DOCUMENT Actele pe care trebuie să le depună primăriile la Ministerul Educației dacă vor să facă în școli săli de festivități, case praznicale, aprozare, cârciumi sau hosteluri, în primii 3 ani după ce instituțiile de învățământ au rămas fără elevi

Diferențe majore rural-urban în rezultatele Evaluării Naționale

Școala săracă din mediul rural / Foto: World Vision România

Ordinul care stabilește procedura prin care școlile sau grădinițele închise timp de 3 ani pot fi transformate în alte spații, de către primării, a fost publicat în Monitorul Oficial. Este o procedură stabilită după ce Parlamentul a aprobat o lege, în noiembrie 2021, prin care primăriile pot folosi aceste spații ale școlilor, plus terenurile aferente, cu avizul Ministerului în primii 3 ani de la momentul în care rămân fără elevi. După acest termen de 3 ani, autoritatea locală nu mai are nevoie de niciun aviz de la minister.

Legea 271 din 11 noiembrie 2021 stabilește că, după primii 3 ani, destinația bazei materiale poate fi schimbată fără avizul ministrului Educației: „Schimbarea destinației bazei materiale și a terenului folosit de instituțiile și unitățile de învățământ preuniversitar de stat se poate face după primii 3 ani calendaristici de la întreruperea activității educaționale, de către autoritățile administrației publice locale, fără avizul conform al ministrului educației”.

În situația în care sunt solicitări din partea comunității locale sau a inspectoratului școlar județean, autoritățile locale sunt obligate să readucă imobilul la „standardele necesare desfășurării activității educaționale” sau să asigure un alt spațiu, conform legii amintite: „În cazul în care, după schimbarea inițială a destinației bazei materiale și a terenului, activitatea educațională se poate relua, existând solicitări în acest sens din partea comunității locale sau a inspectoratului școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, fiind îndeplinite criteriile specifice pentru deschiderea unei unități de învățământ preuniversitar de stat, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să reamenajeze și să readucă imobilul la standardele necesare desfășurării activității educaționale sau să asigure un alt spațiu în acest sens, conform legislației specifice și prevederilor administrative care reglementează aceste aspecte”.

Revenind la ordinul dat recent de ministrul Educației, care aprobă procedura privind elaborarea avizului pentru schimbarea destinației bazei materiale și a terenului instituțiilor de învățământ care au rămas fără elevi în primii 3 ani, solicitarea primăriei va fi însoțită de următoarele documente: 

Articolul 4 al documentului prevede că „pentru unitățile de învățământ care sunt cuprinse în rețeaua școlară, pe perioada stării de alertă, la solicitarea autorităților administrației publice locale, cu avizul prealabil al direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București, ministrul educației poate emite avizul conform pentru schimbarea destinației bazei materiale a unităților de învățământ preuniversitar de stat, exclusiv pentru organizarea și funcționarea centrelor de vaccinare”.

Informații de context

Amintim că proiectul a fost inițiat anul trecut de Natalia Intotero, președinta comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților și a fost semnat la acea vreme de 60 de deputați și senatori de la PSD, UDMR și minorități.

Reamintim că la dezbaterea din Comisia de Administrație a Camerei Deputaților, care poate fi urmărită în înregistrarea video de aici, deputatul PNL Laurențiu-Dan Leoreanu și-a exprimat susținerea totală, în forma inițiatorului, pentru proiectul de lege, la finalul discursului primind aplauze de la colegi.

Ministerul Educației a fost reprezentat la dezbaterea din comisie de secretarul general, Ioana Lazăr. Aceasta a declarat că nu susține proiectul și a solicitat ca, în cazul în care comisia va aproba proiectul, să fie depus un amendament care să oprească vânzarea acestor imobile, după schimbarea destinației acestora.

Au existat presiuni făcute de Ludovic Orban în 2020, pe atunci premier, când a somat-o pe Monica Anisie, care ocupa la acea vreme funcția de ministru al Educației, să le pună primarilor la dispoziție clădirile care au fost școli: “Am rugămintea să vă aplecați cu mai mare seriozitate pe solicitările autorităților locale privitoare la acordul pe care trebuie să-l dați ca anumite clădiri în care au funcționat școli, dar în care nu mai funcționează școli, nu mai există populație școlară, ei solicită să permiteți utilizarea acestor clădiri în alte scopuri. Nu mai putem să ținem clădiri care stau în paragină, unde nu se mai întâmplă nimic, unde nu există populație școlară, pentru că nu vrea inspectoratul sau cineva din minister să îl transfere către autoritățile locale”.

În motivarea propunerii justificarea era: „Pentru eficientizarea, raționalizarea și economia în cheltuirea banului public, consiliile locale nu investesc sume considerabile în consolidarea clădirilor respective, alegând să aloce finanțarea către alte categorii de cheltuieli mai urgente (sic!), în conformitate cu nevoile actuale ale comunității locale. Așadar, pe termen lung, aceste imobile ajung în paragină, reprezentând un risc de siguranță pentru cetățeni”.

La dezbaterea din comisia parlamentară de fond, anul trecut, Ministerul Educației a respins ideea.

Ministerul Educației a fost reprezentat la dezbaterea din comisie de secretarul general, Ioana Lazăr. Aceasta a declarat că nu susține proiectul și a solicitat ca, în cazul în care comisia va aproba proiectul, să fie depus un amendament care să oprească vânzarea acestor imobile, după schimbarea destinației acestora.

”Înțelegem că, din perspectiva teleologică, inițiatorul a avut în vedere sprijinirea comunităților locale. Noi avem un pic altă abordare în sensul în care, în calitate de autoritate de stat în domeniul educației, ducem la îndeplinire dispozițiile din Constituția României care garantează dreptul la educație. Din această perspectivă, Ministerul Educației are un rol consacrat în Legea Educației Naționale, din mai multe perspective, inclusiv din perspectiva asigurării dreptului la educație și a construirii rețelei de învățământ și asigurării unei infrastructuri necesare pentru dezvoltarea sistemului național de învățământ.

Opinăm că avizul conform pentru schimbarea destinației unor spații de învățământ trebuie să se emită sub un control strict și sub o verificare din partea Ministerului Educației, astfel încât să nu existe schimbări nejustificate ale destinației bazei materiale. Dintr-un prim considerent avem în vedere inclusiv faptul că proprietatea publică este inalienabilă, insesizabilă și imprescriptibilă, prin urmare în situația în care comisia decide că această inițiativă legislativă este oportună, am propune formularea unui amendament care să asigure garanții suficiente pentru protejarea proprietății publice în sensul în care să se instituie interdicția vânzării imobilelor respective, odată ce destinația acestora a fost schimbată.

Este adevărat că există un număr foarte mare de clădiri aflate în conservare, în acest moment. Ca date statistice, consider că ar fi relevant să vă comunic faptul că în ultimul an Ministerul Educației analizat mai multe solicitări din partea autorităților administrației publice pentru schimbarea destinației unor unități care sunt afectate procesului de învățământ, în foarte multe situații propunerile au fost pentru schimbarea destinației pentru capele mortuare, case praznicale, camere de hostel, aprozar, ateliere de lăcătușerie, toate acestea cu avizele prealabile emise de către autoritățile administrației publice locale. Nu am vrea să generalizăm”.

La acest moment, secretarul general Ioana Lazăr a fost întreruptă de președinta de ședință, Simona Bucura-Oprescu. Aceasta i-a spus că a înțeles punctul de vedere, după care i-a solicitat o statistică pentru ultimii 4 ani cu avizele acordate primăriilor pentru folosirea spațiilor din școlile închise.

Simona Butura-Oprescu și Ioana Lazăr / Colaj Foto – sursa: cdep.ro/Facebook.com

„Îmi pare rău să vă spun că eu însămi sunt la curent cu o mulțime de situații în care, în România, birocrația a omorât în România. Nu există, putem discuta punctual, nici o explicație pentru care au fost situații în care s-a cerut schimbarea destinației pentru cămine sau pentru unități școlare nefolosite și pentru care Ministerul Educației ani la rând a așteptat până când a dat acest aviz”, i-a spus Simona Bucura-Oprescu secretarului general din minister, Ioana Lazăr.

Ideea de a scoate complet ministerul din schemă aici mie mi se pare o treabă extrem de periculoasă – Tudor Benga, USR-PLUS

Tudor Benga, de la USR-PLUS, a votat împotriva proiectului: „Este o problemă: așa cum avem situații în care există unii, o minoritate de părinți care de exemplu beau alocațiile copiilor, așa pot să existe și o minoritate de situații în care primarii pur și simplu să nu dea două parale pe ceea ce înseamnă importanța sistemului educațional. Eu nu contest faptul că putem discuta despre termeni diferiți pentru avizare, dar ideea de a scoate ministerul complet din procedură… Da, trebuie să îi forțăm să răspundă prompt, și știți că eu sunt un mare fan al descentralizării, dar ideea de a scoate complet ministerul din schemă aici mie mi se pare o treabă extrem de periculoasă la nivel de a asigura procesul educațional pentru fiecare comunitate”.

Citește și:
mai 2021: Școlile sau grădinițele închise timp de 3 ani ar putea fi transformate în săli de festivități, aprozare, cârciumi sau hosteluri de către primării, fără acordul Ministerului, prevede un proiect de lege depus de PSD, primit cu aplauze de deputații PNL din comisia de administrație. Împotrivă au fost doar USR și Ministerul Educației
iunie 2020: Ludovic Orban îl somează pe ministrul Educației să le pună primarilor la dispoziție clădirile care au fost școli, cu 3 luni înainte de începerea școlii în context pandemic / Niciun cuvânt despre clădirile pe care primarii să le ofere unităților de învățământ pentru distanțare, din septembrie
Exit mobile version