Un exercițiu care viza scrierea corectă a fost rezolvat integral și corect de doar 6% dintre elevi, la proba de Limba română – Evaluarea Națională 2022, pe când, la proba de Matematică, doar 15% au rezolvat corect calculul 10+10:10, în cazul elevilor ale căror lucrări au fost evaluate digitalizat, anul acesta, în cadrul unui proiect-pilot, a anunțat, joi, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El a prezentat, pe baza datelor culese în urma evaluării digitalizate, subiectele care au ridicat cele mai puține probleme, respectiv cele mai multe dificultăți elevilor la probele de Limba română și Matematică.
“Am putut să identificăm aceste greșeli tipice pentru a ști pe ce trebuie să insistăm, să recomandăm profesorilor pe ce trebuie să insistăm. O să avem o analiză la nivel de județ și la nivel de școală cu frecvența acestor greșeli. Dar toate aceste lucruri le vom putea face dacă vom reuși să extindem evaluarea digitală la nivel național anul viitor și avem în vedere și susținerea digitală, nu numai evaluarea digitală a acestor probe”, a spus ministrul.
- Amintim că, potrivit unei decizii aprobate prin ordin de ministru, lucrările scrise ale absolvenților de clasa a VIII-a din județul Dâmbovița au fost evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an (pentru examenul de bacalaureat această pilotare s-a desfășurat în județul Călărași).
Sorin Cîmpeanu a arătat că, în grupul analizat, circa 30% dintre elevi au răspuns doar la întrebările de tip grilă la proba de matematică, în timp ce la română doar 37% au știut să identifice corect o propoziție principală și una atributivă.
El a comentat că “o să avem o analiză la nivel de județ și la nivel de școală cu frecvența acestor greșeli. Dar toate aceste lucruri le vom putea face dacă vom reuși să extindem evaluarea digitală la nivel național anul viitor și avem în vedere și susținerea digitală, nu numai evaluarea digitală a acestor probe.”
În conferința în care a prezentat rezultatele preliminare ale Evaluării Naționale 2022, ministrul Cîmpeanu a descris astfel itemii de la probele de Limba română și Matematică rezolvate de cei mai mulți, respectiv cei mai puțini dintre elevii participanți la EN, ale căror lucrări au fost evaluate digitalizat.
Sorin Cîmpeanu despre rezultatele la Limba română:
“Dacă vorbim de detalierea itemilor la Limba și literatura română, itemii care au cel mai mare procent de rezolvare sunt itemul 3 de la subiectul 1.B, care vizează identificarea sensului unui grup de cuvinte raportat la un context dat – 94% dintre elevi au reușit să răspundă corect la acest item;
Itemii 1, 2, 3, 4 și 5 de la subiectul 1A vizează identificarea informațiilor din text. Între 87% și 95% au reușit să facă acest lucru. Aceștia au fost itemii care au generat rezultate bune în rândul elevilor.
Din păcate, însă, avem și itemi care au un procent mic de rezolvare. Spre exemplu, itemul 8 de la subiectul 1.b – doar 6% dintre elevi au rezolvat integral și corect acest exercițiu care vizează scrierea corectă. Cu alte cuvinte, doar 6% au putut să scrie perfect românește. Este o concluzie tristă, dar importantă pentru a ști ce avem de făcut. Mai exact, verbele “a vrea” sau “a fi”, substantivul “strada”, adjectivul “mândru” sau acordul pronumelui cu substantivul – 14% nu știu să scrie corect niciunul dintre cuvintele date la forma cerută.
Itemul 5 de la subiectul 1b – doar 45% dintre elevi știu să identifice verbele. 21% nu au identificat nici măcar un verb. Itemul 5 de la subiectul 1b – doar 37% dintre elevi știu să identifice corect o propoziție principală și una atributivă. Aceasta este competență aferentă clasei a VIII-a.
Alte observații: 8% dintre elevi nu pot identifica o informație prezentată explicit în primul enunț al unui text dat. 57% dintre elevi au probleme de scriere corectă, de ortografie și de punctuație. Peste 50%. 57%.”
Subiectele la română:
Sorin Cîmpeanu despre rezultatele la Matematică:
“Dacă facem o analiză a probei de matematică, itemii care au avut cel mai mare procent de rezolvare sunt itemul 3 de la subiectul 1 – care vizează identificarea opusului unui număr natural – 91% au reușit să răspundă corect la această întrebare. Itemii 1, 2 și 6 de la subiectul 1 și itemii 1 și 2 de la subiectul al 2-lea, care vizează identificarea unor elemente de bază în algebră și geometrie, furnizate în contexte familiare, este vorba despre ordinea operațiilor cu numere naturale de proporții, de transfer în limbaj matematic al unei situații practice, pentru a determina dacă un anunț este adevărat sau fals, lungimi de segmente sau unghiuri opuse – a fost un subiect care a putut fi rezolvat între 84 și 87% dintre elevi. Este un lucru bun.
Pe de altă parte, itemii care au avut cel mai mic procent de rezolvare: itemul 4b de la subiectul al 3-lea – doar 6% dintre elevi au rezolvat integral și corect itemul care viza modelarea unei configurații geometrice nefamiliare, este drept, pentru a alege cea mai bună metodă de rezolvare și folosirea asemănării triunghiurilor pentru a determina o relație între lungimile a două segmente.
Itemul 5b de la subiectul 3- doar 12% dintre elevi au modelat o configurație dintr-o situație geometrică dată și au folosit elemente de paralelism, proprietăți ale trapezului dreptunghic, triunghiului dreptunghic și ale centrului de greutate ale unui trunghi pentru a determina lungimea unui segment.
Itemul 6b de la subiectul al 3-lea de asemenea a pus probleme (…).
Alte observații: 29% dintre elevi au fost punctați doar la subiectele 1 și 2, care au conținut doar itemi obiectivi, deci nu au primit puncte pentru redactare. Cu alte cuvinte, 30% dintre elevi la această probă s-au rezumat la întrebările grilă.
15% dintre elevi nu au răspuns corect la itemul 1 de la subiectul 1 – rezultatul calculului 10+10:10. Este o concluzie tristă. 10+10:10 a creat probleme pentru 15% dintre elevi. Acest subiect a fost gândit ca având cel mai scăzut nivel de dificultate și, totuși, el a pus probleme pentru 15% dintre elevi. Se naște, firesc, întrebarea în ce măsură profesorii s-au ocupat de acești elevi, știut fiind faptul că începând cu clasa a V-a acest lucru ar fi trebuit să descoperit și remediat.
47% dintre elevi nu au răspuns corect la itemul 6, subiectul al 2-lea, care cerea să se calculeze diagonala unui paralelipiped dreptunghic. Sunt elevi care au adunat lungimile laturilor.. E o greșeală conceptuală.
Deci am putut să identificăm aceste greșeli tipice pentru a ști pe ce trebuie să insistăm, să recomandăm profesorilor pe ce trebuie să insistăm. O să avem o analiză la nivel de județ și la nivel de școală cu frecvența acestor greșeli. Dar toate aceste lucruri le vom putea face dacă vom reuși să extindem evaluarea digitală la nivel național anul viitor și avem în vedere și susținerea digitală, nu numai evaluarea digitală a acestor probe.”
Subiectele la Matematică:
Constatări suplimentare, la matematică, pe baza evaluării digitalizate:
- 32% dintre elevi nu au răspuns corect la itemul 4 de la Subiectul I, care cerea transformarea fracției zecimale 1,3 în fracție ordinară, iar analiza distractorilor, permisă de colectarea rezultatelor pe itemi a evidențiat faptul că 22,9% dintre elevi au considerat că 1/3 (o treime) este răspunsul corect;
- 56% dintre elevi nu au răspuns complet și corect la itemul 1 de la Subiectul al III-lea, care presupunea verificarea într-o situație practic aplicativă a faptului că un număr de timbre îndeplinește condiții date „Ana, Maria și Vlad au în total 396 de timbre. Ana are cu 25 de timbre mai multe decât Maria și cu 16 timbre mai puține decât Vlad. Poate avea Ana 132 de timbre? Justifică răspunsul dat.”, iar 63% dintre elevi nu au răspuns corect și complet la acest item care presupunea rezolvarea acestei probleme prin transpunerea ei în limbaj matematic și rezolvarea ecuației obținute. Este important de menționat faptul că această problemă putea fi rezolvată și aritmetic.
Foto © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.