„Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi”, și peste 90% dintre ele necesită renovare, potrivit datelor Ministerului Educației. Datele se regăsesc în Ghidul solicitantului pentru dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar.
- Ghidul se află în consultare publică până pe 25 noiembrie, după cum informează instituția. Conform ghidului, școlile pot să obțină aproape 1 miliard de euro din PNRR pentru dotarea laboratoarelor de informatică și a claselor cu mobilier sau înlocuirea mobilierului mai vechi de 5 ani. – detalii aici
- În 2021, potrivit Institutului Național de Statistică, erau 3.885 de școli din învățământul primar și gimnazial de stat (inclusiv învățământul special). Tot atunci erau și 5.010 de alte structuri din învățământul primar și gimnazial de stat.
Ministerul Educației menționează că activitățile extracurriculare sunt reduse ca urmare a funcționării în două schimburi: „Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi”.
„Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural”, potrivit sursei citate.
Sunt situații în care școlile au fost nevoie să renunțe la sălile de informatică sau biblioteci: „În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce în mod natural la scăderea calității educației oferite..
În document se arată că „oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate”.
Ministerul informează că peste 90% din școli necesită să fie renovate: „Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților. Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural”.
Ghidul solicitantului pentru dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar:
Informații de context
Amintim că, în octombrie, Ligia Deca a fost întrebată ce soluții are pentru ca elevii să nu mai învețe în 3 schimburi. Aceasta a spus că o soluție ar fi ca școlile din vecinătate să se organizeze în consorții școlare.
“Practica învățării în trei schimburi nu este una care să ducă la calitate în actul educațional, nici micșorarea orelor la 35 de minute sau la 40. Cred că trebuie să operaționalizăm prevederile legale pentru crearea unor consorții școlare cu școli din vecinătate în așa fel încât să nu mai avem școli care să învețe în 3 schimburi”, a precizat ministrul Educației.
Edupedu.ro a scris că, la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni, județul Ilfov, sălile de clasă sunt supraaglomerate, sunt aproape 100 de elevi pe clasă, se învață în 3 schimburi cu orar variabil, orele și pauzele sunt micșorate, iar unii copii de 10 ani termină cursurile la 8 seara. – Mai multe detalii aici
Amintim că fostul ministrul al Educației, Sorin Cîmpeanu, susținea la început de an școlar că a dorit să introducă în proiectul legii educației o interdicție ca școlile să organizeze cursuri în mai multe schimburi, însă lăsa de înțeles că acest lucru nu s-a întâmplat din cauza opoziției profesorilor și părinților. “M-am lovit de realitate: nu vor”, a spus el în august la o conferință organizată de PNL, la Brașov.