Ministerul Educației le solicită profesorilor care s-au înscris la cursul online MATE să-l finalizeze, potrivit unei document trimis către inspectoratele școlare, obținut de Edupedu.ro. Luna trecută, Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să asigure participarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial la cursul online MATE, până la data de 31 martie. Tot atunci, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sibiu a cerut ca profesorii de nivel gimnazial și primar, din fiecare unitate școlară, să se înscrie și să parcurgă programul de instruire online MATE.
- Circulara este semnată de Sorin Decă, secretar general adjunct al Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că acesta primește o prelungire de mandat pentru încă 6 luni, la solicitarea Ligiei Deca.
„În prezent, conform informațiilor din Harta de formare, în platformă sunt înscriși 46.501 cursanți. Cu toate acestea, doar 37.659 de cursanți au obținut Certificatul de absolvire”, se arată în documentul Ministerului Educației.
Ministerul Educației solicită inspectoratelor școlare să transmită școlilor informațiile despre finalizarea cursului și să sprijine profesorii din fiecare unitate de învățământ: „Având în vedere importanța reducerii abandonului școlar și a formării continue a personalului didactic și didactic auxiliar, vă adresăm rugămintea de a disemina aceste informații în toate unitățile de învățământ din județele/municipiul București în vederea finalizării cursului de către persoanele deja înscrise și de a sprijini beneficiarii din fiecare unitate de învățământ din județul dumneavoastră.”
Participanții pot parcurge modulele în ritmul propriu, în funcție de timpul pe care îl au la dispoziție și de cunoștințele dobândite, singura condiție obligatorie fiind parcurgerea evaluării finale, care va genera automat Certificatul de Absolvire a cursului, după cum informează sursa citată.
Informații de context
În martie, Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să asigure participarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial la cursul online MATE, până la data de 31 martie. O noutate era reprezentată de faptul că Ministerul acordă credite profesionale transferabile celor care finalizează aceste cursuri cu durata de 20 de ore.
Până la publicarea acestui articol, 38.176 de persoane au absolvit cursul, conform mate.edu.ro. Ținta este de 45.000 de absolvenți ai cursului.
Despre SIIIR și MATE
Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a fost făcut în 2014 prin fonduri europene. La vremea respectivă, a costat 18 milioane de lei, conform proiecte.pmu.ro.
Potrivit sursei de mai sus, „grupul ţintă al proiectului este format din beneficiarii sistemului informatic şi din personalul ce va fi implicat în administrarea şi operarea acestuia”, proiectul urmărind formarea a doar 598 de persoane pentru utilizarea lui.
MATE (Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație) face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă. MATE este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.
Ordinul nr. 6.000 din 30 decembrie 2021 a aprobat Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii.
„Art. 3. — Toate unitățile de învățământ care au nivelurile de învățământ primar și/sau gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a școlii”.
Ce este abandonul școlar?
Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).
Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.
3 comments
Toate categoriile de salariați lucreaza numai pe bani si pe bonuri de masă .
Numai cadrele didactice sunt constrânse sa lucreze contra …hârtii care sa ii ajute la …calificative.
Pana acum, proiectele platite doar angajatilor la nivel de minister cu desfasurare in scoli pe munca neplatita, s-au finalizat “in dorul lelii”. Fara niciun impact semnificativ, daca excludem oarece dotari.
Dupa cum se vede nici in urmatoarele programe nu va fi mare inghesuiala.
Ministerul vrea sa practice sclavia. Unii cu banii si altii cu munca.
Este cea mai cumplita discriminare la adresa cadrelor didactice din școli , care operează în programe se sunt desprinse din PNRR și nu sunt plătiți! Inspectorii au în fișa postului acele activități și sunt cuprinse în programul de 8 ore zilnice! La profesori programul este “hiperelastic” și ei pot munci oricât ,gratis? Depolitizarea Inspectoratelor Școlare este soluția!