Profilul absolventului de liceu, care stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale, a fost publicat în Monitorul Oficial, miercuri, 6 decembrie, cu o întârziere de aproape 4 luni. Competențele propuse ar urma să se aplice elevilor care intră în clasa a IX-a în 2025, care acum sunt clasa a VII-a. De exemplu, la matematică, un elev de liceu ar trebui să poată folosi elementele învățate pentru a le aplica în viața reală, scrie în document. De altfel, acestea sunt și parametrii verificați în testările PISA. În prezent, la Matematică, elevii români de 15 ani au un analfabetism funcțional de 49% și un nivel de excelență de 4%, potrivit rezultatelor PISA 2022.
- Potrivit graficului privind curriculumul național, documentul ar fi trebuit elaborat, pus în dezbatere publică și aprobat în perioada august-septembrie 2023.
- ITEMI PISA 2022 Exemple de probleme primite la testarea care arată un procent de analfabetism funcțional de 49% și un nivel de excelență de 4% la Matematică, pentru elevii români de 15 ani: Subiecte cu planete, puncte în meciuri de baschet și instrumente digitale de calcul
Profilul absolventului de liceu stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale. Acesta conține competențele pe care un elev trebuie să le dobândească în funcție de nivelul de învățământ: preșcolar, gimnaziu și liceu.
În învățământul liceal, profilul de formare al absolventului facilitează formarea de competențe specifice diferitelor calificări profesionale/specializări (hard skills) și competențe de suport
(soft skills).
Conform Legii învățământului preuniversitar, învățământul obligatoriu cuprinde grădinița, clasele primare, clasele gimnaziale și clasele liceale. Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023 intrate în vigoare de la data de 2 septembrie 2023.
La baza profilului de absolvent stau 8 competențe:
- Competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului
- Competența în multilingvism
- Competența matematică și competența în științe, tehnologie și inginerie
- Competența digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică
- Competența personală, socială și de a învăța să înveți
- Competența civică, juridică și de protejare a mediului
- Competența antreprenorială
- Competența de sensibilizare și exprimare culturală
Competentele cheie sunt împărțite pe niveluri de învățare, nu pe vârste sau clase: învățământ preșcolar, primar, gimnaziu și liceu.
Principii aflate la baza profilului de absolvent:
— promovează dezvoltarea integrală a persoanei care manifestă respect pentru sine, pentru cei din jur și pentru mediul înconjurător;
— reprezintă fundamentul pentru cultivarea unei atitudini de implicare și responsabilitate la nivel personal, local, național și global;
— sunt integrate în toate experiențele de învățare ale elevului, atât la nivelul clasei, cât și în afara acesteia, prin interacțiunile sale zilnice.
Acestea constituie o bază pentru învățarea pe tot parcursul vieții, sunt solicitate de actorii sociali și de piața muncii și sunt importante pentru societățile în schimbare. Achizițiile așteptate de la absolvenții tuturor nivelurilor de învățământ preuniversitar
obligatoriu sunt detaliate printr-un set de descriptori specifici.
În profilul de formare al absolventului se regăsesc următoarele atribute prioritare:
— comunicativ — colaborativ — rezilient
— creativ — prospectiv — responsabil
— reflexiv — autonom — etic
La ce poate fi folosit profilul de formare al absolventului și cine îl poate folosi
Profesorii pot folosi profilul pentru:
- proiectarea unor activități de învățare care să contribuie la dezvoltarea
competențelor, inclusiv a atributelor descrise în profil; - crearea și/sau utilizarea unor resurse de învățare adecvate dezvoltării
competențelor și aplicării acestora în contexte reale de viață; - crearea de contexte multiple care să implice elevii în exerciții de reflecție asupra
viitorului lor;
Elevii pot folosi profilul ca un ghid pentru stabilirea obiectivelor pentru propria învățare
și dezvoltare personală;
- pot reflecta asupra propriei învățări și asupra rezultatelor învățării, fiind sprijiniți
în luarea celor mai bune decizii pentru atingerea obiectivelor stabilite;
Părinții/tutorii pot folosi profilul pentru:
- inițierea de discuții constructive și echilibrate cu copiii lor și cu actorii educaționali
referitoare la învățare, parcursul lor școlar și profesional; - identificarea nevoilor copiilor și orientarea eforturilor acestora pentru valorificarea
potențialului lor de dezvoltare; - sprijinirea inițiativelor și a proiectelor personale ale copiilor, în contexte variate,
nonformale și informale.
Comunitatea poate folosi profilul absolventului pentru:
- inițierea/sprijinirea unor activități/proiecte care încurajează copiii și tinerii să
utilizeze competențele dobândite, inclusiv în beneficiul comunității; - implicarea activă a copiilor și a tinerilor în evenimente educaționale, sociale și
culturale locale, precum și în activități ale diferitelor instituții/organizații/agenți
economici din localitate.
“Comunitatea devine un spațiu educațional extins, un mediu de învățare. De exemplu, programele Școala Altfel și Săptămâna verde devin oportunități care permit dezvoltarea contextelor de învățare dincolo de școală, în comunitate”, potrivit profilului de absolvent.
Dimensiunile principale ale profilului de formare al absolventului
Ce competențe ar trebui să aibă la matematică un elev de liceu
La competența matematică și competența în științe, tehnologie și inginerie se propune ca elevul de liceu să utilizeze și se raporteze critic la moduri de gândire și forme de prezentare specifice matematicii “(de exemplu, formule, modele, constructe, grafice), inclusiv în relație cu întrebări relevante pentru viața reală și pentru diferite contexte profesionale”, întocmai ca testările PISA.
- Utilizează și se raportează critic la moduri de gândire și forme de prezentare specifice matematicii (de exemplu, formule, modele, constructe, grafice), inclusiv în relație cu întrebări relevante pentru viața reală și pentru diferite contexte profesionale.
- Construiește demersul de rezolvare a problemelor pe care le identifică într-o varietate de contexte, inclusiv profesionale (corelate cu mediul economic), prin aplicarea principiilor și proceselor matematice, precum și prin utilizarea noilor tehnologii.
- Evaluează constant validitatea unor raționamente matematice aplicate în contexte diverse, inclusiv profesionale.
- Aplică gândirea științifică prin cercetarea unor situații/probleme specifice științelor naturii și prin raportarea propriilor ipoteze la rezultatele experimentale validate.
- Utilizează în mod independent diferite metode de investigație și tehnologii moderne din domeniul științific și profesional, inclusiv în contexte practice și pentru realizarea de produse și servicii. Evaluează adecvat explicațiile alternative pe baza datelor și explică diferite surse de incertitudine.
- Fundamentează concluzii sau decizii, utilizând date științifice și instrumente tehnologice.
- Evaluează validitatea și coerența diferitelor afirmații provenite din diverse surse, care se referă la opinii științifice, la calitatea metodologiei și la rezultate citate. Se raportează critic la tehnologiile digitale pentru a obține date de calitate.
- Evaluează avantajele, limitările și riscurile teoriilor științifice și aplicațiilor tehnologice ale acestora, pentru luarea deciziilor informate și pentru rezolvarea unor probleme de natură etică și profesională.
- Evaluează dovezile teoriilor științifice studiate și modul în care au fost luate în considerare fiabilitatea, siguranța, corectitudinea și acțiunile etice în investigațiile științifice efectuate.
Aspecte specifice privind profilul de formare al absolventului
- Profilul de formare al absolventului la nivelul educației timpurii, învățământ preșcolar
Curriculumul pentru educația timpurie se fundamentează pe un set de finalități formulate în documentul de politici educaționale Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea
timpurie a copilului de la naștere la 7 ani.
Domenii de dezvoltare și indicatori comportamentali pentru preșcolari
Competențe cheie în învățământul primar, gimnazial și liceal
DESCARCĂ DOCUMENT Ordinul de ministru X/2023 pentru aprobarea profilului absolventului:
Informații de context
„Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național, un referențial pentru proiectarea, implementarea și evaluarea acestuia și este aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competențelor, în funcție de stadiile de dezvoltare ale elevilor”, prevede art. 89 (2) din Legea învățământului preuniversitar.
Potrivit legii, „profilul de formare descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. Profilul de formare a absolventului diferitelor niveluri de studiu reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național și este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ, în cazul învățământului primar și secundar.”
Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, a spus Kallós Zoltán, secretar de stat în Ministerul Educației reprezentanților Declic. Anterior, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.
Ligia Deca spunea apoi, la prezentarea proiectului în dezbatere publică: aveți toată hotărârea mea ca acest proces să nu se mai blocheze și noi să putem avea planurile cadru pe care copiii noștri le merită.
Amintim, profilul de formare absolventului de liceu a fost lansat în dezbatere publică pe 13 octombrie. Competențele propuse ar urma să se aplice elevilor care intră în clasa a IX-a în 2025.
Edupedu.ro a scris că elemente de folosire a tehnologiei sunt introduse de la grădiniță în profilul absolventului pus în dezbatere publică. Reforma legii Deca-Iohannis propune un profil al absolventului de liceu redactat în mare parte acum 6 ani, a scris Edupedu.ro. Ministerul Educației a așteptat din 2018 să elaboreze documentul ce conține pasaje mari din cel care a fost în dezbatere publică atunci.
Istoric
În 2018, Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a renunțat la proiect împreună cu planurile cadru pentru liceu, pentru că primise prea multe propuneri de modificare a proiectului. Cîmpeanu decisese că e nevoie de o nouă lege a Educației pe marginea căreia să se croiască profilul absolventului și apoi planurile cadru de liceu. Din acest motiv, șase generații de elevi nu au avut un profil al absolventului de liceu care să îi ghideze pe profesori, părinți și chiar pe elevi, iar acum documentul conține în mare parte aceleași competențe scrise în 2018, când Cîmpeanu oprise proiectul pentru a-l face mai actual.
Ultima oară când Sorin Cîmpeanu a încercat să modifice programa școlară de liceu a fost în 2021, când a lansat planurile cadru în dezbatere publică, dar apoi le-a retras după ce a primit prea multe propuneri.
Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr. Iată ce declara atunci ministrul Sorin Cîmpeanu.
“Numărul de propuneri de modificare a fost atât de mare încât practic nimănui nu-i convin, am impresia că nu mai plac nici măcar celor care le-au făcut, sau celor care le-au validat. Și atunci poate e momentul să luăm o mică pauză și să ne mai gândim un pic”, spunea Sorin Cîmpeanu anul trecut.
Amânarea planurilor cadru la liceu în ultimii 6 ani a făcut ca elevii care au intrat în toamnă în clasa a IX-a și acum o termină să învețe după vechile planuri cadru, din 2009.
- Citește despre planurile cadru lansate în dezbatere publică în 2021. Detalii aici