Președintele Consiliului ARACIP poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete – aceasta este prevederea nou adăugată în noul proiect de hotărâre de guvern – al treilea de până acum – propus de Ministerul Educației pentru reorganizarea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Modificarea poate permite viitorului președinte să aibă câte mandate vrea, bineînțeles în acord cu ministrul, atât timp cât un mandat complet este considerat un mandat neîntrerupt. La o simplă suspendare de câteva zile condiția „complet” fiind neîndeplinită și persoana putând să primească un nou mandat.
Proiectul de HG controversat, care a fost retras de pe ordinea de zi a Consiliului Economic și Social cu 13 minute înainte de ședința în care urma să fie avizat, la presiunea societății civile, a fost acum retrimis la CES pe 21 ianuarie într-o formă modificată, majoritatea schimbărilor nefiind dintre cele propuse la dezbaterea publică din 27 decembrie 2021. Proiectul este trimis la CES de Secretarul general al ministerului Educației, Ioana Lazăr, cea care ceruse și retragerea actului și care s-a implicat masiv în dezbaterea publică din 27 decembrie, când a spus că „ARACIP este o instituție amputată administrativ”.
- Vineri, 14 organizații au trimis o scrisoare deschisă Guvernului și Președintelui Iohannis, în marja anunțului începerii aderării României la OCDE, prin care cer renunțarea la orice intenție de a modifica ARACIP.
„Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate consecutive”, scria în forma din dezbaterea publică – acum a fost înlocuită formularea cu următoarea: „Președintele Consiliului poate fi numit pentru maximum 2 mandate complete”. Practic, se preia din Legea Educației modificarea controversată făcută de Guvernul Ponta în 2014, prin OUG, care le permite rectorilor în prezent să aibă un număr nelimitat de mandate, dacă a existat o suspendare în timpul mandatului chiar și de câteva zile, putând fi interpretată prevederea în sensul în care mandatul nu a fost complet și atunci poate fi numit din nou, dacă este votat.
Un exemplu este cel al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, rector aflat la al treilea mandat al USAMV București, mandat obținut pentru că cel de-al doilea (martie 2012 – decembrie 2014) nu a fost complet, fiind suspendat pentru postul de ministru al Educației în cabinetul Ponta (decembrie 2014 – noiembrie 2015). Nici al treilea mandat (februarie 2016 – prezent) nu este complet, fiind acum din nou suspendat pentru a ocupa postul de Ministru al Educației (noiembrie 2020 – prezent). Vedeți lista rectorilor cu trei mandate aici.
Prin această modificare a proiectului de HG, practic, cea mai mare critică adusă fostului președinte ARACIP, care a condus agenția din 2005 până în august 2021, aceea că „a avut mandat pe viață”, devine o ipoteză posibilă și probabilă și pentru următorul președinte, care ar urma să fie ales pe baza acestei forme a proiectului de HG.
Modificarea respectivă nu a fost solicitată de niciun participant la dezbaterea din 27 decembrie 2021.
Articolul 7, cel care vizează componența organului de conducere al ARACIP, adică a Consiliului, cel mai disputat articol dintre toate în cadrul dezbaterii publice, a fost modificat acum doar cu propunerea făcută pe 27 decembrie de președintele sindicatului „Alma Mater”, Anton Hadăr – și anume a fost introdus un membru al ARACIS – Agenția pentru asigurarea calității în învățământul superior – în Consiliul ARACIP. ARACIS este agenția omoloagă pentru învățământul superior.
Alte modificări față de al doilea proiect de HG, cel dezbătut public pe 27 decembrie 2021, sunt următoarele:
Articolul 4, alineatul 3 – a fost eliminat textul „fără a depăşi numărul de posturi alocate unităţilor din subordinea şi coordonarea Ministerului Educaţiei, finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat”.
Art 5, alin 1, b) – apare în organigram funcția de Secretar general al ARACIP, inexistentă până acum, și pe care nu a cerut-o nimeni în dezbaterea publică menționată.
Articolul 8 devine articolul 9 și invers – iar Secretarul general ARACIP, nou introdus, este cel care preia conducerea Consiliului, în lipsa președintelui. În forma veche a proiectului de HG, conducerea era preluată prin delegare de un alt membru al Consiliului.
O altă modificare apare la articolul 12, aceea că reprezentanții Ministerului de Interne și al Apărării nu pot fi președinți al Consiliului.
În articolul 21 sunt introduși colaboratorii externi „din țară și din străinătate”, aceasta fiind o cerință la dezbaterea publică. Dar cei externi, ca să poată face evaluări, trebuie mai întâi să se înscrie în registrul ARACIP al experților în evaluare și acreditare, la fel ca cei autohtoni.
Conținutul articolul 24 a fost eliminat complet din noua formă a proiectului. Este vorba despre textul care viza școlile pe curriculum străin. „Organizaţiile furnizoare de educaţie, interesate în organizarea şi desfăşurarea de activităţi de învăţământ de nivel preuniversitar corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, se vor supune procedurii de evaluare externă şi avizare în conformitate cu prevederile corespunzătoare din metodologia de evaluare instituţională, avizare, autorizare şi acreditare, care va fi actualizata în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri de Guvern”.
Aceste școli particulare vor rămâne doar cu reglementările din HG 993/2020, dacă acest proiect va fi aprobat în actuala formă.
2 comments
Problema ARACIP nu este în acte normative de funcționare ! Problema Aracip este în suprapunerea cu inspectoratele școlare! Lucru pe care nu l-a înțeles nimeni din min. Din nefericire…
PS Nici dl consilier USR r szekely…„expert„ în educația finlandeză..