Doar două universități românești au și strategii distincte de dezvoltare durabilă, și măsuri de verificare că strategiile nu rămân doar pe hârtie / Două din cinci universități nu au măsuri de reducere a consumului de hârtie, prin digitalizare – analiză realizată de Alianța organizațiilor studențești

1.234 de vizualizări
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com
Doar patru universități românești au raportat strategii distincte pentru dezvoltare durabilă și tot patru spun că elaborează rapoarte pentru a vedea cum sunt respectate măsurile asumate, arată o „Analiză privind politicile de mediu” realizată de Alianța organizațiilor studențești – ANOSR;, publicată săptămâna aceasta. Cercetarea, bazată pe răspunsuri furnizate de mare parte dintre instituțiile românești de învățământ superior, notează că doar o treime dintre cele care au raportat date (31%) au declarat că desfășoară cel puțin un proiect pentru utilizarea materialelor sustenabile, iar aproximativ 2 din 5 (38%) nu au programe de reducere a consumului de hârtie, prin digitalizare.
  • Cercetarea arat că, deși aproximativ o treime dintre universitățile respondente spun că au strategii sau intenționează să aplice astfel de strategii care se referă la dezvoltarea durabilă, doar 4 au dezvoltat strategii distincte în acest sens. Iar dintre acestea, doar Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca au și rapoarte periodice de monitorizare a măsurii în care strategiile sunt aplicate.

„Constatăm faptul că numeroase instituții de învățământ superior includ astfel de obiective în cadrul strategiilor deja existente sau sunt în curs de a elabora un document strategic sau rapoarte de monitorizare, însă în continuare procentajul rămâne redus, de doar 31% în cazul strategiilor și doar 13% în cazul rapoartelor”, apreciază ANOSR în documentul „Analiză privind politicile de mediu si sustenabilitate de la nivelul instituțiillor de învățământ superior din România”.

Acesta mai consemnează că doar 13 universități au reabilitat în totalitate sau în proporție de peste 50% căminele studențești aflate în managementul lor, cu scopul asigurării eficienței energetice.

  • Iar analiza semnalează că un număr foarte mic de universități aplică măsuri precum sprijinirea „acțiunilor de sustenabilitate legate de transport”, precum asigurarea unor spații multiple pentru parcarea bicicletelor (9 universități), sau acțiuni de voluntaqriat pentru mediu (doar jumătate dintre universități, dintre care doar 7 au implicat un număr semnificativ de studenți).

Totodată, potrivit raportului, „26% dintre instituțiile respondente (…) nu dispun de absolut nicio metodă prin care să faciliteze dezvoltarea competențelor transversale care să contribuie la creșterea interesului pentru mediu și sustenabilitate.”

ANOSR include în raport – care poate fi consultat integral aici – și o serie de recomandări pentru autorități, respectiv pentru decidenții din universități, inclusiv:

  • Includerea unor indicatori de calitate în metodologia de finanțare suplimentară a universităților, care să le stimuleze să ia măsuri pentru sustenabilitate
  • Elaborarea unor indicatori de calitate în metodologia de evaluare externă, care să vizeze aceste teme
  • Strategii multianuale de dezvoltare durabilă în fiecare instituție
  • Asigurarea colectării deșeurilor de diverse tipuri și infrastructuri de colectare separată
  • Puncte de colectare pentru baterii uzate
  • Spații extinse pentru parcarea bicicletelor
  • Stații de încărcare pentru vehicule electrice
  • Module și cursuri transdisciplinare pe teme de mediu și sustenabilitate
Citește și:
Numai 25% dintre cămine au toate tipurile de spații accesibile pentru studenți cu dizabilități / Doar 2,14% dintre studenți aplică pentru o mobilitate internațională de studii sau practică – Alianța organizațiilor studențești

Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prescrierea plagiatelor în tezele de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de doctor, e permisă în proiectul Legii învățământului superior, adoptat de guvernul Ciucă, avertizează Alianța organizațiilor studențești

“Forma actuală a legii permite prescrierea abaterii de la normele de etică, prin plagiat, în cazul unei teze de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul

Consorțiul Universităților pentru Științele Vieții își exprimă susținerea pentru pachetul de legi ale educației, ca “soluție pentru educația în domeniul agriculturii și dezvoltării durabile!” / Pentru învățământul superior, este apreciată în special “consolidarea componentei financiare” și a autonomiei universitare

Schimbările propuse în pachetul legislativ pus în dezbatere de Ministerul Educației reprezintă “o soluție pentru educația în domeniul agriculturii și dezvoltării durabile”, susține Consorțiul Universităților pentru Științele Vieții, ce reunește…
Vezi articolul

Remus Pricopie, SNSPA, în contextul anunțului selecției a 7 universități europene din România: Mă întreb cum o să mai dialogăm noi de la egal la egal cu partenerii europeni, după ce ministrul educației din România susține deschis, public, oficializarea imposturii academice

Reacție a rectorului SNSPA legată de propunerile din proiectul legii educației care amnistiază plagiatorii. Remus Pricopie salută selecția universității pe care o conduce în inițiativa Universități Europene, anunțată de Comisia…
Vezi articolul