Până duminică, 19 februarie, școlile trebuie să se ocupe de revizuirea și reactualizarea datelor în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) privind destinația clădirilor și încadrarea lor într-un grad de risc seismic, potrivit unei informări trimise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare.
„Vă solicităm ca, până la data de 19.02.2023, să dispuneți măsurile necesare pentru revizuirea și reactualizarea în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a datelor privind destinația clădirilor, încadrarea clădirilor într-un grad de risc seismic, autorizațiile de securitate la incendiu și autorizațiile sanitare pentru toate unitățile de stat, palatele și cluburile copiilor, cluburile sportive școlare, casele corpului didactic și inspectoratele școlare”, se arată în documentul primit de inspectoratele școlare.
Responsabilitatea în privința corectitudinii datelor înregistrate revine directorilor unităților de învățământ și inspectorilor școlari generali, conform documentului.
De menționat este că, la finalizarea operațiunii, inspectoratele școlare vor confirma în scris că datele introduse în SIIIR sunt verificate, complete și în concordanță cu realitatea, prin adresă asumată prin semnătură de către președintele comisiei județene/municipiului București SIIIR și inspectorul școlar general.
- Săptămâna trecută, actualizarea programului de salarizare pentru angajații din învățământ a ajuns târziu în școli, iar cei de la secretariat și contabilitate au lucrat inclusiv în weekend, astfel încât profesorii să primească banii la timp, potrivit sindicatelor.
Informații de context
Măsurile vin ca urmare a ultimelor cutremure cu magnitudini de până la 5,7 înregistrate luni, 13 februarie, și marți, 14 februarie, în Zona Olteniei.
Joi, 16 februarie, Ministerul Educației a anunțat că a găsit lista școlilor cu risc seismic, în sistemul informatic al instituției, dar nu o face publică: „Ministerul Educației are o situație a clădirilor cu destinația unități de învățământ, inclusiv cele expertizate și clasificate ca fiind expuse riscului seismic. Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR) este platforma în care unitățile de învățământ raportează aceste date. Fiind vorba despre clădiri aflate în proprietatea/administrarea autorităților locale, Ministerul Educației a dispus verificări suplimentare, pentru a evita eventualele erori în raportare”, potrivit sursei citate.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat miercuri că lista cu școlile cu risc seismic din România este la Ministerul Educației. Cu o oră înainte, Ministerul Educației anunța pe site-ul acestuia că lista este la Ministerul Dezvoltării și că o va cere. Mai multe detalii aici
Spațiile unităților de învățământ sunt în proprietatea primăriilor, care sunt subordonate Ministerului Dezvoltării, dar Ministerul Educației este responsabil de siguranța copiilor și a profesorilor care își desfășoară activitatea zilnic în aceste clădiri.
Edupedu.ro a scris că jumătate dintre elevii din școlile din România și 45% dintre clădirile din sectorul de educație sunt expuse unui nivel de hazard seismic mediu, potrivit Strategiei Naționale de Reducere a Riscului Seismic. – Mai multe detalii aici
În 2018, Inspectoratul pentru Situații de Urgență București a publicat lista grădinițelor, școlilor și facultăților cu risc seismic din Capitală, pe care o puteți consulta aici.
Ce înseamnă risc seismic (sursa)
Conform anexei strategiei citate mai sus, „riscul seismic exprimă probabilitatea de a se produce efecte nefavorabile la nivel uman, material, economic sau de mediu, într-o anumită perioadă de timp, apărute în urma interacțiunii dintre evenimentele seismice și condițiile de vulnerabilitate de la nivelul societății, cauzând astfel alterări grave în ceea ce privește funcționarea normală a unei comunități sau a unei societăți. Riscul seismic este o funcție de trei componente interconectate: hazard seismic, expunere și vulnerabilitate.
- Hazardul seismic se referă la probabilitatea de producere a unui cutremur care poate cauza pierderi de vieți, rănirea persoanelor sau alte tipuri de impact asupra sănătății, precum și avarii și daune la nivelul bunurilor, infrastructurii, mijloacelor de trai, furnizării de servicii și resurselor de mediu.
- Expunerea se referă la oameni, bunuri, sisteme sau alte elemente prezente în zonele expuse hazardului, care, astfel, sunt supuse unor potențiale pierderi.
- Vulnerabilitatea reprezintă condițiile care cresc măsura în care persoanele, comunitățile, bunurile sau sistemele sunt susceptibile a fi afectate nefavorabil de impactul hazardurilor. Vulnerabilitatea fizică se referă la nivelul de avariere a fondului construit, apărut în urma materializării unui hazard, pe când vulnerabilitatea socială se referă la daunele suferite din punct de vedere al mijloacelor de trai, legăturilor sociale, populațiilor vulnerabile și altor factori care pot influența capacitatea unei comunități de a răspunde, de a face față și de a își reveni în urma unui dezastru.
Aceste trei componente pot fi completate cu o a patra componentă, capacitatea, care se referă la combinația tuturor punctelor forte, atributelor și resurselor pe care le are la dispoziție o persoană, o comunitate, o societate sau o organizație și care pot fi folosite pentru a realiza obiectivele stabilite”.
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.