DOCUMENT Directorul economic din Ministerul Educației, Mihai Păunică, contrazice instituția în care lucrează și transmite școlilor informații eronate care blochează acordarea banilor pentru elevii navetiști

14.273 de vizualizări
Foto: Mihai Păunică / gov.ro
Mihai Păunică, director general în Ministerul Educației, contrazice ministerul în privința sumelor forfetare pe care trebuie să le primească elevii navetiști. Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, directorul Direcției economice din Ministerul Educației dă de înțeles școlilor că transportul este decontat doar pentru elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu. În răspunsul dat se arată că instituțiile de învățământ vor lua în considerare și articolul din Legea Educației care face referire doar la elevii care nu au posibilitatea de a învăța în localitatea de domiciliu. Este amintită metodologia de înscriere în clasa pregătitoare, document ce definește termenii „domiciliu” și „școală de circumscripție”.

Acest lucru se întâmplă în situația în care, pe 13 februarie, Ministerul Educației a transmis pentru Edupedu.ro că școlile trebuie să asigure suma forfetară pentru toți elevii navetiști, nu doar pentru cei care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu.

Un articol din Legea Educației stabilește că decontarea cheltuielilor de transport se face pentru elevii care nu au posibilitatea de a învăța în localitatea de domiciliu, iar alt articol prevede că cei care învață într-o altă localitate decât cea de domiciliu primesc o sumă forfetară lună pentru cheltuielile de transport. Articolul 84 din Legea Educației este prioritar pentru unitățile de învățământ.

„Cele două articole nu se exclud. Faptul că articolul 12 are niște precizări valabile, nu împiedică aplicarea prevederilor articolului 84. Articolul 12 conține dispoziții generale, iar articolul 84 vizează asigurarea dreptului la transport care se aplică tuturor celor care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu. Cele două articole nu se exclud”, a transmis Ministerul Educației pe 13 februarie 2022.

Redăm textul semnat de Mihai Păunică:

„Vă comunicăm că sunt aplicabile toate prevederile legale în vigoare, privitoare la școlarizarea elevilor și acordarea drepturilor prevăzute de Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și a tuturor celorlalte acte subsecvente, respectiv:

  • art. 12 alin. (8) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare

Elevii care în localitatea de domiciliu nu au posibilitatea de a învăța într-o unitate de învățământ vor fi sprijiniți prin decontarea cheltuielilor de transport la cea mai apropiată unitate de învățământ sau vor primi cazare și masă gratuite în internatele școlare, cu excepția celor înscriși în învățământul postliceal.”

  • Ordinul ministrului educației nr. 3445/2022 din 17 martie 2022 privind aprobarea Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și a Calendarului înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2022-2023

Anexa 1 Capitolul 1 art. 2 lit. a)

a) prin domiciliu se înțelege inclusiv reședința.

și art. 2 lit. c)

c) școala de circumscripție reprezintă unitatea școlară aflată în proximitatea domiciliului elevului;

Aceeași prevedere este cuprinsă și în celelalte ordine ale ministrului educației privind metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, pentru fiecare an școlar.

  • art. 83 alin. (1^3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare

Elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu li se asigură o sumă forfetară lunară pentru cheltuielile de transport, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, dus-întors, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ în care sunt școlarizați

În concluzie, unitățile de învățământ vor corobora toate prevederile legale de mai sus, în vederea asigurării accesului la educație în condiții de echitate tuturor elevilor.”

Informații de context

Ordonanța de Urgență nr. 159 din 17 noiembrie 2022 a modificat articolul 84 din Legea educației naționale nr. 1/2011 și a stabilit că elevii care sunt școlarizați într-o altă localitate decât cea de domiciliu o să primească o sumă forfetară pentru cheltuielile de transport.

„(1^3) Elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu li se asigură o sumă forfetară lunară pentru cheltuielile de transport, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, dus-întors, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ în care sunt școlarizați. Elevii beneficiază de plata în avans a sumei forfetare lunare. Suma forfetară este neimpozabilă și nu este luată în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea bursei de studiu și/sau a bursei de ajutor social.”

Ordinul de ministru 6.376 din 7 decembrie 2022 este cel care aprobă Normele metodologice privind modalitatea de acordare și de decontare a sumelor forfetare pentru elevii care merg la școală într-o altă localitate decât cea de domiciliu. – detalii aici

Suma aceasta forfetară lunară este de 60 lei/lună pentru distanţe de până la 3 km. Pentru distanţele ce depăşesc 3 km, suma de 60 lei/lună se suplimentează cu 6 lei/lună, pentru fiecare kilometru, până la maximum 342 de lei pentru 50 de km, prevede ordinul. Pentru distanţele de peste 50 de kilometri calculul se va face similar, prin suplimentarea cu 6 lei/lună, pentru fiecare kilometru, conform documentului.

Kmlei/lunăKmlei/lunăKmlei/lunăKmlei/lună
3 km6015 km13227 km20439 km276
4 km6616 km13828 km21040 km282
5 km7217 km14429 km21641 km288
6 km7818 km14030 km22242 km294
7 km8419 km15631 km22843 km300
8 km9020 km16232 km23444 km306
9 km9621 km16833 km24045 km312
10 km10222 km17434 km24646 km318
11 km10823 km18035 km25247 km324
12 km11424 km18636 km25848 km330
13 km12025 km19237 km26449 km336
14 km12626 km19838 km27050 km342

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile trebuie să asigure suma forfetară pentru toți elevii navetiști, nu doar pentru cei care nu au posibilitatea de a învăța în localitatea de domiciliu, potrivit Ministerului Educației

4 comments
  1. Ministerul, ministrul și oricine altcineva pot sa fie contrazisi, doar legea nu poate fi contrazisa. Legea este de partea domnului director Paunica. Celelalte părți pot sa clarifice aceasta problema, prin modificarea legislatiei. Nu-i împiedică nimeni sa abroge art. 12 din Legea Educației.

  2. Afirmații care se bat cap in cap.S-au făcut legi stufoase,greoaie,că să ne poarte de la Ana la Caiafa,în așa fel încât banii sa nu mai ajungă…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Doru Căstăian, despre învățarea de profunzime și cea de suprafață: Dragi părinți, nu vă amăgiți că manipularea unei tablete înseamnă precocitate. Faceți-vă timp să discutați cu copiii, să le răspundeți serios la întrebări

Învățarea superficială este învățarea care “se adresează procesării de nivel inferior (de pildă, memorarea și reamintirea unor factori, acceptarea pasivă a unor informații, ignorarea tiparelor sau cauzalităților profunde) care nu…
Vezi articolul

BREAKING Ministra Educației anunță un „dialog structurat” pe proiectele de legi ale Educației „cu toți oamenii din sistem”, după ce se termină discuțiile din coaliție / Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a dat proiectele de legi

Ligia Deca, ministra Educației, anunță „consultări” și „un dialog structurat” pe cele două proiecte de legi ale Educației cu cei din comisia de dialog social (CDS), cu asociațiile autorităților locale…
Vezi articolul

Șapte medalii și trei mențiuni de onoare pentru România, la Olimpiada Internațională de Engleză – IELO 2024 din Constanța / Niciun cuvânt din partea Ministerului Educației sau a ministrei Ligia Deca despre organizarea competiției inițiate de țara noastră sau despre performanța elevilor

Elevii români au câștigat șapte medalii și trei mențiuni de onoare la Olimpiada Internațională de Engleză – IELO 2024 din Constanța, inițiată de România anul trecut, potrivit rezultatelor anunțate de…
Vezi articolul

Când apelez la profesorul consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru? Mircea Miclea: Dacă vrei să rezolvi o problemă a unui copil, trebuie să implici toți oamenii care ar putea să îl schimbe. Prezența părinților este esențială

Când apelez la profesorul consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru pentru problema unui elev? „Primul nivel sunt probleme pe care le pot rezolva profesorii la clasă, al doilea nivel sunt problemele…
Vezi articolul