Evaluarea profesorilor printr-un chestionar completat de toți elevii, la finalul fiecărui semestru, care să conțină întrebări despre cum este atmosfera de la clasă, ritmul de parcurgere al materiei sau utilizarea metodelor inovative de predare face parte dintr-o metodologie aflată în lucru la Ministerul Educației potrivit informațiilor Edupedu.ro. Subiectul a fost anunțat în weekend chiar de secretarul de stat Radu Szekely.
Anul trecut Consiliul Național al Elevilor a venit cu un draft al chestionarului de evaluare a profesorului, draft care este în prezent discutat și modificat la nivelul Ministerului Educației și al partenerilor sociali, a explicat pentru Edupedu.ro Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Chestionarul va fi unul anonim și va putea fi completat de elevii de la gimnaziu și liceu. Întrebările de la care am pornit privesc siguranța elevilor la clasă, dacă ei consideră că profesorul este un model de urmat, care este atmosfera de la ore, dacă profesorul se încadrează cu materia la timp, dacă are abilități digitale. Nu am pornit cu obiectivul de a introduce sancțiuni pentru profesori, chestionarul este doar un instrument orientativ. Mai întâi să vedem cum funcționează și după aceea putem gândi metode de sancționare dacă sunt semnalate abateri grave de comportament, spre exemplu. Noi am propus să fie aplicat până la finalul acestui an școlar la nivel național, nu doar în școli pillot. Chestionarul este în lucru acum, am mai simplifac din formulări și am mai adăugat câteva întrebări”, a explicat Rareș Voicu pentru Edupedu.ro.
Întrebările din draftul de chestionar sunt structurate pe trei teme, după cum se vede în formularul publicat la finalul articolului: Calitatea actului educațional și a evaluării elevilor, relația profesor-elev și elev-profesor, atmosfera la oră și conduita profesorului.
În primul rând pe formular apare fundamentarea juridică a chestionarului: „În temeiul art.7, lit. aa) din Statutul Elevului, adoptat la data de 10.08.2016, și intrat în vigoare în Monitorul Oficial al României, partea I, prin Ordinul Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, conform articolului 80, alin. (2) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, privind ”dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe de feedback anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice.”
Apoi urmează pe fișă câteva recomandări pentru elevii care o completează:
- Recomandăm ca evaluarea să fie obiectivă, limbajul decent, concret, coerent, opiniile expuse justificate.
- Scopul acestei evaluări este de a ajuta cadrele didactice la îmbunătățirea calității
actului didactic prestat. - Pentru unele întrebări (cele marcate cu *), este nevoie să acordați și câte o notă (de la
1 la 10, 1 fiind minim, iar 10 maxim). - Această fișă este anonimă.
Punctul I este despre calitatea actului educațional și a evaluării elevilor
- Cât de bine explică profesorul ceea ce predă?*
- Profesorul adaptează materia predată nivelului și necesităților clasei?
- Profesorul încearcă să educe elevii, nu doar să le predea materia conținută în programă?
- Profesorul încurajează competitivitatea? Dar lucrul în echipă?
- Profesorul utilizează metode care să asigure caracterul aplicativ al învățării?*
- Consideri criteriile care stau la baza notării ca fiind obiective?*
- Notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea?* – Ia în calcul și notele date colegilor.
- Ce notează profesorul? Capacitatea ta de a „toci” și de a reproduce informații sau faptul că ai înțeles ceea ce a predat, pe lângă evoluția ta, ca elev și ca individ?
- Profesorul încurajează elevii să-și exprime și să-și susțină propriile idei și opinii?
- Profesorul încurajează, stimulează gândirea critică?*
Punctul II este despre relația profesor-elev/elev-profesor, atmosfera la oră
a. Cum ai nota și caracteriza atmosfera din cadrul orei de curs?*
b. Cât de mult interacționează profesorul cu elevii, totodată implicându-i într-un mod activ în actul educațional? Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor din clasă la lecții?
c. Ce fel de relație există între elevi și profesor? (strictă/deschisă/formală etc.) Este bazată pe respect reciproc, colaborare sau pe frică, subordonare?*
d. Profesorul respectă drepturile elevilor?*
Punctul III este despre conduita profesorului
1) Cum ai evalua comportamentul profesorului?*
2) Consideri că profesorul este un model de urmat prin comportamentul, ideile și mentalitatea pe care le promovează?
3) Consideri că te-a motivat, inspirat sau ajutat atunci când ai avut nevoie sau ai solicitat acest lucru?
Iar puntul IV este pentru eventuale mențiuni
Citește și:
Încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs, printre posibilele întrebări din chestionarul elevilor pentru feedback-ul semestrial despre profesori, anunță Consiliul Național al Elevilor
Evaluarea profesorilor de către elevi ar putea intra în vigoare din acest an. „Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru în așa fel încât să se colecteze feedback”, anunță secretarul de stat Radu Szekely
Foto: © Xalanx | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
37 comments
Ce vor putea intelege cei peste 40% de analfabeti functionali ? Ce vor raspunde ?
Cati dintre elevi cunosc cuvintele “stiintifice” din text ? Cati dintre cei care le cunosc le si inteleg ?
Rezultatul ? Pierdere de vreme, hartii inutile…
Dl Câmpeanu are un comportament de traseist politic.
Ia căutați pe google scholar sa vedeți cam ce cercetează dl ministru traseist și la câte publicații este prim autor!
Un exemplu:
Studenții care nu participă la ore și obțin rezultate slabe sunt cei mai “critici” la adresa profesorilor exigenți.
Opinie:
Elevii turbulenți și pasivi vor formula cele mai dure aprecieri la adresa cadrelor didactice.
Părinții “cu dare de mână” incapabili să își educe copiii vor fi de asemenea foarte porniți în defăimarea școlii.
Reintroduceți corijentele și repetenți, dacă doriți o Românie educată!
Ați văzut cum se procedează în mediul universitar? Pe calculator, direct pe internet! Ce-i asta? Nici n-au răbdare să citească această fișă! Nu lucrăm noi de-un an de zile pe platforme digitale?! 🤔🤨
Nu cred că va vedea lumina monitorului oficial o asemenea completare la legea educației.
Nu am nimic impotriva, dar vreau sa fiu evaluata de elevi cu 2 facultati si cu modul pedagogic facut!
Multe dintre aprecierile cerute depasesc cu mult experienta didactica a elevilor, precum si puterea lor de intelegere a actului didactic.
Exemple:
“Cât de bine explică profesorul ceea ce predă?*
Profesorul adaptează materia predată nivelului și necesităților clasei?
Profesorul încearcă să educe elevii, nu doar să le predea materia conținută în programă?
Profesorul utilizează metode care să asigure caracterul aplicativ al învățării?*
Notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea?* – Ia în calcul și notele date colegilor.
Ce notează profesorul? Capacitatea ta de a „toci” și de a reproduce informații sau faptul că ai înțeles ceea ce a predat, pe lângă evoluția ta, ca elev și ca individ?”
Cred ca trebuie regandit acest sistem de “evaluare”a profesorilor de catre elevi, pentru a deveni intr-adevar un instrument util, pus in slujba cresterii calitatii actului educational.
Nu sunt cadru didactic.Sunt neutru si echilibrat.
Eu cred ca Fisa de feed-back va trage in jos procesul de invatamant. In cinci-zece ani ar putea fi penurie de profesori.
Sincer sa fiu, m-a amuzat ultimul aliniat:
“(10) Dreptul persoanei sancționate de a se adresa instanțelor judecătorești este garantat.”
Ce usurare pentru profesorii sanctionati! Inca traim in Romania!
Pe un teren cu 40% analfabeți funcțional, respectiva metodologie doar mai sapă puțin la groapa sistemului educației din România.
Hopa!
În câteva zile am trecut de la feed- back la evaluare.
Sau poate unii de prin minister nu fac diferența.
Să înțelegem ca un elev de cls. a 5-a va completa 30 de pagini de ,,foi de filaj”.
Antrenăm viitoarele delațiuni.
Singurii care pot evalua cât de cât obiectiv sunt absolvenții unei instituții de învățământ.
Constat că acest agarici din fruntea ministerului împreună cu pupincuriștii din ogradă, au un singur scop. Să distrugă învățământul românesc și să batjocorească profesorii. Sunteți o nulitate toți dar probabil că prostia de care suferiți nu vă lasă să vedeți acest lucru. Sunt părinte și consider că un copil care este în curs de formare și dezvoltare are dreptul la educație, nu trebuie să suporte frustrările și prostia voastră. Voi trebuie să încurajați copiii să meargă la școală să aibă drag de ea nu să fugă și să arunce cu gunoi în dascăli. Oare cu ce au greșit tinerii cinstiți și onești ai acestei țări de trebuie să fie aruncați în bătălia plină de ură, prostie și frustrare a politicienilor. Un lucru este sigur, cu cât sunt mai proști și frustrați cu atât mai mult doresc politicienii să iasă în față cu aberații.
Elevii inactivi la ora sa ma evalueze ?????
Îmi explic reacțiile de respingere, în primul rând, prin utilizarea în cadrul fișei a cuvântului ”evaluare”. Probabil ”feedback” ar fi fost mai în spiritul a ceea ce cred eu că are ca scop această inițiativă.
Ca profesor, vă pot spune că au mi-am rugat elevii să completeze un chestionar de feedback pentru mine, fără să mi-o ceară nimeni, și am fost foarte surprinsă să văd că elevi de gimnaziu s-au referit în răspunsuri la concepte de pedagogie – evident fără să folosească terminologia specifică și fără ca întrebările din chestionar să îi direcționeze în acest sens. Și da, completarea chestionarului a fost anonimă :-).
Aș avea două comentarii:
1. este insuficient explicat felul în care urmează să fie folosite răspunsurile acordate acestor chestionare, de către cine și în ce fel – dacă vor avea o importanță formală în procesul e evaluare anuală a profesorilor, de exemplu.
2. eu aș simți nevoia de avea de la elevii mei și alte căteva informații și mi-aș dori să pot adăuga întrebări, astfel încăt ei să nu fie nevoiți să completeze 2 formulare.
În rest, pot să spun că este o inițiativă foarte bună pentru a stabili un dublu sens comunicațional în relația profesor – elev. În orice relație oamneii își dau feedback între ei și este normal ca acest lucru să fie prezent și aici. Exact așa cum și profesorii trebuie să le dea elevilor feedback, nu doar note.
Confundati feedbackul cu evaluarea! Informati-va, mai intai, ce reprezinta un feedback, care este rolul lui, faptul ca se practica in orice institutie din privat si ca e potrivit si la stat si nu va mai plangeti, nu va mai transformati in victime. Elevii sunt oglinda propriilor cadre didactice, cu bune si mai putin bune. Invatati despre feedback, apoi ii invatati si pe ei si o sa vedeti ca rezultatele vor fi reciproc avantajoase.
Nu noi confundam, Ana. Noi stim bine ce e aia evaluare si ce e ala feed-back. Daca erai atenta, vedeai ca mintile crete din minister au propus grila de punctaj pentru intrebari. Asta transforma chestionarul in evaluare, Ana. Asa ca mai usor cu pianul pe scari, ca s-ar putea sa-l scapi.
Elevii sunt și oglinda educației familiei și societății, grupurilor din care fac parte, care toate contribuie la formarea individualității copiilor, conduc la formarea obiceiurilor elevilor și aduc un aport important asupra rezultatelor.
Da, profesorul are o mare influență, dar nu îi putem pune in spinare întreaga responsabilitate pentru formarea și rezultatele elevilor.
Haideți să privim imaginea în ansamblu și nu doar o bucățică izolata!
Ce tot o tragi cu privatul?? Noi lucram cu materialul clientului nu numai cel din clasa dar si cel de acasa. Daca acasa copilul aude injuraturi si vede pe tata si mama ducand un razboi permanent, daca parintele nu se intereseaza de situatia copilului etc etc , noi ce crezi ca vom avea in clase ? Daca nu îți mai place la privat te invit sa te faci profesor la stat!
Foarte mulți elevi de gimnaziu nu sunt capabili să completeze o astfel de fișă, chiar dacă sunt bine intenționați. Sunt mulți elevi care nu pot, nu vor, să răspundă la o singură întrebare la o lucrare de control. Cum credeți că vor putea raspunde unui chestionar de evaluare a profesorului? Ei nu pricep sensul unei afirmații simple sau nu au răbdare să citească mai mult de cateva cuvinte.
pai, daca e asa, inseamna ca profesorii care predau unor astfel de copii sunt incompetentei. treaba profesorilor este sa educe. (nu discutam aici de cazuri clare cu probleme, ci de cele generale)
Anonimatul se numește neasumare. Anonimatul se numește delațiune. Anonimatul s-a practicat la scară largă de organizațiile criminale naziste, fasciste, comuniste. Anonimatul are valoare formativ – educativă? Ce se ascunde, în fapt, sub această malformație comportamentală? Ce valori poartă ea ca să educăm copiii în spiritul lor? Cine crede că acest anonimat dă copilului/elevului demnitate, onestitate, justețe, obiectivitate și nu lașitate, duplicitarism, lipsă de răspundere, ură, spirit revanșard și răzbunător? Opriți acest tip de pseudo – educație!
Din păcate și studenții completează tot anonim chestionarele (după cum „te plac” sau nu). Unii completează la întâmplare sau în bătaie de joc. De pildă că nu folosești videoproiector (deși tu doar așa le prezinți conținuturi), că nu evaluezi în mod nepărtinitor (deși pentru teme ai o grilă de evaluare, pe care studenții o cunosc de la lansarea temei/proiectului și care se discută înainte și după finalizarea/evaluarea temei), că nu explici clar (deși mulți nu înțeleg cuvinte din vocabularul comun, precum: carosabil, distorsiune, vad etc.), că nu prezinți obiectivele (deși studentul a întârziat la oră, deci e vina lui că nu a fost când s-au prezentat)…
Dar pentru că au note scăzute la materia respectivă pentru că nu au dat “dreptul” apare pe undeva?
Adică acestea sunt create de elevi? Știu ei de metode, adaptare la nevoile și necesitățile clasei, criterii etc.? Păi atunci să le dăm diploma de absolvire a facultății, (inclusiv cu modulul pedagogic parcurs)…
Superba emanatia aceasta flatulenta…
Miroase a incompetenta si analfabetism “la munca”.
Maine o sa predea elevii, si vor da note elevii profesorilor. Mai vrea cineva scoala ? O sa fie circ gratuit.
Deocamdata ne laudam cu analfabeti functionali. Ce procent dintre elevii care mai pricep ceva vor intelege cuvintele din aceasta fituica ? Cati dintre cei care pricep ce scrie sunt capabili sa “aprecieze” ?
De ce nu-i angajeaza ministerul pe elevi la concursul de titularizare ca evaluatori ?
Trebuie schimbata denumirea “ministerul educatiei” (sau cum s-o numi acum) in “circ gratis”. Prea multe propuneri aiuritoare, cred ca daca stau mult sa mai citesc informatii de la minister ma voi abona la spitalul de nebuni.
Si ce ne facem cu elevii care si-au pierdut capacitatea de-a scrie si a citi ,in urma orelor online promovate de d-voastra ?
Inca astept sa transmita cineva din minister ca este o gluma.
Dar cum traim in Romania, orice decizie absurda poate fi pusa in aplicare. Acum sa incercam sa rationam logic aplicand o decizie ilogica.
Un elev are in medie 10-15 discipline. Asta inseamna ca ar trebui sa completeze pentru fiecare cadru didactic un chestionar, alocand in medie 30-60 minute. Acum sper ca intelegeti de ce totul este o gluma!
Se ajunge usor la concluzia ca un cadru didactic poate fi evaluat de oricine, poate fi jignit de oricine, este amintit in sloganuri electorale doar la alegeri. Stimate dascal, Dumnezeu sa te ocroteasca! Vine vremea când cei care afirmă ca 2+2=4 vor fi condamnati la moarte!-Nicolae Steinhardt.
sa-i EVALUAM si noi … pe cei care ii cresc si ii educa … doar din punctul de vedere al celor 7 ani de acasa pe care ar trebui sa ii ofere celui MIC … dar se pare ca nu toti au inteles necesitatea intrarii intr-o SCOALA cu cei 7 ani de ACASA …
si dupa evaluarea NOMINALA sa-i anuntam daca e cazul… ca trebuie sa mai stea acasa cel mic un an sau doi … pentru a PARCURGE cei 7 ani … la foc continuu.
De ce sa fie un chestionar anonim?
Atunci când este invers , elevul nu știe de către cine a fost evaluat ?
De unde știe elevul dacă profesorul a adaptat materia sau nu la nivelul clasei.?
Asa specialist este elevul de stie el sa analizeze nivelul tuturor colegilor săi.
Cât de obiectivă poate fi o astfel de evaluare?
Dupa aceasta evaluare, astept si evaluarea medicilor de catre pacienți, a tuturor categoriilor de bugetari de către beneficiarii serviciilor lor.
Consider aceasta evaluare o bataie de joc la adresa profesorilor. 😢
Ce tare… Am ajuns la elevi pe care i-am trecut de mila sa ma evalueze dupa cum le dicteaza Sf. Chef… Ce sa zic… nicio categorie profesionala nu a fost batjocorita pana acum in halul asta. Ma gandesc serios sa imi dau demisia…
Eu mai am 3 ani pana cand ma voi putea pensiona anticipat si imi pun intrebarea daca “supravietuiesc” in invatamant pana atunci. Caut deja alternative.
Multumim din inima partidului , pentru tot ce face pentru noi.
Consiliul acela al elevilor e condus de minister cumva? Ministerul comanda ceva, elevii onoreaza comanda. Sunt constienti tinerii acestia ca-si taie craca de sub picioare, si lor, dar ce e mai grav, produc necazuri si celor ce urmeaza?
Si eu. Am trecut toti prostii ca sa fie bine. Si acum, aceiasi prosti vor evalua daca eu mi-am adaptat predarea la planificare??????? Am fosti elevi care au terminat doar 8 clase avai-nevoie. Acum sunt consilieri locali. Si unul este membru in CA din partea primariei, ar altul e membru ca parinte. Cat ne mai umiliti??? Viitorul nu mai este al oamenilor care judeca.
M am convins: se incearca totul pentru ca votantii sa devina dependenti de conducere si nu poti niciodata sa faci dintr un om drstept si educat sclav al dorintelor tale politice. Dar poti dintr un asistat social care suptavietuieste din ceea ce tu ii pui gratis pe masa, tu Guvernul cel josnic si mincinos si ipocrit.
Eu sunt curioasa daca toti elevii vor intelege intrebarile care li se pun! Chestionarul e realizat de vreun elev eminent la limba romana (sau de vreun adult), dar daca il aplici unuia care a intrat la liceu cu media 2, m-as mira sa stie sa citeasca (macar) ce scrie acolo! Si, cu siguranta, oricat de anonime vor fi, chestionarele vor fi subiective!
S-a incercat de acum15 ani implementarea unor site-uri in care sa fie evaluati profesorii si dacă la nivelul universitar aprecierile au fost cat de cat obiective la nivelul preuniversitar profesorii cei mai ” apreciați ” si ” iubiti” erau cei care nu dădeau teme ( sau nu le verificau) si care dădeau note mari, iar cei mai ” dispretuiti ” erau profesorii severi care isi făceau treaba serios si care aveau si rezultate.Cred ca la preuniversitar aprecierile ar trebui să fie făcute numai de părinț isau de foști absolvenți,altfel demersul făcut de elevi va fi o parodie
Ce chestionar de retardati. Ma gandeam ca jumatate din elevii mei scriu inca sub dictare si ma intreaba cum se fac literele. Majoritatea nu stiu literele de la finalul alfabetului. De la V incolo i-ai pierdut. Aceiasi elevi sunt suta la suta convins ca nu stiu ce inseamna cuvantul competitivitate. Mai ramane ceva de spus? Acestia vor fi evaluatorii nostri. Si viitorul nostru ca natie. Trist.
Aberant! Deci elevul știe dacă profesorul „adaptează materia predată nivelului și necesităților clasei”, dacă „utilizează metode care să asigure caracterul aplicativ al învățării”?? Mai mult: „notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea?* – Ia în calcul și notele date colegilor”… adică elevul a corectat el toate lucrările și acum poate compara calitatea evaluării. Nu ne mai facem bine…
Buun…In atentia papagalului vorbitor (oricare ar fi el) care urmeaza sa-si puna semnatura pe idiotenia asta si a baietasului sef peste elevi care in loc sa-si vada de bac se transforma pe zi ce trece intr-un ”Pup”’masculin: ziceti ca e un chestionar pentru gimnaziu si liceu. Buun… Pai hai sa-l dam unora de clasa a V-a (lasa ca si de la a X-a in sus ati avea aceleasi probleme…). De cate ore ai avea nevoie tu, papagal vorbitor, inainte de aplicarea chestionarului, ca sa le explici alora urmatorii termeni: metodica predarii/adaptare la nivelul clasei/competitivitate/caracterul aplicativ al invatarii/criterii obiective de notare/evolutia ca individ/gandire critica/interactiune/relatie formala/act educational/subordonare/drepturile elevilor/mentalitate/a motiva/mentiune?
Asta doar asa, la o prima analiza pe text. Apoi ati putea sa-i mai intrebati pe aia mici care sunt ”drepturile elevilor” (puteti s-o faceti si cu aia mari, raspunsurile vor fi aceleasi, adica mute).
Si inca ceva, pentru cunoscatori (Răreșică, scrie baiatule ca sa ai ce ”toci” pana data viitoare): un profesor bun nu evalueaza niciodata printr-un efect de ”contrast” (punctul I.7 din quiz-ul vostru de mare angajament). MEC-ule, n-ai inteles, nu? Adica il evaluezi pe Raresh dupa ce l-ai evaluat pe Raducu. Raducu e lemn si ia 3. Raresh e mai bunicel, merita 6, dar tu ii dai 4 pentru ca il compari cu Raducu.
Bine. In episodul urmator discutam si despre partea de legislatie, ca se vede treaba ca n-o prea cunoasteti.
Si elevii stiu ce este acela un comportament?
Dar comportamentul ministrului Cimpeanu cum este?