Doar trei țări membre OCDE organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. În numai două state membre au loc examene de admitere, în anumite circumstanțe – raport

3.010 vizualizări
Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com
Estonia, Italia și Letonia sunt singurele state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)  unde elevii trec printr-o formă de examinare externă, de tipul evaluărilor naționale din România, la finalul gimnaziului, înaintea intrării la liceu, potrivit variantei actualizate a unui document de lucru al acestei organizații. O versiune preliminară a analizei, despre care Edupedu.ro a scris în martie, menționa un număr mai mare de țări care ar organiza astfel de examene. Același document menționează că examene de admitere la liceu, așa cum urmărește să introducă, în România, proiectul noii legii învățământului preuniversitar,  se organizează în anumite circumstanțe în doar două țări membre ale organizației citate, organizație la care țara dorește să adere. 

Astfel, potrivit analizei “Managing student transitions into upper secondary pathways”, publicată de OCDE la mijlocul acestei luni, doar cele trei țări menționate desfășoară examene pe care absolvenții de gimnaziu trebuie să le treacă înainte de a intra la liceu.

În celelalte țări membre ale organizației, pentru ca un elev să intre la liceu este suficient să finalizeze ciclul gimnazial și, secundar, să finalizeze ultimul an de gimnaziu prin evaluări la nivel de clasă.

  • În alte nouă națiuni, trecerea în liceu se petrece automat (Australia, Anglia, Islanda, Irlanda, Irlanda de Nord, Norvegia, Scoția, Turcia și Țara Galilor).

O versiune preliminară a documentul realizat de analiștii iOCDE, semnalată în prima parte a anului de Coaliția pentru Educație, în contextul noilor proiecte de legi ale educației, a fost prezentată de Edupedu.ro luna trecută. În acea versiune, erau menționate șase state care organizau examinări externe la final de ciclu gimnazial – Estonia, Germania, Italia, Coreea de Sud, Letonia și Lituania. Acea informație a fost corectată în forma finală a documentului, prin restrângerea numărului de țări care organizează astfel de evaluări. 

Tot versiunea veche semnala un singur caz, aparte, unde liceele pot organiza examene de admitere, așa cum se dorește în România, precum și un alt stat în care astfel de examene de admitere pot fi organizate în cazuri excepționale. Anume: 

  • Letonia, unde nu există nicio reglementare la nivel național sau local cu privire la admiterea elevilor în liceele dorite de aceștia, dar unde școlile decid singure condițiile de admitere, iar acestea presupun de obicei examene.
  • Turcia, unde există examene standardizate externe “doar pentru cele mai selective școli”.

Cele două mențiuni sunt păstrate în versiunea finală a raportului.

Citește și:
Elevii încep liceul după clasa a IX-a, adică la 15-16 ani, în majoritatea țărilor membre ale OCDE, arată o analiză făcută de experți ai organizației la care speră să adere și România / Examene de admitere la liceu sunt organizate în doar două țări, în condiții speciale

Foto: © Luba V Nel | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Plata burselor se face și joi, 16 noiembrie, la unele școli. Nu s-a putut face o plată mai devreme pentru că în data de 14 noiembrie s-au plătit salariile cadrelor didactice, spune un director de școală / Elevii vor recupera în decembrie bursele plătite greșit luna aceasta – inspector școlar

Pentru unii elevi, plata burselor se face și joi, 16 noiembrie, după cum a declarat pentru Radio Reşiţa directorul Colegiului Național Traian Lalescu din Reșița, Adrian Doxan: „Pentru unii care…
Vezi articolul

VIDEO Un nou algoritm de funcționare a școlilor în care să conteze și proporția persoanelor spitalizate. Ministrul Sănătății: Un algoritm care să fie rațional și să nu repete erorile majore în care școlile au fost închise când aveam 100 sau 200 de cazuri pe zi

Despre menținerea școlilor deschise, Alexandru Rafila a declarat în cadrul unei conferințe că „decizia trebuie să țină cont de modul în care se manifestă această variantă din punct de vedere…
Vezi articolul