DOCUMENT Avocatul Poporului, despre admiterea separată la colegii, din proiectul de lege a învățământului: Discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare, încurajează abandonul școlar și creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor / Solicită un cadru de prevenire a faptelor de corupție în elaborarea subiectelor și organizarea examenului

15.386 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Avocatul Poporului solicită „reanalizarea” articolului care prevede admiterea separată la colegii, potrivit listei modificărilor și completărilor la proiectul de lege a învățământului preuniversitar, trimisă Ministerului Educației în perioada de consultare pentru drafturile de acte normative. Instituția a publicat acest raport, iar în document subliniază că prevederea „discriminează copiii din familiile fără posibilități financiare, încurajează abandonul școlar” și „creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor”.

Avocatul Poporului vorbește despre faptul că „nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizarea” admiterii.

Reamintim că prevederea prin care doar colegiile, mai întâi cele naționale și apoi toate colegiile, conform declarațiilor ministrului Cîmpeanu, pot organiza examen de admitere pentru până la 90% din numărul de locuri din clasa a IX-a, prevăzută în art. 74 alin. (2) al proiectului de lege este una controversată, fiind criticată de o serie de instituții și de societatea civilă.

Ce scrie Avocatul Poporului, în raport:

„Apreciem că admiterea în învăţământul liceal, în cadrul colegiilor naționale, favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie și încurajează abandonul școlar, cadrul juridic fiind impredictibil și creează avantaje elevilor din familiile care pot asigura meditaţii copiilor, discriminând astfel copiii din familile fără posibilități financiare.

Astfel, deşi nu sunt definite, colegiile naţionale dobândesc dreptul de a organiza propriile concursuri de admitere în clasa a IX-a (pentru maximum 90% din locurile din planul de şcolarizare). O astfel de situație ar împiedica accesul pe criterii de egalitate la colegiile naționale, ar disparea transparența admiterii, în ipoteza în care corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe șise vor încuraja meditațiile cu profesorii din colegiile respective.

De asemenea, interdicţia implicării persoanelor „care au rude până la gradul al III-lea sau afini sau cadre didactice care desfăşoară meditaţii cu elevii care finalizează clasa a VIII-a la momentul derulării concursului” nu este însoţită de sancţiune. De altfel, nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizare efectivă a concursului de admitere. Propunem reanalizarea art. 74, tinându-se astfel cont de observațiile și propunerilor care vor veni pe marginea acestuia din partea instituțiilor, organizațiilor legal constituite, elevilor, profesorilor etc”.

De menționat în context că și Asztalos Csaba, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării, a declarat recent că „posibilitatea colegiilor de a avea admitere proprie e o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public. Crește piața meditațiilor”.

Articol în curs de actualizare


7 comments
  1. Mi se pare de prost gust ce face domnul ministru. Ar trebui interzise meditatiile definitiv pentru toata lumea. Te-am prins … 1 miliard amenda ca profesor iar copilul exclus pe viata de la scoala. Pentru profesorii care nu isi fac treaba la scoala .. dati afara cu interdictie pe viata Iar salariile de 2000 euro pe luna!

  2. Folosind acelasi argument, se poate stabili ca si un proces de admitere organizat de Universitati are aceleasi efecte.
    Si, prin extensie, datorita faptului ca exista admitere in ciclul universitar, inseamna ca intentia legislativului a fost de a permite privatizarea mascata a acestuia.

    Cat de naive si stupide mai pot fi unele argumente in ziua de azi…
    Sa nu uitam ca un proces de admitere, oricare ar fi acesta, este deja un element de discriminare: se face diferenta intre elevii capabili sa faca fata exigentelor unei institutii de invatamant si cei care, in fata unor exigente superioare, ar putea avea nesansa. Culmea, ar putea exista si un efect pozitiv al acestei povesti: admiterea permite redefinirea traseului educational, adica da o sansa in plus celor cu posibilitati (intelectuale) mai modeste.

    1. De ce? Pentru că vor scoate absolvenți mai bine pregătiți care vor pleca în vest și vestul îi va primi cu brațele deschise? Atunci aveți dreptate: să nu mai organizăm examene, să îi lăsăm pe copii să se distreze, să nu mai învețe ca să nu ni-i mai răpească vestul. Problema e că vestul ni-i răpește și pe cei slabi: cules de diverse, construcții, etc.
      Căutați alte argumente, că ăsta nu ține.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara de istorie Nicoleta Zărnescu: Euroscepticismul crește din cauza vitezei scăzute cu care se apropie România de standardele statelor occidentale și din incapacitatea de a motiva sectoarele cu posibilități de creștere / Avem o generație care are forța de a inova, dispune de creativitate și cu inocență privește spre viitor

Valul de euroscepticism crește din cauza vitezei scăzute cu care România se apropie de standardele statelor occidentale, afirmă profesoara de Istorie Nicoleta Zărnescu. La aceste atitudini de pesimism față de…
Vezi articolul

Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu o recomandare consultativă de încadrare la liceu/universitate sau încadrare vocațională pe piața muncii, scrisă de diriginte sau consilierul școlar – propunere în Statutul Elevului 2024

Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu o recomandare consultativă de încadrare “într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Toate școlile din județul Iași vor fi închise marți, 9 ianuarie, a decis Comitetul Județean pentru Situații de Urgență la propunerea Inspectoratului școlar / Luciana Antoci: Fiecare consiliu de administrație va decide un program de recuperare a cursurilor

Toate școlile din județul Iași vor fi închise marți, 9 ianuarie, potrivit hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, de luni seara. Inspectoratul Școlar al Județului (ISJ) Iași a propus…
Vezi articolul

VIDEO Cozi imense de studenți și elevi la metrou. Elevii cer Metrorex și Ministerului Transporturilor să poată cumpăra abonamente reduse din toate punctele de vânzare

“Elevii bucureșteni sunt nevoiți să stea peste o oră la coadă pentru achiziționarea abonamentelor reduse”, spun tinerii din Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI). Aceștia solicită Metrorex și Ministerului Transporturilor…
Vezi articolul