DOCUMENT Ghid metodologic pentru predarea disciplinei ”Istoria evreilor. Holocaustul” pentru elevii de liceu, pe care îl pot folosi profesorii până la apariția manualelor școlare

3.035 de vizualizări
Sursa: ISJ Sibiu
Ghidul metodologic poate fi folosit de profesori pentru a preda disciplina ”Istoria evreilor. Holocaustul”, obligatorie pentru elevii de clasa a XI-a, din acest așa școlar, așa cum prevede legea Educației. Ghidul propune o abordare istorică, interdisciplinară și civică asupra conținuturilor programei noii discipline, introdusă în planurile de învățământ, începând cu acest nou an școlar 2023-2024. Documentul conține și o serie de sugestii de activități de învățare, cum ar fi: realizarea unor afișe prin care elevii să îndemne la toleranță și la respectarea diversității sau exerciții de clasificare a informațiilor din diverse surse, în funcție de un criteriu dat: antisemitism, discriminare, violență, stereotipuri culturale. Documentul a fost realizat de cadre didactice din învățământul universitar, cercetători și profesori din învățământul preuniversitar.

Ghidul metodologic reprezintă un instrument pentru profesorii care predau „Istoria evreilor. Holocaustul” din acest an școlar, până când vor fi gata manualele. Ghidul cuprinde, la fiecare din conținuturile programei, două părți.

O primă parte, conține informații teoretice, utile elevilor, pentru cunoașterea diferitelor aspecte ale evoluției istoriei evreilor și a Holocaustului.

Cea de-a doua parte este cea metodico-didactică, necesară tuturor profesorilor, dar mai ales debutanților și celor care nu au fost formați pe problematica disciplinei “Istoria evreilor și a Holocaustului”.

Sugestii de activități de învățare

Competența generală 1. Utilizarea critică și reflexivă a surselor istorice prin argumentarea unor demersuri și alegeri, în acord cu valorile societății democratice.


Competența specifică 1.1 Sistematizarea informațiilor din diferite tipuri de surse în vederea stabilirii credibilității și a validității opiniilor.


Activitate de învățare: exerciții de clasificare a informațiilor din diverse surse, în funcție de un criteriu dat: antisemitism, discriminare, violență, stereotipuri culturale.

O altă activitate propusă poate fi o fișă de lucru pe care să se lucreze pe calculator, folosind surse din mass-media.

Descrierea activității de învățare: 50 de minute. Cadrul didactic împarte elevii pe grupe de 4-5 și împarte fișele de lucru.

Citește cu atenție cele trei surse de mai jos și apoi răspunde la cerințe:

1. „Ferestrele Sinagogii din Orăștie au fost sparte cu pietre și bolovani, în ajunul celebrării Pogromului antievreiesc de la Iași, anunță publicația Știrile Transilvaniei. Vandalizarea clădirii monument istoric a fost observată luni dimineața de doi arheologi ai Muzeului de Etnografie și Artă Populară din localitate.

Cei doi specialiști de la Muzeul din Orăștie au sesizat luni dimineață Poliția municipiului despre vandalizarea sinagogii și distrugerile provocate monumentului istoric. Sinagoga din Orăștie, veche de peste un secol, a fost restaurată la începutul anilor 2000 și a găzduit în ultimii ani mai multe evenimente culturale.” (Sursa, G4media.ro)

2. Potrivit martorilor oculari, un bărbat a coborât dintr-o mașină condusă de un complice, a intrat în Muzeul evreiesc, unde a deschis focul. La ieșire a tras din nou cu arma și apoi a fugit de la locul atacului cu automobilul. Poliţiştii au reușit să îl rețină pe complicele atacatorului.

Oficialii belgieni au declarat că a fost un act terorist antisemit. Incidentul armat a avut loc la ora 15.50 (16.50, ora României), în zona Sablon din Bruxelles, în fața Muzeului Evreiesc din Belgia. Trei persoane au murit, iar alta esteîn stare gravă în urma incidentului. Alte 12 persoane sunt în stare de șoc și primesc îngrijiri medicale. Presupusul autor al crimelor a reușit să fugă cu un vehicul și este dat în urmărire. „Sunt șocat de crimele de la Muzeul Evreiesc”, a spus ministrul de Externe al Belgiei, Didier Reynders, pe contul său de Twitter. Martorii spun că ministrul a fost văzut în apropiere de locul în care a avut loc incidentul armat.” (Sursa, Digi24)

3. „Bărbatul care a ucis cel puțin 10 persoane, printre care un român, la Hanau avea convingeri de extremă dreaptă. Procurorii federali au declarat că suspectul a acționat pe baza unor motivații rasiste. […] Cele două atacuri armate soldate cu cel puținnouă morți s-au petrecut miercuri seară la Hanau, un oraș cu 100.000 de locuitori, aflatla mai puțin de 30 de kilometri de metropola Frankfurt. Atacatorul a deschis focul într-un local cu
specific oriental din centrul orașului, unde a ucis trei persoane. Apoi a mers cu mașina în cartierul Kesselstadt, unde a ucis cel puțin cinci persoane, într-un alt bar cu specific oriental (în germană, „Shisha Bar” – de la termenul pentru „narghilea”). Un purtător de cuvânt al poliției a relatat că una dintre persoanele rănite a murit în cursul nopții. Cazul a fost preluat de procurorii federali, care au declarat între timp că suspectul a acționat pe baza unor motivații rasiste. Înainte de cele două atacuri, el a publicat un videoclip pe platforma
You Tube cu teorii conspiraționiste și xenofobe în limba engleză. Potrivit anchetatorilor, a fost găsită și o scrisoare a principalului suspect, care reflectă opiniile sale de extremă dreaptă. Secretarul general al Consiliului Central al Musulmanilor din Germania, Abdassamad ElYazidi, le-a cerut autorităților și politicienilor să-i protejeze pe imigranți și pe musulmani,într-o discuție cu DW. «E un atac la adresa valorilor noastre și la adresa democrației», a declarat El Yazidi.
«Sunt alături de toți oamenii amenințați de acte de rasism. Ei nu sunt singuri» adeclarat președintele Germaniei, Frank-Walter Steinmeier, care s-a aflat joi la Hanau.
«Marea majoritate a oamenilor din Germania condamnă acest atentat, la fel cum condamnă orice formă de rasism, ură și violență».” (Sursa, DW.com)

  1. Analizați cele trei cazuri de atentate petrecute în perioada 2014-2019. Selectați din text principalii suspecți și cauzele care au determinat aceste acțiuni.
  2. Folosind metoda brainstormingului, realizați o listă de modalități de combatere a manifestărilor rasiste, antisemite, xenofobe și a discursului instigator la ură.
  3. Realizați, pe echipe, câte un afiș în Canva, prin care să îndemnați la toleranță și la respectarea diversității.
  • Se poate exersa cu elevii abordarea critică și reflexivă a surselor istorice, prin facilitarea înțelegerii unui text științific și dobândirea de noi cunoștințe.


-Una dintre metodele didactice care poate fi aplicată este CHATT, care presupune analiza unui text istoric prin raportarea la o serie de acțiuni precum:
C = Circle (încercuirea cuvintelor-cheie),
H = Highlight (evidențierea sau sublinierea ideilor principale),
A = Asterisc (punerea unui asterisc ⁕ lângă detaliile importante),
T = Transfer (transferul sau notarea ideilor și a conceptelor principale pe foaia CHATT),
T = Teacher summary (profesorul face o sinteză pe care elevii o înregistrează în foaia CHATT).


Metoda presupune parcurgerea următoarelor etape
:

  1. Elevii citesc individual și codifică testul (aplică marcajul „cerc”, încercuiesc cuvintele- cheie pentru a selecta vocabularul important, evidențiază ideile principale și identifică detaliile);
  2. În perechi, elevii citesc documentul-sursă și aplică semnele CHATT textului și transferă informațiile în fișa de lucru CHATT; elevii își pot crea propriul rezumat, profesorul poate adăuga ideile esențiale la acest rezumat sau poate furniza rezumatul pe care elevii îl înregistrează în foaia CHATT;
  3. Elevii se vor grupa cu colegii de lângă ei și vor învăța reciproc folosind fișa de lucru CHATT. Această metodă didactică activează elevii prin implicarea în rezolvarea treptată a sarcinilor de lucru, încurajează învățarea prin cooperare, realizând schimburi interumane de cooperare (elev-elev, elevi-profesor, elev grup).

Fișa de lucru CHATT
Nume:_ Dată: _
Subiect: Evreii – religia

„O religie tribală rezistase cu succes primelor pericole de contaminare cu politeismului agricultorilor printre care se stabiliseră evreii în Canaan. În cele din urmă, Israel avea sărămână în istorie nu pentru marile fapte ale regilor săi, ci pentru standardele etice anunțate de profeții lui. Ele au modelat legăturile dintre religie și moralitate care aveau să domine nu doar iudaismul, ci și creștinismul și islamul. Profeții au transformat cultul lui Iahve în venerarea unui Dumnezeu universal, drept și milos, neîndurător în pedepsirea păcatelor, dar
gata să-l primească cu brațele deschise pe păcătosul care se căia. (…)

Profeții au atacat, de asemenea, cu virulență nedreptatea socială. Pentru asta, Amos, Isaia și Ieremia au trecut dincolo de casta preoțească privilegiată, oferindu-le direct serviciul religios oamenilor. Ei au anunțat că toți oamenii sunt egali în fața Domnului, căregii nu pot face pur și simplu ce vor; au proclamat un cod moral care era un dat, independent de autoritatea umană”. (J.M. Roberts, Odd Arne Westad, Istoria lumii din preistorie până în prezent)

Ghidul metodologic pentru disciplina ”Istoria evreilor. Holocaustul”
Informații de context

Programa „Istoria evreilor. Holocaustul” a fost adoptată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 5344/2023.

Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a studiază disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, potrivit unui anunț al ministrului Educației. În luna martie, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

Noua lege a Educației prevede că elevii din învățământul profesional special vor avea Istoria evreilor în clasa a XII-a, iar restul liceenilor vor studia noua disciplină în clasa a XI-a.

Elevii de clasa a XI-a de la filiera teoretică, profilul real (cu specializările matematică-informatică, științe ale naturii), profil umanist (specializările filologie, științe sociale), vor studia „Istoria evreilor. Holocaustul” o oră pe săptămână. Este valabil și pentru cei de la filiera vocațională, cursuri de zi, cu specializările: Muzică; Coregrafie; Arta actorului; Arhitectură, Arte ambientale și Design; Arte plastice, Arte decorative, dar și pentru elevii de la profil sportiv, toate specializările.

Tot o oră pe săptămână o să studieze noua disciplină și liceenii de la profilul pedagogic (clasa XI-a).

Pentru filiera tehnologică, cursuri de zi și seral, elevii din clasa a XI-a vor avea 1 oră pe săptămână „Istoria evreilor. Holocaustul”. Acum, în trunchiul comun sunt în total 561 de ore pe an. Din toamnă, o să fie 594 de ore pe an școlar în trunchiul comun.

De asemenea, și elevii de clasa a XI-a de la filiera vocațională, profilul teologic, cultul ortodox, specializarea Ghid turism religios, vor avea o oră pe săptămâna inclusă în trunchiul comun, pentru această disciplină.

Citește și:
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare

1 comment
  1. Eu nu am auzit un profesor de ISTORIE care sa se scandalizeze ca e obligat sa predea despre istoria evreilor. Si sa ceara mai multe ore pentru istoria României, sau sa faca opționale despre istoria noastră despre Dacia. Ooo da, copilul meu are optional la liceu despre Istoria comunismului in Romania. Halal patriotism ce ar trebui sa ii invatati voi! Foarte dezamagita. Gata, si-au primit banii iar metehnele aceleasi. Nici nu merita sa le fie marite salariile din ianuarie. Unii putini muncesc, iar altii multi freaca menta pe spatele celor care muncesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Colega profesoarei înjunghiate: De 4 zile aștept o reacţie. De la orice factor de decizie din România zilelor noastre. De la ministrul Educaţiei mai ales. Sau noi nu mai contăm?

Colega profesoarei de matematică înjunghiată lângă cancelaria Colegiului Național Spiru Haret din Ploiești reclamă lipsa de reacție a responsabililor din învățământ, a autorităților, locale și centrale, dar și a sindicatelor.…
Vezi articolul

Până pe 10 mai, inspectoratele școlare aprobă numărul de locuri repartizate pentru gradația de merit 2024. Profesorii pot depune dosarele la secretariatele școlilor în perioada 13-21 mai 2024

În perioada 8-10 mai, inspectoratele școlare județene aprobă numărul de locuri repartizate pentru gradația de merit 2024, potrivit calendarului oficial. Tot în această perioada se comunică fișele de (auto)evaluare, numărul…
Vezi articolul

Reducerea distanței din jurul școlilor și grădinițelor în care masca este obligatorie, precum și închiderea cazinourilor și sălilor de jocuri de noroc din București – pe ordinea de zi a Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență

Purtarea măștii ar putea să fie obligatorie pe un perimetru de 50 de metri în jurul școlilor și grădinițelor din București, și nu la o distanță de 100 de metri…
Vezi articolul

DOCUMENT Candidații de la Titularizare 2024 au obligația de a redacta lucrarea scrisă pe foile tipizate, în chenar, cu cerneală sau pix de culoare albastră, prevede procedura oficială. Profesorii asistenți nu discută între ei în timpul desfășurării probei

Proba scrisă de la Titularizare 2024, concursul de angajare în învățământ, are loc miercuri, 17 iulie 2024, potrivit calendarului oficial. Accesul candidaților în centrele de concurs este permis până la…
Vezi articolul