Școlile se pot înscrie sau reînscrie în rețeaua de unități – pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic în anul școlar 2023-2024 până pe pe 10 iulie, printr-o solicitare adresată Inspectoratului Școlar Județean, conform unei informări a ministerului Educației. Rețeaua școlilor pilot care va folosi catalogul electronic va fi aprobată prin Ordin al Ministrului Educației până pe 31 august 2023.
- Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private.
Școlile care în anul şcolar 2022-2023 au fost unități-pilot pentru implementarea catalogului electronic și doresc continuarea utilizării acestuia vor redepune solicitarea de înscriere, conform adresei Ministerului Educației.
Cererea de înscriere/reînscriere în rețeaua de școli-pilot care folosesc catalogul electronic în anul școlar 2023-2024
„Școlilor și liceelor de stat din rețeaua de unități-pilot le este interzisă solicitarea achitării acestor servicii de către elevi sau de către reprezentanții legali ai acestora.
Unitățile de învăţământ din rețeaua de unități-pilot:
– vor asigura, prin contractele semnate cu furnizorii programelor/serviciilor de catalog electronic, siguranța datelor cu caracter personal, în conformitate cu reglementările în vigoare;
– vor respecta prevederile OME nr. 3896/2023 privind standardele tehnice minim necesare pentru utilizarea catalogului electronic în rețeaua de școli pilot”, potrivit adresei.
Standardele tehnice pentru folosirea catalogului electronic în școlile-pilot au fost publicate în Monitorul Oficial pe 28 aprilie 2023.
Obligațiile școlilor care folosesc astfel de platforme, din septembrie 2023
Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.
Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic
Art. 14 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP.”
Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului, conform documentului.
Cum pot vedea elevii și părinții notele
În ordin apare că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola poate fi modificată de fiecare utilizator pentru propriul nume de utilizator, respectiv părinți/reprezentanți legali pentru minori.
Modalitatea de autentificare
„Art. 6 – (1) Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.
(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password. În sensul acesta pot fi exemplificate aplicații precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare din punct de vedere al funcționării și securității”, scrie în documentul publicat în Monitorul Oficial.
Adresa Ministerului Educației către Inspectoratele Școlare Județene despre utilizarea catalogului electronic în unități-pilot în anul școlar 2023-2024
„În conformitate cu Adresa Ministerului Educației — Direcţia Generală pentru Implementarea Proiectului România Educată nr. 1362/20.06.2023, vă informăm că, în anul şcolar 2023-2024, unitățile de învățământ de stat și particular pot consemna situația şcolară a elevilor doar în catalogul electronic, cu condiția înscrierii în rețeaua de unități-pilot, aprobată prin Ordin al Ministrului Educației până la data de 31.08.2023.
Conform prevederilor ROFUIP, aprobat prin OME nr. 4183/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în aceste unități de învăţământ nu mai este necesară utilizarea cataloagelor în format tipărit, iar formularele electronice vor fi tipărite și arhivate doar la finalul anului școlar, respectând prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare gestionate de unitățile de învățământ preuniversitar. Intenția de includere în rețeaua de unități-pilot se face prin completarea Anexei I.
Solicitare de înscriere /reînscriere în rețeaua de unități-pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic, atașată prezentei adrese, aceasta fiind transmisă de către director către ISJ, până cel târziu la data de 10 iulie 2023.
Unitățile de învăţământ din rețeaua de unități-pilot:
– vor asigura, prin contractele semnate cu furnizorii programelor/serviciilor de catalog electronic, siguranța datelor cu caracter personal, în conformitate cu reglementările în vigoare;
– vor respecta prevederile OME nr. 3896/2023 privind standardele tehnice minim necesare pentru utilizarea catalogului electronic în rețeaua de școli pilot.
Unităților de învăţământ de stat din rețeaua de unități-pilot le este interzisă solicitarea achitării acestor servicii de către elevi sau de către reprezentanții legali ai acestora. Pot fi folosite sume din finanțarea complementară, din proiecte cu finanțare externă, prin finanțări specifice ale autorităților publice locale, sponsorizări sau donații etc.
Unitățile de învăţământ care, în anul şcolar 2022-2023, au fost unități-pilot pentru implementarea catalogului electronic și doresc continuarea utilizării acestuia vor redepune solicitarea de înscriere conform prezentei adrese”.