Trei adrese au fost depuse azi de reprezentanții federațiilor sindicale din învățământ la Președinție, Guvern și Camera Deputaților. Președinții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federației Naționale Sindicale „Alma Mater“ îi cer lui Klaus Iohannis, „în calitate de mediator între stat și societate“ să stabilească o întâlnire în perioada următoare pentru a rezolva problemele cu salarizarea ale cadrelor didactice și personalului din Educație. O adresă asemănătoare i se adresează și premierului Nicolae Ciucă, președintele PNL, și lui Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, anunțat drept viitor premier și actual președinte al PSD.
Documentele sunt semnate de Simion Hăncescu (FSLI), Marius Nistor (FSE) și Anton Hadăr (FNS) și au fost depuse la instituțiile amintite după cel mai mare protest sindical de stradă, din învățământ, din ultimii 10 ani, care a avut loc miercuri 10 mai în București și la care au participat circa 14.000 de persoane.
Liderul FSLI, Simion Hăncescu, a declarat pentru Edupedu.ro că „mesajul care a izvorât astăzi (n.red. miercuri, 10 mai) este greva generală. Lumea susține forma această extremă de protest“. Sindicatele au anunțat că pe 22 mai organizează grevă generală în învățământ, dacă nu le sunt respectate revendicările de la protestele de până acum.
Redăm textul adresei către președintele Iohannis:
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 250.000 de salariați din învăţământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă adresează rugămintea de a stabili o întâlnire în perioada imediat următoare, pentru a discuta problemele existente în sistemul de învăţământ, a căror rezolvare se impune cu celeritate.
Principalele nemulțumiri ale personalului din învăţământ — personal didactic de predare, personal didactic de conducere, de îndrumare si control, personal didactic auxiliar și personal nedidactic — aduse în mai multe rânduri la cunoștința Executivului, sunt determinate de:
- salarizarea umilitoare a acestor categorii socioprofesionale, ale căror salarii sunt poziționate în pătrimea inferioară a grilelor de salarizare, aceasta fiind cauza principală a deficitului de resursă umană calificată;
- scăderea semnificativă a puterii de cumpărare, ca urmare a creşterii generalizate a prețurilor și a ratei inflației;
- neacordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare şi contractele colective de muncă aplicabile;
- anomaliile existente în salarizarea personalului didactic de conducere, de îndrumare și control, ale căror venituri au rămas nemodificate în ultimii patru ani, fiind inferioare celor ale personalului didactic de predare din subordine;
- lipsa investițiilor în infrastructura şcolară, dar și perpetua subfinanțare a sistemului de învățământ, reflectată în baza materială precară a celor mai multe unități școlare.
Fața de toate aceste nemulțumiri ale salariaților din sistemul educațional, federațiile sindicale au lansat un referendum în vederea declanşării grevei, având ca principale revendicări:
- majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
- instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
- plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învăţământ;
- acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
- creşterea anuală a investițiilor în învăţământ, pentru imbunatatirea bazei materiale şi a infrastructurii.
Ne adresăm Domniei Voastre, în calitate de mediator între stat si societate, întrucât, de la învestirea actualului Guvern şi până în prezent, nu am primit decât promisiuni, care nu s-au concretizat în soluții reale pentru sistemul de învățământ.
Pentru a avea o ROMÂNIE EDUCATĂ, este nevoie de investiții masive în educație și de o resursă umană motivată.
În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă asigurăm, Domnule Președinte, de întreaga noastră considerație“.
Adresa către premier:
Adresa către Marcel Ciolacu: