“Până la finalul mandatului meu de președinte, Educația va primi 6% din PIB”, spune Dan Barna, în broșura-program lansată astăzi de candidatul USR PLUS la prezidențiale. “Inspectoratele școlare sunt instituții retrograde”, afirmă candidatul la prezidențiale, care anunță că susține “transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare către nivelul școlii”. De remarcat că Cercetarea nu este un domeniu abordat în mod special de Barna în programul său de candidatură, așa cum sunt Educația, Sănătatea, Infrastructura, Economia sau Mediul.
“Educația este prea importantă pentru a fi organizată sub forma unui monopol: părinții trebuie să aibă dreptul să aleagă școala copiilor lor”, mai spune Dan Barna, care în primele pagini ale programului său de candidatură se prezintă astfel: “Am lucrat o viață în privat și înțeleg ce înseamnă să fii responsabil de oameni, de bugete și de rezultatele muncii tale. Voi fi președintele care va reforma România. Acesta este angajamentul meu.”
Obiectivele pentru Educație anunțate de candidatul USR PLUS la președinție, Dan Barna:
- “trebuie să plătim profesorii pe măsura performanței pe care o așteptăm de la ei” – de remarcat că Barna nu precizează dacă se referă la salarizare diferențiată sau la menținerea sistemului de acum
- “până la finalul mandatului meu de președinte, Educația va primi 6% din PIB. Avem nevoie de profesori mai bine pregătiți și mai bine plătiți, precum și de mai multă putere de decizie pentru părinți și elevi în școli”
- “Unul dintre motivele pentru care propun extinderea atribuțiilor Președintelui astfel încât acesta să aibă un cuvânt mult mai greu de spus în alcătuirea bugetului de stat este tocmai dorința de a asigura o finanțare corectă pentru învățământ. Voi întoarce în Parlament orice proiect de lege a bugetului care nu asigură suficient de mulți bani pentru Educație sau mecanisme prin care finanțarea per elev nu reduce disparitățile de acces și calitate a educației, nu să le adâncească, așa cum se întâmplă în prezent”
- “vom crește salariile educatorilor și profesorilor din ciclurile ante-preșcolar, preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Dacă vrem învățământ de calitate atunci trebuie să fim pregătiți în viitorul apropiat să ne plătim profesorii așa cum plătim medicii sau magistrații”.
- “Investim în infrastructură educațională critică (clădiri, laboratoare, biblioteci, cămine, cantine, dar și resurse educaționale precum materiale didactice, infrastructură digitală) și revizuim mecanismul finanțării per elev, astfel încât o pondere mai mare să revină echipamentelor și materialelor didactice pentru activități școlare și extracurriculare.”
- “masa caldă în școli, transport sigur până la școală și înapoi, vouchere de grădiniță, încurajarea și recunoașterea profesorilor care obțin rezultate semnificative, nu doar la olimpiade, dar și prin reducerea absenteismului și a abandonului școlar, îmbunătățirea rezultatelor învățării, incluziunea cu succes a elevilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES), etc.”
- “adaptarea educației la cerințele specifice ale elevilor, cu eliminarea uniformizării care nu creează altceva decât mediocritate“
- “Calitate înseamnă și deschiderea către concurență în sistemul de învățământ. Educația este prea importantă pentru a fi organizată sub forma unui monopol: părinții trebuie să aibă dreptul să aleagă școala copiilor lor. Simultan, este nevoie de reforma profundă a modului în care se face astăzi evaluarea calității serviciilor de educație.”
- “Susținem că sistemul de educație trebuie să fie depolitizat și descentralizat. Puterea de decizie în școli trebuie să fie a celor care sunt cei mai apropiați de copii: profesorii și părinții. Ei știu cel mai bine care sunt nevoile copiilor și ale școlii”
- “Inspectoratele școlare sunt instituții retrograde; avem nevoie de o reformă substanțială a sistemului astfel, cu instituții care să reprezinte garanția calității actului de educație. Propunerea pe care o voi susține în mandatul meu de președinte este transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare către nivelul școlii și schimbarea modului de funcționare a consiliilor de administrație astfel încât școlile să fie conduse mai aproape de copii și pentru interesele lor.”
- “Intervenția de urgență asupra tuturor școlilor care funcționează în spații neconforme din punct de vedere sanitar sau al siguranței la incendiu și cutremur este o măsură urgentă pe care o voi susține cu tărie”
- “Educația pentru sănătate trebuie să fie o prioritate în școlile din România pe parcursul anilor de învățământ primar și gimnazial” – De precizat că Educația pentru sănătate este și în prezent materie care se predă în școli, ca opțional.
1 comment
Vorbe si promisiuni. Care cum ajunge sus gaseste scuze pentru nealocarea celor 6%. Apoi, mi se pare hazardat sa spui ca parintele alege scoala copilului, cand majoritatea sunt neavizati cu privire la abilitatile copilului sau. Sau ca dai masa calda in scoli; de unde iei banii? ce firme vor furniza mancarea, tot cele “orietene”? Concurenta va urma sa fie intre cadrele didactice dintr-o scoala sau intre scoli? Cum se vor evalua acele cadre didactice care predau materii la care nu se sustin teze sau examene finale? De ce atatea drepturi acordate parintilor, multi dintre ei (majoritatea!) neavand habar despre pedagogie, metodica etc? Conducerea scolilor mai aproape de copii-cum? Si acum, de multi ani, se clameaza principiul, dar cum se aplica si cine monitorizeaza aplicarea? Si cum?
multe sunt de spus intr-un domeniu in care multi neaveniti emit judecati sa, si mai rau, au avut, au si vor avea putere de decizie! Apropo de numele vehiculate pentru postul de ministru!CALAMITATE NATURALA!