Document de lucru al Comisiei Europene: Succesul reformelor din educația românească depinde de implementarea lor la timp, iar în fața provocărilor structurale ce afectează echitatea și calitatea învățământului și prezintă riscuri pe linie ar fi de ajutor măsuri suplimentare

Foto: World Vision România

„Implementarea la timp” a măsurilor prin care sunt puse în aplicare noile legi ale educației, măsuri pentru care sunt angajate fonduri europene considerabile, este cea care „va determina, în cele din urmă, succesul procesului de reformă” în învățământul românesc”. Chiar și așa, în fața „provocărilor structurale legate de echitatea și calitatea sistemului de educație”, ar fi de ajutor „eforturi suplimentare” din partea autorităților naționale, se arată într-un nou document de lucru al Comisiei Europene, ce cuprinde analize pentru mai multe țări membre UE în ceea ce privește convergența socială.

Raportul analizează o serie de parametri în ceea ce privește riscurile și obstacolele cu care se confruntă diverse categorii ale societății din țările membre, de la incluziune socială și serviciile de sănătate la educație și piața muncii. În cazul României, documentul face trimitere la un raport anterior, elaborat în noiembrie 2023 și adoptat de Comisie în martie 2024, ce identifica „riscuri potențiale” pentru 11 indicatori-cheie, dintre care o bună parte țin de educație – de la rata foarte redusă a participării la educația timpurie, la rata ridicată a părăsirii timpurii a școlii, proporția scăzută a persoanelor cu competențe digitale de bază sau tinerii care nu muncesc și nu sunt în sistemul de învățământ (NEET).

Noul document de lucru privește în amănunt situația acestor parametri și, constatând unele îmbunătățiri înregistrate în ultimii ani, afirmă că dimensiunile problemelor existente, inclusiv în ceea ce privește educația, impun eforturi suplimentare. 

Astfel, potrivit materialului citat, „este de așteptat ca măsurile adoptate până acum, precum reformele și investiție în protecție socială și incluziune, adoptarea unor noi legi ale educației și implementarea programului național pentru reducerea abandonului școlar, precum și acțiuni întreprinse în ceea ce privește politicile active de pe piața muncii să ajute România să se îndrepte pe calea cea bună, cu privire la riscurile identificate. În ciuda progreselor, este loc și pentru eforturi suplimentare în ceea ce privește sănătatea, îngrijirea pe termen lung, educația, serviciile sociale și de acces la piața muncii, așa încât toți să aibă șansa să-și atingă potențialul”.

Și, după ce trece în revistă toate problemele-cheie din educație, analizate prin prisma indicatorilor europeni relevanți, precum și măsurile de reformă din ultimii ani, analiza de lucru a Comisiei Europene arată, la capătul unui paragraf ce sumarizează proiectul „România Educată”: 

Toate acestea sunt sintetizate într-un tabel în care, cu o singură excepție, România bifează „risc” aproape pe linie, respectiv măsuri insuficiente sau limitate pentru cea mai mare parte a indicatorilor luați în calcul în raport – vezi la finalul articolului.

Probleme structurale ale educației, semnalate în documentul Comisiei

Documentul citat reia, în ceea ce privește educația, toate problemele semnalate în raportările europene din ultimii ani:

Ce spune documentul despre România, inclusiv în privința educației:
Evaluarea riscurilor pentru România, alături de rezultatele pentru Ungaria și Lituania, în cazul principalilor indicatori luați în calcul:
Exit mobile version