Proba scrisă de la Titularizare 2024, concursul de angajare în învățământ, are loc miercuri, 17 iulie 2024, potrivit calendarului oficial. Accesul candidaților în centrele de concurs este permis până la ora 8.00, conform procedurii Ministerului Educației nr. 29389/21.06.2024. Candidații au obligația de a redacta lucrarea scrisă pe foile tipizate, în chenar, cu cerneală sau pix de culoare albastră, după cum se arată în document. Vezi mai jos, în articol, cum se corectează greșelile și ce obligații au cei care participă la proba scrisă.
Potrivit documentului, în fiecare sală de concurs se recomandă să fie repartizați, de regulă, 15-20 de candidați/sală, care susţin concursul la cel puțin două discipline diferite.
În toate sălile de concurs vor fi camere audio-video. Înainte de a începe proba scrisă, președintele comisiei din centrul de concurs instruiește profesorii asistenți, responsabilii de săli şi profesorii asistenți desemnați pentru utilizarea platformei de evaluare la nivelul sălilor de concurs.
Art. 5 – „(4) În toate sălile de multiplicare a subiectelor, în toate sălile de concurs şi în sălile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de concurs se instalează camere audio-video de supraveghere, functionale. Supravegherea audio-video în centrele de concurs se realizează conform prevederilor Procedurii operaționale nr. 28634/2024 privind activitatea de supraveghere audio-video, prin intermediul sistemelor de supraveghere audio-video, în unitățile şcolare din sistemul national de învatamant, pe perioada desfăşurării probelor si activităților specifice din cadrul concursului national de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar şi a examenului national de definitivare în învățământ, sesiunea 2024. Fiecare sală de concurs se dotează cu scaner conectat la calculator/laptop. În fiecare sală de concurs se asigură acces la internet.
(6) În data de 17 iulie 2024, anterior începerii probei scrise, președintele comisiei din centrul de concurs instruiește profesorii asistenți, responsabilii de săli şi profesorii asistenți desemnați pentru utilizarea platformei de evaluare la nivelul sălilor de concurs cu privire la aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei Proceduri. Repartizarea în săli a profesorilor asistenti se realizează, conform unei proceduri proprii, luând în considerare că acestia trebuie să aibă specializări diferite de cea a candidaților din sălile de concurs.”
Când începe proba scrisă
În procedură se arată că accesul candidaților în centrele de concurs este permis până la ora 8.00. Transmiterea plicurilor sigilate cu subiecte în sălile de concurs se realizează de către preşedinte şi secretarul comisiei din centrul de concurs sau de membrii desemnați de președintele comisiei din centrul de concurs, astfel încât la ora 9:00 acestea să fie desfăcute în prezența candidaților.
Ce obligații au candidații
Candidații au obligația de a redacta lucrarea scrisă pe foile tipizate, în chenar, cu cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/graficele se pot realiza și cu creion negru. Este interzisă utilizarea instrumentelor de scris (stilou, pix) a căror cerneală se poate şterge.
Pe foaia tipizată, candidații completează, cu majuscule, denumirea disciplinei de concurs, copiind formularea din subiectul primit.
Cum se corectează o greșeală: Candidații care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală, iar schemele/desenele cu o linie oblică.
Când poate fi anulată o lucrare
Art. 6 – „(5) Înscrierea numelui candidaților sau a altor nume proprii (inclusiv denumiri de unități de învăţământ) care nu au legătură cu cerințele subiectului în afara spațiului care se sigilează, precum și orice alte semne distinctive pe foile tipizate, destinate lucrărilor scrise, determină anularea lucrărilor scrise.”
În fiecare sală vor fi 3 profesori asistenți
Art. 6 – „(6) Pe parcursul desfăşurării probei scrise se asigură supravegherea fiecărei săli de către 3 profesori asistenți. Unul dintre profesorii asistenți este desemnat responsabil de sală, iar unul dintre profesorii asistenți va fi desemnat pentru scanarea lucrărilor scrise ale candidaților din sala de concurs, precum şi pentru accesarea și utilizarea platformei de evaluare în vederea efectuării următoarelor operațiuni:
a) marcarea în platformă a candidaților absenţi, retraşi, eliminați şi a candidaților cărora li se anulează lucrările scrise în centrul de concurs;
b) încărcarea în platformă a lucrărilor scrise scanate color;
c) marcarea în platformă pentru fiecare lucrare scrisă scanată a numărului de pagini şi limba în care este redactată lucrarea.”
Ce nu pot avea candidații și profesorii asistenți asupra lor
Potrivit procedurii, candidații și profesorii asistenți nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genți, poșete, ziare, reviste, cărți, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte dispozitive/mijloace care intermediază/facilitează comunicarea la distanță, precum și alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea concursului în condiții de legalitate, echitate și obiectivitate.
Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de concurs.
Ce pot avea candidații asupra lor în sălile de concurs
Candidații pot avea dicționare pentru disciplinele latină sau greacă veche (elină) şi planurile de conturi pentru disciplina „economic, administrativ, poştă”.
Profesorii asistenți desemnați pentru scanarea lucrărilor scrise şi pentru utilizarea platformei de evaluare pot utiliza telefonul mobil doar pentru accesarea platformei de evaluare.
Candidații care nu sunt prezenți în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține proba scrisă.
Art. 6 -„(10) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate intra sau părăsi sala, decât dacă predă lucrarea, subiectul primit, ciornele şi semnează de predare. În cazuri excepționale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit obligatoriu de unul dintre profesorii asistenți până la revenirea în sala de concurs. În această situație, timpul alocat rezolvării subiectelor nu se prelungeşte.”
Profesorii asistenți nu discută între ei în timpul desfășurării probei, prevede procedura
Art. 6 – „(12) În timpul desfăşurării probei, responsabilul de sală și ceilalți profesori asistenți nu discută între ei şi nu rezolvă subiectele. Unul dintre cei trei supraveghetori se aşează în fața clasei, iar altul în spatele clasei și nu au alte preocupări decât supravegherea candidaților.
(13) Profesorii asistenți care furnizează soluții ale subiectelor de concurs, falsifică lucrări, tolerează acțiuni sau intenții de fraudă ale candidaților, părăsesc nejustificat sala de concurs sau manifestă neglijență în îndeplinirea atribuțiilor, răspund disciplinar, civil sau penal, în funcție de gravitatea faptei, cu aplicarea legislației corespunzătoare. În aceste situații, profesorii asistenți nu beneficiază de drepturile salariale aferente activităţii prestate stabilite prin ordin al ministrului educației. Prevederile prezentului alineat se aplică şi preşedintelui, secretarului, informaticianului, responsabilului cu derularea şi monitorizarea procesului de supraveghere audio-video, precum și oricărui membru al comisiei de concurs dacă furnizează soluții ale subiectelor de concurs, falsifică lucrări, tolerează acțiuni sau intenții de fraudă ale candidaților sau manifestă neglijență în îndeplinirea atribuțiilor.”
Ce se întâmplă cu cei care copiază
Art. 6 – „(14) Candidații care în timpul desfăşurării probei scrise sunt surprinși copiind, transmițând soluții cu privire la subiecte sau având asupra lor materiale nepermise, din categoria celor menționate la alin. (7) sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistați, sunt eliminați din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a președintelui comisiei din centrul de concurs, situație în care profesorii asistenți care asigură supravegherea sau membrii comisiei din centrul de concurs încheie un proces-verbal. Aceeasi măsură se aplică și pentru orice altă tentativă de fraudă. Candidaților eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă li se aplică prevederile art. 73 alin. (4) din Metodologia-cadru aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6877/2023.
Iată ce prevede art. 73 alin. (4) din Metodologia-cadru aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6877/2023:
Când pot solicita candidații anularea lucrării
Art. 6 – „(15) Candidații care din motive de sănătate sunt obligați să părăsească sala de concurs pot solicita anularea lucrării. În această situație se încheie un proces-verbal semnat de responsabilul de sală si profesorii asistenți.
(16) Candidații care renunță din proprie inițiativă la concurs pot solicita anularea lucrării, pe baza unei declarații, şi pot părăsi sala după cel puțin două ore de la deschiderea plicului cu subiecte.
(17) În situațiile de la alin. (15) şi (16) lucrările scrise nu sunt se încarcă în platforma de evaluare, implicit nu se evaluează, iar în statistici candidații respectivi se raportează retraşi. Candidații nu au dreptul de a părăsi sălile de concurs având asupra lor subiecte de concurs, foi tipizate sau ciorne. Pe parcursul desfăşurării probei scrise, profesorul asistent din sala de concurs, desemnat pentru accesarea si utilizarea platformei de evaluare, marchează în platformă candidații retraşi şi eliminați, conform precizărilor transmise de Ministerul Educației.”
La expirarea timpului, candidații predau lucrările in faza în care se află
Conform procedurii, la expirarea timpului acordat pentru redactarea lucrării scrise, candidații predau lucrările in faza în care se află.
Lucrările scrise anulate nu se scanează si nu se încarcă în platforma, potrivit sursei citate. Lucrările scrise ale candidaților eliminați şi retrași nu se scanează și nu se încarcă în platformă.
Despre contestațiile de la Titularizare 2024
Conform art. 5 (1), „la avizierul fiecărui centru de concurs şi pe ușa fiecărei săli de concurs se afişează şi informațiile privind depunerea/transmiterea şi înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare, astfel:
a) în data de 23 iulie 2024, contestațiile se depun, în scris, până la ora 21:00;
b) în data de 24 iulie 2024, contestațiile se depun, în scris, până la ora 12:00.
Transmiterea contestațiilor la inspectoratele școlare se poate realiza si electronic (scanat), prin poştă electronică, în data de 23 iulie 2024 și în data de 24 iulie 2024 până la ora 12:00.
(2) În contestație candidatul precizează următoarele informații: județul, numărul fișei de înscriere la concurs, numărul și denumirea centrului de concurs, numele, inițiala/inițialele prenumelui tatălui, prenumele, codul numeric personal, disciplina la care a susținut proba scrisă în cadrul concursului și nota contestată, adresa de e-mail, numărul de telefon și denumirea uneia dintre instituțiile/unitățile de învăţământ absolvite.
Contestatia la proba scrisă se depune la inspectoratul școlar, personal de către candidat sau prin împuternicit, acesta din urmă prezentând procura notarială în original.
Candidatul anexează la contestația depusă/transmisă la inspectoratul școlar și o copie a buletinului de identitate/cărții de identitate. Nu pot fi contestate lucrările scrise ale altor candidați.”
Procedura Ministerului Educației poate fi consultată și mai jos:
Informații de context
Edupedu.ro a scris despre regulile noi în privința angajării profesorilor în școli, anunțate de Ministerul Educației. Instituția a anunțat pe 27 decembrie 2023 că, potrivit ordinului de ministru care prevede condițiile mobilitate a personalului, școlile nu mai pot stabili pe ce perioadă scot posturile la concurs.
- Metodologia a fost aprobată cu cea mai mare întârziere din istoria recentă, de regulă aceasta fiind publicată până acum în luna noiembrie a fiecărui an. Cea mai mare schimbare este faptul că viabilitatea posturilor nu se mai stabilește la școală, așa cum s-a întâmplat în ultimul deceniu, cel puțin – detalii aici.
Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, conform metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2024-2025, document publicat în Monitorul Oficial.
La Titularizare 2024, profesorii suplinitori pierd postul dacă sunt eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă, potrivit metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2024-2025.
Foto: © Svyatoslav Lypynskyy | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.