DOCUMENT Folosirea unei singure platforme online pentru a nu perturba concentrarea elevilor, alternarea predării sincrone cu cea asincronă, respectarea pauzelor și adaptarea predării la posibilitățile tehnice ale profesorilor, recomandări trimise de Ministerul Educației către toate școlile

8.085 de vizualizări
Foto: © Chernetskaya | Dreamstime.com
Folosirea unei singure platforme pentru școala online, alternarea predării sincrone cu cea asincronă, respectarea pauzelor pentru elevi și adaptarea predării la posibilitățile tehnice ale profesorilor – toate acestea sunt pe cea mai nouă listă de recomandări trimisă de Ministerul Educației către toate școlile, document obținut de Edupedu.ro.

Ministerul Educației recomandă folosirea unei singure platforme online de către școală/profesori și explică faptul că le recomandă școlilor să folosească platformele gratuite recomandate și până acum, de la Google și Microsoft.

Motivul acestei recomandări este, potrivit ministerului, acela că schimbarea platformei poate perturba concentrarea elevilor “fiind dovedit faptul că schimbarea tipului de platformă utilizată poate fi dăunătoare atenției”.

”În contextul actual al desfășurării activității didactice în cadrul unităților de învățământ, în condițiile aplicării măsurilor de securitate igienico-sanitare, a impus extinderea utilizări în toate unitățile de învățământ a soluțiilor tehnice digitale care facilitează învățarea online, de tipul platformelor informatice integrate. Pentru organizarea eficientă a procesului educațional în contextul desfășurării activității didactice în sistem online, Ministerul Educației recomandă utilizarea, cu precădere, a soluțiilor tehnice puse la dispoziție, în mod gratuit, de companiile Google și Microsoft: G Suite for Education, respectiv Microsoft 365 A1

Aceste aplicații educaționale, uzitate în cadru instituțional, asigură respectarea legislației GDPR. De asemenea, permit organizarea activității didactice online, gestionarea activității la clasă distribuirea temelor, evaluarea elevilor cu informarea în timp real a părinților referitor la evoluția învățării etc. În acest sens, pentru desfășurarea în condiții optime activităților didactice în sistem online (sincron asincron și mixt) atât pentru elevi cat și pentru cadrele didactice recomandăm:

  • Utilizarea unei singure platforme pentru a nu perturba concentrarea elevilor, fiind dovedit faptul că schimbarea tipului de platformă utilizată poate fi dăunătoare atenției;
  • Respectarea prevederilor metodologiei-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, în privința modalităților de predare”

Ministerul Educației recomandă și „alternarea predării sincrone cu cea asincronă, astfel încât un elev să nu fie nevoit să petreacă foarte mult timp conectate în fața dispozitivelor”.

Iar elevii ar trebui să știe din timp cum se va desfășura ora, iar pauzele să fie respectate: „comunicarea, în avans, către elevi a modalității în care se vor desfășura orele, informațiilor tehnice necesare conectări și accesării lecțiilor, precum și respectarea pauzelor”.

„Adaptarea modalităților de predare la funcționalitățile și posibilitățile tehnice pe care le au la dispoziție cadrele didactice”, este o altă recomandare făcută de instituție.

În condițiile în care aproape 3.000 de școli sunt acum în scenariul roșu, deci elevii din ele fac școală online, iar alte aproape 5 mii fac școală în sistem hibrid, Ministerul Educației transmite profesorilor sfaturi despre „importanța învățării sincrone”.

„Subliniem importanța învățării sincrone, deoarece este similară cu învățarea în timp real, programată apriori. Are o bază interacțiunii directe, orientate spre învățare, permite elevilor și profesorilor să participe în timp real și să se implice în discuții sincron, similară unei ore organizată cu prezență fizică, ceea ce ușurează tranziție elevilor de la orele față în față la cele online”.

Adresa cuprinde și două declarații pe care profesorii și părinții împreună cu elevii trebuie să le semneze și să ”le asume”. Este vorba despre declarații pe propria răspundere pentru școala online, în care participanții „se obligă” să nu înregistreze sau să distribuie imagini din timpul cursurilor pe net. Modelele de declarații sunt aici.

Foto: © Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


5 comments
  1. Si pe tine de fapt ce te roade, ca sa nu zic frea…? Nevoile si capacitatile elevilor sunt unice si diferite si profesorul se adapteaza lor. Asa, si? Care e problema ca lucreaza pe ZOOM? I-ai cumparat tu un dispozitiv mai performant profesorului care sa-i duca suita Google? I-a dat statul vreunul si nu stim noi si profesorul a refuzat sa tina ora pe Meet? Inainte de acest telefon am avut un telefon unde nu am avut memorie decat de Adobe si Office. In rest doar bloatere. Da-i in cap profesorului care si el e poate parinte cu unul, doi sau mai multi copii(are voie sa se inmulteasca el cat vrea, ca nu sta pe ajutor social), omoara-l ca a avut bani de telefon pana-n 5 mEleoane, ca nah, familia mai tre’ sa si manance. Ati devenit niste hiene, mai rau ca STS-ul, mereu la panda, mereu cu banuieli, acuze. Nu-i de mirare ca pleaca profesorii din sistem. Mataluta, intelege ca ne-am saturat de haituieli, de amenintari, de obligatii si toate pe timpul si pe banii nostri.

    1. am o singura intrebare:
      Spuneti-mi va rog in cazul in care se folosesc n platforme…cam cati clienti trebuie instalati pe un calculator? raspuns n(eventual n-1)
      cam ce calculator trebuie sa aveti ca sa duca n(sau n-1) clienti? ajungem la putin mai mult de acelea cinci “mEleoane”.
      Pe de alta parte intrebare: daca am 3 copii si toti 3 fac ore in acelasi tim cate dispozitive trebuie cumparate?
      NU sunt de acord si nici nu voi putea sa fiu de acord cu pretentiile profesorilor ca sa aiba “drept de copyright” asupra lectiilor predate….(as dori sa stiu un suplinitor de matematica sau chiar profesor ce a inventat la teorema lui Pitagora …de exemplu)Iar fata lui…..sa spunem doar ca nu are nimic de comentat atunci cand il filmeaza si il da la televizor…..Deci de ce nu se inregistreaza lectiile? ma refer pur si simplu la ce se preda din manual. daca lectiile ar fi inregistrete ….cred ca ar fi mai putine telefoane de cele 5 mEloane/familie

  2. Oare chiar se respecta GDPR?

    G Suite for Education (Online) Agreement

    This G Suite for Education Agreement (the”Agreement”) is entered into by and between Google LLC, with offices at 1600 Amphitheatre Parkway Mountain View, California 94043 (“Google”), and the entity agreeing to these terms (“Customer”). This Agreement is effective as of the date Customer clicks the “I Accept” button below or, if applicable, the date the Agreement is countersigned (the “Effective Date”). If you are accepting on behalf of Customer, you represent and warrant that: (i) you have full legal authority to bind your employer, or the applicable entity, to these terms and conditions; (ii) you have read and understand this Agreement; and (iii) you agree, on behalf of the party that you represent, to this Agreement. If you do not have the legal authority to bind Customer, please do not click the “I Accept” button below (or, if applicable, do not sign this Agreement). This Agreement governs Customer’s access to and use of the Services as ordered in the applicable Order Form and will be effective as of the Effective Date.

    1. Services.
    1.1 Facilities and Data Transfer. All facilities used to store and process Customer Data will adhere to reasonable security standards no less protective than the security standards at facilities where Google stores and processes its own information of a similar type. Google has implemented at least industry standard systems and procedures to ensure the security and confidentiality of Customer Data, protect against anticipated threats or hazards to the security or integrity of Customer Data, and protect against unauthorized access to or use of Customer Data. As part of providing the Services, Google may transfer, store and process Customer Data in the United States or any other country in which Google or its agents maintain facilities. By using the Services, Customer consents to this transfer, processing and storage of Customer Data.
    1.2 Modifications.
    a. To the Services. Google may make commercially reasonable changes to the Services from time to time. If Google makes a material change to the Core Services, Google will inform Customer, provided that Customer has subscribed with Google to be informed about such material change.

  3. Recomandari sunt logice si bine venite.
    Din pacate, in teren e un pic diferit. La scoala din Chiajna, unii profesori fac orele folosind Google Meet, iar altii pe Zoom, invocand motivul ca “nu le merge”.
    De asemeni, platforma Classroom permite alocarea de teme pana la o data prestabilita, distribuirea de materiale suplimentare de studiu, dar aceste facilitati sunt ignorate cu desavarsire. Inm acest moment, un copilisi face tema pe caiet, o pozeaza si o trimite pe emailul profesorului, daca cunoaste adresa.
    Sunt instructiuni clare de folosire a platfomei Classroom, asa ca profesorii ar putea folosi cu usurinta acest sistem: https://sites.google.com/view/classroom-ro/introducere-%C3%AEn-classroom-profesori

    1. Gsuite for education a scolii are peste 700mb, este o patforma care vine cu mai multe chestii necesare: classroom, meet, forms, slides etc. Ceea ce vrei tu necesita utilizarea mai multor elemente ale acestei suite. Imagineaza ti ca zoom are undeva la 120mb, pe cand, ca sa-ti duca aceasta platforma integral, un telefon trebuie sa-ti suporte DOAR pt aceasta platforma cel putin 700 mb. Pana la urma ce e gresit daca feedbackul este oferit pe adresa de mail a platformei si nu prin functionalitatea TEME a ei. Cata vreme profesorul isi face datoria…si astfel are control la a sterge ce primeste dupa feedback. Astfel poate elibera din memorie stergand poze, fise remise. Cred ca va legati prea mult de niste chestii inutile cand de fapt omul acela isi face datoria, chiar dvs spuneti ca a trimis feedback prin mail. Este mailul de platforma oficial. Deci care ar fi problema? Pana la urma cereti ceva PRETENTII cand stiti ca omul ala care sustine ca” nu-i merge” si lucreaza pe zoom totusi isi face datoria, desi el nu a primit niciun dispozitiv performant. Lucreaza cu unul a carui destinatie initiala nu cuprindea si predare online pe timp de pandemie. Si trebuie sa intelegeti asta. Am tot vazut de-a lungul anilor cum profesorul s-a format pe banii lui, cum a predat cu lucruri din banii lui, cum a lucrat cu dispozitive din banii lui. Dar deja devine strigator la cer sa il ‘certati’ ca are telefon de 500lei si laptop de 1500. Profesorul nu e nici gamer, nici vlogger, nici realizator tv sau artist. A investit fix cat i a trebuit sa si desfasoare decent munca de cadru didactic. Ceea ce vrea acum ministerul e aparatura performanta. Pentru ca, dincolo de bani, va intreb: cata vreme scoala nu ofera laptop in caz de livestreaming, cat va rezista laptopul de 7 ani al unui cadru didactic la 7 ore de transmisie live zilnic? Laptop care este unul mediocru si vechi. Judecati foarte bine lucrurile. De asta exista predare online: mixta, sincrona si asincrona. Nicaieri in lege nu exista obligatia la sincron. Sunt comunitati unde nici curent nu este. Dar unii se fac ca nu vad, ca nu stiu, ca nu inteleg…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii de fizică și matematică, de educație fizică, învățătorii și educatorii pot concura pe patru posturi libere în școlile europene de la Bruxelles, anunță Ministerul Educației. Înscrierea, până vineri, 19 aprilie – calendarul de concurs

Patru posturi libere de profesor de matematică-fizică-matematică, educație fizică, de învățător și de educator sunt libere în școlile europene din Belgia la care învață copiii reprezentanților români de la Bruxelles.…
Vezi articolul

INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari

“Pentru a putea recunoaște semnele unui elev care consumă droguri, un profesor ar trebui să fie instruit despre ce droguri există, cât de periculoase sunt, care sunt efectele asupra creierului…
Vezi articolul

Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, la Școala Sânpetru, Brașov: În toate discuțiile cu copiii, noi le-am spus așa – voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă

„Suntem dispuși să facem grevă până când vom fi auziți, până când ceea ce cerem se va rezolva. În toate discuțiile cu copiii, am spus așa: voi învățați, folosiți acest…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Dacă permanent vom face lucrul acesta, sigur că va fi un plus pentru educația copiilor – Aurica Chidoveț, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Mitropolit „Iacob Putneanul” din Putna, județul Suceava

Educația financiară se potrivește de minune la învățământul primar și la copiii preșcolari, este unul dintre mesajele unanime ale cadrelor didactice din proiectul LifeLab by BCR. În toate cele 12…
Vezi articolul