DOCUMENT Aproape 25 de milioane de euro pentru proiecte care să asigure incluziunea copiilor și tinerilor cu CES / Care sunt etapele de evaluare, selecție și contractare a proiectelor

1.172 de vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
A fost lansat în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul competitiv de proiecte „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale (CES)”, publicat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Bugetul alocat apelului de proiecte este de 24 de milioane 852 de mii de euro. Printre activitățile eligibile sunt înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic, achiziția de echipamente și tehnologii asistive, activități de educație prin sport, muzică, teatru.

Obiectivul apelurilor de proiecte își propune finanțarea măsurilor dedicate îmbunătățirii accesului și a participării la educație a copiilor și tinerilor cu CES în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii și a integrării socio-culturale a acestora, conform ghidului solicitantului.

  • Propunerile și observațiile pot fi trimise pe adresa de e-mail consultare.peo@mfe.gov.ro, până la data de 11.11.2024.

Solicitanți eligibili pentru acest apel sunt:

  • Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională
  • Inspectorate Școlare Județene
  • Unitățile de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă
  • Unități de învățământ preuniversitar de masă.

Potrivit MIPE, activitățile eligibile sunt:

Activități obligatorii:

  • înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic dedicate copiilor și tinerilor cu CES și / sau dizabilități
  • achiziție echipamente și tehnologii asistive și alte materiale/mijloace de predare-învățare adaptate diferitelor categorii de deficiență/ dizabilitate/nevoi pentru copiii/  tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
  • adaptarea platformelor educaţionale la cele culturale existente a.î. să poată fi utilizate de copiii / tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES, achiziția de echipamente și aparatură plurisenzorială, inclusiv sportivă adaptată;
  • activități de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de sport, cultură, loisir și audiovizual;
  • dezvoltare/organizarea de ateliere protejate destinate copiilor /tinerilor cu deficiențe/dizabilităţi și/ sau CES.

Activități opționale (proiectele pot să includă oricare dintre următoarele activități și/sau subactivități, în acord cu nevoile grupului țintă):

  • acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin;
  • asigurarea de sprijin educațional adaptat copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale,  prin activități precum:
    • evaluarea cerințelor preliminare aferente şcolarizării, achizițiilor și/sau nevoilor de învățare în vederea desfășurării unor activități educaționale complementare;
    • monitorizarea progresului în învățare ca urmare a participării la activități complementare;
    • aplicarea unor activități/ instrumente/ materiale diferențiate, adaptate și/sau individualizate pentru stimularea, compensarea, recuperarea și consolidarea competențelor prevăzute în curriculumul național; 
    • mentorat, tutorat, sprijin educațional individualizat asigurat de membrii echipei multidisciplinare, inclusiv de profesori itineranți și de sprijin;
    • elaborarea și utilizarea materialelor compensatorii pentru elevii/tinerii cu tulburări specifice de învățare;
    • proiectarea și aplicarea unor intervenții bazate pe principiile designului universal pentru învățare;
  • asigurarea de terapie, consiliere și alte activități care susțin dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor/ tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
    • terapie logopedică, terapie psihologică, terapie prin mișcare, ludoterapie, meloterapie, terapie educațională complexă și integrată/de stimulare cognitivă, alte forme de terapie prin artă, terapie prin/în natură, terapie ocupațională;
    • kinetoterapie, fizioterapie, masaj, îngrijire personală și alte servicii medicale;
    • activități de asistență psihoeducațională;
    • activități de consiliere psihologică, consiliere și orientare școlară și profesională;
    • susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ; 
    • activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă (ex. prepararea mâncării, menaj și siguranța casei, orientare în comunitate, apel la ajutor în caz de abuz etc.);
    • activități de învățare prin joc, activități recreative;
    • activități de voluntariat pentru stimularea interacțiunii dintre copii/tineri cu și fără deficiențe/dizabilități/CES;
    • grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES.
Principalele etape ale procesului de evaluare, selecție și contractare

Principalele etape de verificare a conformității administrative și a evaluării tehnice și financiare și de selecție, pe care le vor parcurge proiectele după depunere sunt următoarele, conform documentului amintit:

1) Conformitate administrativă – Declarația unică

Evaluarea conformității administrative este complet digitalizată, realizată automat printr-un sistem informatic.

Numai Cererile de finanțare care au obținut Certificatul de conformitate administrativă sunt admise în următoarea etapă a procesului de evaluare, respectiv evaluarea tehnică și financiară preliminară.

În etapa de evaluare a conformității administrative și a eligibilității nu se pot solicita clarificări.

2) Etapa de evaluare preliminară

Evaluarea eligibilității Cererii de finanțare se realizează în conformitate cu Metodologia de verificare, evaluare și selecție a proiectelor în cadrul programului educație și ocupare 2021 – 2027 (PEO) și în conformitate cu criteriile și sub-criteriile de evaluare menționate în Anexa nr.2 Criterii de evaluare tehnică și financiară preliminară (ETFP) la prezentul Ghid al Solicitantului Condiții Specifice.

3) Evaluarea tehnică și financiară. Criterii de evaluare tehnică și financiară

Criteriile de evaluare tehnică și financiară aplicabile prezentului apel de proiecte sunt:

  • Relevanța strategică– maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte. Cererile de finanțare care obțin mai puțin de 21 de puncte la criteriul Relevanță vor fi respinse;
  • Eficacitate – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte. Cererile de finanțare care obțin mai puțin de 21 de puncte la criteriul Eficacitate vor fi respinse;
  • Eficiență – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte. Cererile de finanțare care obțin mai puțin de 21 de puncte la criteriul Eficiență vor fi respinse;
  • Sustenabilitate – maxim 10 puncte, minim 7 puncte. Cererile de finanțare care obțin mai puțin de 7 de puncte la criteriul Sustenabilitate vor fi respinse.

4) Aplicarea pragului de calitate

În cazul programelor cofinanțate din FSE+ pragul de calitate, sub care proiectele depuse la finanțare sunt declarate respinse, este de minimum 70% din punctajul maxim care poate fi acordat.

5) Notificarea rezultatului evaluării tehnice și financiare.

Rezultatele evaluării tehnice și financiare se comunică solicitantului, indicându-se punctajul obținut pentru fiecare criteriu precum și justificarea rezultatului evaluării tehnice și financiare, respectiv a punctajului pentru fiecare criteriu de evaluare în parte pentru apelurile de proiecte pentru care este prevăzută acordarea de punctaje. 

Pentru apelurile de proiecte cu termen limită de depunere, selecția proiectelor se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, în limita fondurilor disponibile pentru cererea de proiecte.

6) Contestații

Cu privire la rezultatul evaluării tehnice și financiare, solicitantul/liderul de parteneriat, după caz, poate formula contestație pe cale administrativă în termen de 30 zile calendaristice calculat de la data comunicării acestuia prin intermediul sistemului informatic.

Comitetul de Soluționare a Contestațiilor respinge automat contestațiile care:

– reclamă faptul ca nu au fost recepționate solicitările de clarificări, scrisorile de corecții bugetare sau notificările/deciziile de comunicare a rezultatelor verificării și evaluării, dar a căror primire AM PEO/OI PEO o poate dovedi cu confirmarea de transmitere electronică sau cu raportul de expediție prin fax, e-mail;

– este expediată de solicitant după termenul stipulat în notificarea/scrisoarea/decizia de comunicare a rezultatelor verificării și evaluării.

Contestația trebuie să vizeze explicit criteriile din grila de evaluare. Vor fi reevaluate doar criteriile contestate. Termenul maxim de soluționare a unei contestații este de 30 zile de la data înregistrării acesteia.

7) Contractarea proiectelor

  • Verificarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate
  • Decizia de acordare/respingere a finanțării
  • Definitivarea planului de monitorizare al proiectului
  • Semnarea contractului de finanțare /emiterea deciziei de finanțare
Despre programul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Programul Educație și Ocupare (PEO) urmărește valorificarea potențialului capitalului uman, în condiții de echitate, prin creșterea relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii. PEO susține ocuparea sustenabilă a forței de muncă și dobândirea competențelor necesare pentru a face față schimbărilor tehnologice, digitale și tendințelor globale. Obiectivul major în domeniul ocupării este ca piața muncii din România să devină sustenabilă, rezilientă, pro-activă și bazată pe inovare socială. 

Prioritatea: 6 – „Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație și formare profesională“

Obiectivul specific: ESO4.6. Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități (FSE+),

Acțiunea 6.f.3. – Îmbunătățirea accesului și a participării la educație a copiilor cu dizabilități și/sau CES, inclusiv la activități sportive adaptate.

Modele de documente necesare pentru a aplica pot fi descărcate mai jos:

Anexa nr. 1. Declarație unică

Anexa nr. 2. Criterii de evaluare tehnică și financiară preliminară

Anexa nr. 3. Criterii de evaluare tehnică și financiară calitativă

Anexa nr. 4. Contractul de finanțare – Condiții Specifice

Anexa nr. 5. Model Declarație privind conformitatea cu prevederile cu Cartei drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene

Anexa nr. 6. Model Declarație privind respectarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități

Anexa nr. 7. Acord de colaborare între Liderul de parteneriat și Partenerul Asociat / Partenerii Asociați (Model recomandat)


2 comments
  1. Printre activitățile eligibile sunt înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic, achiziția de echipamente și tehnologii asistive, activități de educație prin sport, muzică, teatru.

    Pe care să le organizeze și desfășoare CINE? Oamenii unde sunt? Sau astea tot peste prea puținii consilieri și/sau profesori cu orice altă specializare vin? Că doar sunt bani de tocat aici, și nu puțini, se vor arunca ”abonații” la ei.

  2. Guvernul da 2,4 miliarde la pensii speciale. In generozitatea sa electorala ofera si copiilor cu CES echivalentul unei sedinte de terapie pe luna, adica cca. 250 lei / luna, cca. 2 500 lei / an scolar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoarea deschisă a unei profesoare în grevă, care a fost în stradă la proteste: Disprețul față de Educație a adus această țară în starea de acum. I-am scris președintelui României și am aflat că nu acordă audiențe

„I-am scris președintelui țării, în speranța unui dialog onest, ca de la profesor la profesor, despre starea precară a educației și am aflat că președintele României nu acordă audiențe”, se…
Vezi articolul

Klaus Iohannis, despre decizia închiderii școlilor în pandemie: Autoritatea centrală trebuie să își rafineze catalogul de măsuri, pentru ca autoritatea locală să fie bine ghidată în luarea măsurilor / Vaccinarea întregii populații va începe cel mai devreme în primăvară

Sistemul actual prin care se ia decizia închiderii și deschiderii școlilor, în contextul pandemiei, va continua, dar autoritatea centrală “trebuie să își rafineze catalogul de măsuri”, a anunțat președintele Klaus…
Vezi articolul