Doar doi elevi din zece au știut ce înseamnă „sforțări” și „la fiece pas” , la subiectul I.A, de la proba de Limba și literatura română, la simularea pentru BAC 2024. Astfel, doar 14.36% dintre elevii de la profil real și 17.72% dintre elevii de la profil uman au putut identifica în mod corect sensul celor două cuvinte, conform analizei rezultatelor pe subiecte, publicate de Ministerul Educației.
În acest context, specialiștii CNPEE recomandă exerciții de identificare și de utilizarea a sensului corect al cuvintelor, în special al neologismelor, ca activitate de tip remedial pe care elevii o pot realiza.
- Rezultatele detaliate de la simularea BAC 2024 au fost publicate de Ministerul Educației pe 2 martie. Instituția condusă de Ligia Deca lasă de înțeles că subiectele de Bacalaureat, din vară, vor fi dintre cele la care tinerii au știut să răspundă la simulare
- Subiecte Limba română real – simulare BAC 2024. La subiectul al III-lea a picat Lucian Blaga
- Subiecte Limba română uman – simulare BAC 2024. Eseu de 400 de cuvinte despre un text poetic ce aparține lui Ion Barbu
- Baremele de corectare și notare pentru Limba română, simularea examenului de Bacalaureat 2024
Principalele rezultate ale elevilor de la profil real și uman la proba de Limba și literatura română
La subiectul I
– Doar doi elevi din zece au știut ce înseamnă „sforțări” și „la fiece pas”.
– Elevii știu să formuleze o opinie, însă nu pot oferi argumente
84% dintre elevii de la profilul real și 90% dintre elevii de la profil uman au oferit o opinie clară, însă doar 21% dintre elevii de la real au formulat cu claritate primul argument și 28% dintre elevii de la uman, conform datelor.
La subiectul al II-lea
Doar 22% dintre elevii de la real au obținut punctaj maxim și 31% dintre elevii de la uman.
La subiectul al III-lea
56% dintre elevii de la real au primit 0 puncte, neputând numi sau preciza trăsăturile curentului literar sau al mișcării literare în care se încadrează textul ales.
Răspunsurile elevilor de la uman au demonstrat o foarte slabă capacitate de a numi curentul literar sau de a încadra autorul și opera sa într-o perioadă literară sau culturală, 42.34% dintre elevi au primit 0 puncte.
Aproximativ 70% dintre elevii de la uman nu au primit punctajul de redactare, 14 puncte, și 80% dintre elevii de la profil real și tehnologic.
Activitățile remediale recomandate de specialiștii CNPEE pentru fiecare subiect
Activitățile remediale pentru subiectul I
„Itemii de la subiectul I.A., care solicită candidatului răspundă la întrebări bazate pe textul la prima vedere, au un nivel de dificultate mediu, întrucât vizează comprehensiunea și interpretarea unui text la prima vedere, potrivit documentului.
Activitățile de tip remedial pe care elevii le pot realiza:
‒ lectura comprehensivă a unor texte literare și nonliterare la prima vedere;
‒ exerciții care vizează rezolvarea de itemi semiobiectivi din variantele date la bacalaureat în anii anteriori (disponibile pe www.subiecte.edu.ro), teste de antrenament la Limba și literatura română (disponibile pe www.rocnee.eu);
‒ construirea de fișe cu itemi semiobiectivi pe baza unor texte la prima vedere;
‒ exerciții de identificare și de utilizarea a sensului corect al cuvintelor (în special al neologismelor);
‒ citirea graficelor, a schemelor sau a tabelelor sinoptice, a altor documente specifice domeniului de specializare;
‒ exerciții de folosire adecvată a cuvintelor în context; de utilizare corectă a formelor flexionare sau a elementelor de relaţie, a variantelor lexicale literare.
Subiectul I.B. este un item subiectiv de tip eseu, generat de textul-suport, acesta vizând producerea unui text de tip argumentativ (formularea ipotezei, anunțarea poziției, construirea a două argumente, formularea concluziei).
Activitățile de tip remedial pot viza:
‒ exerciții, aplicate pe texte diverse, literare și nonliterare, prin care elevii să identifice diferite opinii;
‒ exersarea exprimării punctului de vedere/a opiniei;
‒ exersarea motivării unui punct de vedere personal sau critic;
‒ exerciții de sintetizare/formulare a unor argumente;
‒ exerciții de identificare a unei relații de cauzalitate între opinie și argumente;
‒ dezbateri referitoare la teme variate;
‒ exerciții de corelare a faptelor/opiniilor identificate cu aspecte din viața de zi cu zi;
‒ exerciții de justificare a unor opinii cu privire la diferite teme de interes pentru elevi și/sau la diferite texte.
Activitățile remediale pentru subiectul al II-lea
Subiectul al II-lea (comun tuturor filierelor, profilurilor şi specializărilor) are ca suport un text literar (epic, liric sau dramatic), la prima vedere şi constă într-un item subiectiv de tip întrebare cu răspuns scurt
− recapitularea și sistematizarea unor concepte literare;
− exerciții dedicate fiecărui domeniu literar(epic, liric, dramatic), de identificare a rolului sau trăsăturilor diferitelor concepte operaționale; − exerciții de interpretare, pornind de la concepte literare diferite etc
Activitățile remediale pentru subiectul al III-lea
Subiectul al III-lea este un item de tip eseu structurat, cu trei repere formulate, care vizează aspecte de analiză tematică, structurală, stilistică a unui text poetic studiat care aparține unui autor canonic.
Activitățile de tip remedial pot viza:
− recapitularea și sistematizarea unor concepte literare;
− sistematizarea și consolidarea cunoștințelor prin raportarea la texte ale autorilor canonici prevăzuți în programă;
− recapitularea pașilor necesari în redactarea unui eseu structurat;
− recapitularea posibilităților de integrare a reperelor cerute în vederea realizării unui eseu structurat;
− exerciții dedicate fiecărui domeniu literar (epic, liric, dramatic), de identificare a rolului sau trăsăturilor diferitelor concepte operaționale;
− exerciții de interpretare, pornind de la concepte literare diferite;
− exerciții de scriere corectă, corectare de texte etc.”
4 comments
Elevii sunt mai deștepți decât arată rezultatele la Limba română latinizată. Încercați cu chirilică.
”Sforțări” și ”la fiece pas”… iar ăștia recomandă să se insiste pe neologisme. Oare au impresia că acele cuvinte neînțelese de elevi sunt neologisme?!
parca zicea dex onlaine ca au stiut subiectele, ca au cautat la ei?!
Ca o realitate: pe elevi i-au durut la bascheți de simulare. Unii chiar nu au vrut să scrie, fiindcă nu au vrut să se obosească. Mulți au dat foaia albă.