Datele personale ale elevilor care vor participa, anul acesta, la pilotarea evaluării digitalizate a examenelor naționale sunt accesibile pe platforma companiei private cu care Ministerul Educației s-a asociat pentru acest proiect, după cum reiese dintr-un document cu instrucțiuni pentru profesorii care se ocupă de scanarea și încărcarea lucrărilor pe platformă, la Evaluarea Națională 2022. Este vorba despre “Ghidul profesorului asistent”, prezentat profesorilor care vor procesa lucrările la EN în Dâmbovița, județul selectat pentru pilotarea corectării digitalizate în cadrul Evaluării Naționale – clasa a VIII-a. Documentul arată că evaluarea se face pe viitoriolimpici.ro, aparținând platformei Intuitext, dezvoltată de compania Softwin SRL, iar în cadrul acestei platforme profesorii vor trebui să verifice date personale ale elevilor, în momentul încărcării lucrărilor.
În plus, profesorii vor folosi comenzi în limba engleză în faza de scanare și, prin ghidul citat, primesc instrucțiuni ce trebuie aplicate inclusiv în fazele inițiale ale testării. În plus, în faza scanării, ei trebuie inclusiv să șteargă “obligatoriu”, la final, unele elemente create pe parcursul procedurii.
Detalii despre folosirea datelor personale ale elevilor – mai jos, unde este prezentată faza referitoare la încărcarea lucrărilor pe platformă.
- Pentru prima dată, anul acesta, elevi din două județe vor avea lucrările date în cadrul examenelor naționale evaluate digitalizat. Pilotarea evaluării digitalizate îi vizează pe elevii din Dâmbovița care dau Evaluarea Națională și pe cei din Călărași care dau Bacalaureatul. Potrivit Ordinului ce stabilește regulile acestei pilotări, profesorii care scanează lucrările elevilor primesc 150 de lei pe zi, iar un profesor evaluator în format digital la Evaluarea Națională 2022 este plătit cu 14 lei / lucrare corectată.
- Platforma pe care se desfășoară evaluarea digitalizată aparține Intuitext, a companiei Softwin, platformă folosită și la Olimpiada Națională de Matematică, după cum a spus, în mai, pentru Edupedu.ro Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.
“Ghidul profesorului asistent” include 3 pași – Scanare lucrare, Încărcare lucrare, Verificare lucrare. Fiecare acțiune este notată detaliat, și însoțită de indicii grafice.
Etapa Scanării
În această fază, profesorii care se ocupă de scanarea lucrărilor la probele Evaluării Naționale din Dâmbovița vor fi nevoiți să știe sau să înțeleagă mai multe comenzi în limba engleză: toate setările scanerului folosit sunt, conform prezentării, în engleză.
Astfel, ei trebuie să selecteze opțiuni pentru setări precum “cropping”, “finger hiding”, “edge fixing”, să înscrie ca “prefix” o serie de informații separate cu liniuță, dar și cu o liniuță la final.
Profesorii care se ocupă de scanare, fază de final a probelor de examen, sunt informați repetat că lucrarea se scanează cu prima pagină nesecretizată și că aceasta va fi eliminată în momentul evaluării. Drept urmare, în această fază de final, ei sunt îndemnați să le spună candidaților să nu utilizeze prima pagină: “Vă rugăm să informați candidații să nu utilizeze prima pagină pentru rezolvarea de subiecte”.
Pentru scanări, profesorul va trebui să creeze, pe desktop, un folder care trebuie șters “obligatoriu” (“atât de pe desktop cât și din Recycle bin/coș de gunoi”) după încheierea procesului de scanare.
Prima pagină a lucrărilor se scanează nesecretizat – platforma de evaluare va elimina această primă pagină a lucrării.
Încărcarea lucrărilor pe platformă și verificarea lucrărilor
Profesorii primesc mai multe instrucțiuni despre cum trebuie încărcate lucrările scanate și ce trebuie făcut în momentul în care apar erori sau inadvertențe.
Ghidul precizează că încărcarea lucrărilor se face pe pagina examene.edu.ro, asociată Ministerului Educației, dar care duce la o pagină de logare pe Viitoriolimpici.ro, aparținând platformei Intuitext.
Ulterior logării, deci pe platforma Intuitext, profesorii care încarcă documente trebuie să facă mai multe operațiuni. Acestea presupun căutarea elevului după CNP (dată personală), verificarea numelui elevului și a codului SIIIR, pentru a încărca lucrarea. Pe platforma privată Intuitext se pot face, astfel, asocieri directe între datele personale ale elevilor.
În plus, profesorii trebuie să îi marcheze, în platformă, inclusiv pe elevii absenți, precum și pe cei eliminați din examen.
În privința verificării lucrărilor după încărcare, documentul precizează sumar, făcând din nou trimitere la datele personale ale elevului: “După încărcare, verificați din nou numele elevului, CNP-ul și deschideți fișierul încărcat pentru a vă asigura că în platformă este corectă asocierea între lucrare și elev. Platforma elimină primele 2 pagini ale fișierului încărcat, astfel încât lucrările să fie anonimizate în momentul evaluării.”
Iar ghidul reia, în final, avertismentul că folderul cu lucrări scanate trebuie, la final, șters de pe desktop și din Recycle bin.
Precedentul Olimpiadei Naționale de Matematică
Amintim că Olimpiadele de Matematică și Informatică 2022 au fost organizate tot pe platforma privată Intuitext. Elevii și profesorii au fost nevoiți să accepte anumiți termeni și condiții și o politică de prelucrare a datelor personale în care era enunțat explicit faptul că datele sunt folosite în interes comercial. Cu toate acestea, profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România – partenerul organizator al competiției, secretarul de stat Florin Lixandru, din Ministerul Educației, organizatorul olimpiadei și reprezentantul companiei Softwin SRL – care a pus la dispoziție platforma în mod gratuit, au dat atunci asigurări că datele elevilor care se înscriu într-o platformă, pusă la dispoziție de o companie privată pentru desfășurarea concursului, sunt în siguranță și că nu sunt folosite în scop comercial, ci doar pentru chestiuni organizatorice.
Acționarii Softwin SRL sunt Florin Talpeș și Roxana Măriuca Talpeș, soția sa. Firma a fost înființată în 1991.
1 comment
Alo, UE, mai există GDPR-ul ăla? Ba chiar al unor minori, nu oricum. S-au jurat privații că nu vor vinde datele, să-i credem?