Oricine dorește să fie voluntar pentru copiii refugiați din Ucraina, poate folosi un ghid de 23 de pagini realizat de cei de la Cantus Mundi. Ghidul conține indicații despre activitățile voluntarilor, ce și cum ar trebui să se joace și să le vorbească celor mici, resurse educative, muzică prin QR coduri și alte instrucțiuni. “Este greu să reinventezi totul în 2 săptămâni și în general, roata există deja, trebuie doar pusă în mișcare,” spune managerul Corului Național de Cameră Madrigal, Emil Pantelimon într-un interviu pentru Edupedu.ro, subliniind că experiența din domeniu educației prin muzică din ultimii 11 ani i-a ajutat pe el și pe colegii săi să realizeze acest ghid.
- Programul Național Cantus Mundi este cel mai mare program de integrare socială prin muzică din România, inițiat de reputatul dirijor Ion Marin și derulat prin implicarea membrilor Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”.
Ghidul voluntarului Cantus Mundi pentru Ucraina oferă toate materialele de care are nevoie oricine vrea să petreacă timp cu copii refugiați și are nevoie de sprijin: de la cum să le vorbești copiilor, mamelor acestor copii care au trecut prin tragedii, la cum să te joci, cum să dansezi. Jocurile sunt explicate video pe YouTube, pot fi descărcate și materiale doar audio, doar scris, sunt chiar și instrucțiuni despre cum se formează echipele de voluntari și ce resurse sunt necesare în funcție de jocuri și numărul de copii și voluntari. Oricine are un telefon inteligent poate folosi cu ușurință ghidul.
“Am decis să luăm ce e bun din experiența noastră de 11 ani în educare socială prin cânt coral, să folosim toate instrumentele pe care le avem la îndemână și să facem un ghid pentru oricine dorește să interacționeze cu orice copil venit din Ucraina”, explică într-un interviu pentru Edupedu.ro, managerul Corului Național de Cameră Madrigal, Emil Pantelimon.
“Am format în acești ani aproape 1.600 de coruri, din care fac parte copii din diverse medii sociale, copii care fie au deficiențe de văz, de auz, ori au un anume handicap, dar care prin cânt coral pot fi integrați în societate. În fiecare dintre concerte de sărbători ale Corului Madrigal, sunt mereu prezente coruri cu acești copii, care cântă alături de Madrigal. Din aceste experiențe ne-am dat seama cât de simplă este comunicarea prin acest limbaj universal, muzica. În 24 februarie când a început această nenorocire care încă nu s-a încheiat, noi, toată echipa editorială Cantus Mundi, era la birou, lucram la un proiect. În acel moment a venit această știre și ne-am dat seama că va fi o criză umanitară și trebuie să ne activăm. De aceea, cumva, am fost cu 2 pași înaintea altora, pentru că aveam experiența necesară, lucrul cu diverse categorii sociale de copii,” spune managerul Corului Național de Cameră Madrigal, Emil Pantelimon.
Ana Rusu este profesoară de muzică în Focșani, lucrează de 5 ani cu Cantus Mundi. Ea este una dintre persoanele care a lucrat activ la acest ghid, pornind de la experiența ei la clasă cu elevii. Este un ghid complet și complex, care explică voluntarilor care vor să lucreze cu copiii refugiați, indiferent de vârstă, cum să se comporte în fața copiilor, cum să se îmbrace, cum să le vorbească și mai ales ce rol au ei în relația cu acești copii. Datorită experienței, în doar 3 zile au redactat ghidul, apoi în alte 2-3 au reușit să îl finalizeze. Cum a ajuns însă la forma finală la ghidului: “Ne-am dus în primă fază în cap cu câteva idei și jocuri la un centru cu vreo 50 de copii refugiați și am urmărit să vedem ce merge și ce nu merge, am testat, ce piedici am întâlnit ce a fost greu, ușor si la final am făcut o ședință în care am pus totul pe hârtie. Apoi a durat câteva zile să fie așezat în pagină – aș zice că într-o săptămână cu totul era gata, cu resurse scrise deja.“
Ghidul voluntarului scris de Cantus Mundi poate fi folosit și fără training, dar există și posibilitatea ca Ana sau oricine din echipă să îi învețe pe voluntari timp de o oră într-o zi, tot ce trebuie să știe ca să se joace cu copiii. “Avem webminarii, linkuri pentru înscriere în echipa de voluntari. Este mult mai utilă folosirea cu îndrumător al ghidului. Am încercat să structurăm informația ușor de asimilat, pentru a nu fi o povară. Nu trebuie să ai ureche muzicală sau să știi muzică. Nu se predă muzică prin acest ghid, ci sunt prezentate jocuri, cu ajutorul mâinilor, picioarelor, bătăilor de palme, pentru a acompania muzica. Totul se reduce la bună dispoziție, comunicare prin joc.”
Ghidul conține QR coduri care duc direct către piese de YouTube, și sunt trecute explicații la fiecare melodie, ce serie de bătăi ritmice trebuie făcută pentru a acompania jocul.
“M-a impresionat foarte tare un moment, când mămicile le transmiteau live pe telefon taților rămași acasă, cum se joacă copiii lor, iar o mămică îi spunea soțului său: uite, e prima oară într-o săptămână când copilul nostru .. e copil,” își amintește Ana Rusu.
“Este greu să reinventezi totul în 2 săptămâni și în general, roata există deja, trebuie doar pusă în mișcare,” explică Emil Pantelimon. “Este o provocare nouă pentru noi, să încercăm să integrăm acești copii. Muzica este un limbaj universal care transmite emoție, și dacă am reușit acest lucru, atunci misiunea noastră e îndeplinită. Am inclus multe jocuri pentru copii de până în 3 ani, care nu au legătură cu muzica neapărat, ci cu mișcarea și joc. Este esențial să înțelegem că principalul obiectiv al copilăriei este joaca și dacă o îmbinăm cu învățarea avem de câștigat. Cântatul în cor de exemplu nu implică multe resurse, dar este excepțional pentru copii, ne arată experiența din ultimii 11 ani,” subliniază Emil Pantelimon.
Profesoara de muzică, Ana Rusu s-a gândit un pas mai departe și a încercat să spargă bariera comunicării, și a căutat câteva cuvinte și fraze cheie, esențiale în limba ucraineană pentru a putea fi ușor de folosit de către orice voluntar, indiferent de vârstă.
“Pictogramele au fost ideea mea pentru că fiind profesor, știu exact de ce e nevoie când predai, copiii rezonează la lucrurile astea, copiii gândesc mai repede, rezonează mai ușor la o pictogramă și un QR cod, așa sunt ei. În momentul în care efectuezi seria: pocnești de 2 ori din degete, bați de 2 ori din palme si picior, de exemplu, suprapui cu melodia din QR cod și se generează un ritm, un joc, iar copiilor le place la nebunie. Eu am inventat jocurile astea, le-am testat ani de zile la clasă și am văzut ce funcționează. Copiii mai vor unul si încă unul. Nu poți să vii în fața unui copil, m-am gândit eu, să dau drumul la muzică și să le zic, gata, treceți lângă mine. Trebuie să știi cam ce trebuie să spui,” spune profesoara de muzică.
Primul training pe care l-a făcut Ana a fost cu niște copiii de la liceul Vasile Alecsandri din Galați: “I-am adunat pe toți într-o sală, le-am explicat care ar trebui să fie abilitățile minime, ce trebuie să știe, unul e un bun organizator, entertainer, copiii sunt deschiși. Ghidul propune o echipă de 3-4 voluntari pentru o mai bună eficiență, fiecare cu abilitățile lui poate aduce un plus de valoare echipei. Bariera limbii a fost grea. Dar ne-am dat seama că prin joc este posibil doar că un singur voluntar nu e suficient, nu le poate face pe toate. Fiecare e bine să știe vreo 3-4 jocuri. Ne-am gândit că mulți voluntari, mai ales dacă sunt liceeni, tineri, nu au poate încredere în ei, nu știu cum să le vorbească acestor copii, așa că am scris și despre cum să se prezinte în fața copiilor, cum să le vorbească.
Sunt testate ghidurile si am văzut eficiența lor, spune Ana Rusu. Să nu credeți că mă laud, dar mă sună învățătoare, diriginte cu copii care au lucrat joculețele de acolo și îmi spun ce frumoase și utile sunt. Un profesor din Toplița care în fiecare miercuri lucrează cu copii refugiați la clubul elevilor după ghid. Oamenii îmi scriu pe Facebook și îmi lasă impresiile lor,” povesteste Ana Rusu.
Ghidul a fost descărcat de 3500 de persoane și urmează să îl scoată și în format fizic, și îl trimit oricui îl dorește. “Ne-am gândit poate să trimitem și la ministerul educației, poate le va fi util să îl dea mai departe”, mai spune profesoara de muzică Ana Rusu.