Prevederile din noua Lege a Învățământului Superior, adoptată anul trecut, ce diluează atribuțiile pe care le are în cazul doctoratelor CNATDCU, forul responsabil cu atestarea titlurilor universitare, devin aplicabile prin noul Regulament de organizare și funcționare a acestuia, Regulament publicat luni în Monitorul Oficial. Acesta introduce o serie de mici modificări față de proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației în urmă cu o lună: numărul membrilor Consiliului General CNATDCU, și așa dublat față de componența actuală, crește și mai mult, iar „toleranța zero” față de plagiat este consemnată drept principiu de bază pentru activitatea forului.
- Legea învățământului superior din 2023 a stabilit transformarea acestui Consiliu în Comisie și a impus un nou regulament pentru aceasta. Astfel, Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) a fost aprobat prin Ordinul de ministru publicat luni în Monitorul Oficial.
Edupedu.ro a relatat, în urmă cu o lună, principalele schimbări pe care le introducea, conform noii Legi, proiectul de Regulament. Între altele:
- Noile reguli țin cont de diminuarea rolului CNATDCU în cazul verificării doctoratelor, de noua împărțire a atribuțiilor între consiliile naționale responsabile cu cercetarea, de dispariția panelurilor prevăzute anterior în CNATDCU.
- Documentul reia prevederile din Lege care subordonează forul Ministerului Educației
- Stabilește noul set de atribuții a Consiliului devenit Comisie, dar și pentru membrii CNATDCU
- Stabilește că noul CNATDCU va propune în șase luni un Ghid național privind redactarea tezelor de doctorat
Față de proiectul pus în consultare de Minister, Regulamentul final, publicat în Monitorul Oficial, aduce o serie de schimbări.
În rândul principiilor care stau la baza activității CNATDCU este introdus un nou punct, ce proclamă „toleranță zero” față de fenomenul plagiatului.
„Art. 5. — Principiile care stau la baza activității CNATDCU sunt următoarele:
- a) asigurarea transparenței;
- b) asigurarea imparțialității;
- c) asigurarea reprezentativității profesionale și instituționale;
- d) „toleranță zero” față de fenomenul plagiatului.”
Este stabilită o nouă situație pentru potențialele conflicte de interese pentru persoanele implicate în evaluările CNATDCU – aceea în care persoana „este beneficiar al evaluării comisiei, chiar dacă nu participă la vot”.
Art 6 (3) Se află în situația de conflict de interese persoana implicată în procedura de evaluare, în situația existenței unui interes personal, în cazurile în care:
- a) este soț, afin ori rudă până la gradul al II-lea cu persoana al cărei dosar este evaluat, inclusiv cu conducătorul de doctorat, după caz;
- b) participă în calitatea de membru CNATDCU la analizarea unei situații care are legătură cu instituția din care face parte ca membru al comunității universitare;
- c) a beneficiat în ultimii 3 ani anteriori evaluării ori beneficiază în prezent de foloase de orice natură din partea persoanei evaluate, incluziv a conducătorului de doctorat, după caz.
- d) Este beneficiar al evaluării comisiei, chiar dacă nu participă la vot.
Din punct de vedere al aparatului CNATDCU, este redus numărul de vicepreședinți de la 3, câți erau în proiect, la 2 vicepreședinți. Pe de altă parte, numărul maxim de membri crește de la 41 în versiunea de proiect (și așa în creștere masivă față de momentul actual, când Consiliul are 21 de membri) până la 43:
- „Art. 15. — Consiliul general al CNATDCU, denumit în continuare Consiliul general, este format din maximum 43 de membri: președintele Consiliului general, 2 vicepreședinți, președinții comisiilor de specialitate, un reprezentant al studenților, cu drept de vot, un membru al federației sindicale reprezentative din învățământul superior de stat cu cei mai mulți membri și alte personalități marcante, numiți prin ordin al ministrului educației.”
Iar CNATDCU are două noi atribuții, de natură administrativă, în cazul diplomelor de doctor, în versiunea finală a Regulamentului:
- „analizează procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea diplomei de doctor”;
- „emite un aviz conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfășurate la nivelul IOSUD și respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor”
O altă schimbare este includerea a două noi obligații pentru membri CNATDCU, anume:
„Art. 37. — Membrii CNATDCU au următoarele obligații: (…)
- d) de a declara orice situație de conflict de interese menționată la art. 6 alin. (3);
- e) de a nu deține o funcție de demnitar public și de nu a fi membru în structurile de conducere ale partidelor politice.”
Regulamentul publicat în Monitorul Oficial, integral:
Foto: © Hurricanehank | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.