Doar 31% dintre profesori au până în 40 de ani, 9% au peste 60 – o situație “îngrijorătoare”, spune ministrul Cîmpeanu. El reia propunerea salariilor atractive ca soluție pentru a avea “profesori buni”

1.494 de vizualizări
Foto: © Opolja | Dreamstime.com
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a reluat, vineri, tema introducerii unor salarii atractive pentru cadrele didactice, drept soluție pentru a avea “profesori buni”. El a ilustrat problema calității în educație prin situația vârstei profesorilor, situație pe care a descris-o drept “îngrijorătoare” – doar 5% au sub 25 de ani și 60% au între 41 și 60 de ani. 

El pune în discuție chestiunea vârstei profesorilor la scurtă vreme după ce Asociația Școlilor Particulare a atras atenția, printr-un studiu, asupra unei apropiate “crize de personal puternice” în educație. Acea asociație propunea ca posibilă soluție scutirea de impozit pe venit pentru cadrele didactice, organizația punând sub semnul întrebării succesul eforturilor actuale de a mări salariile profesorilor – detalii mai jos.

În conferința de presă susținută vineri, pe tema rezultatelor finale la Bacalaureat 2022, ministrul Sorin Cîmpeanu a spus, între altele:

  • “Dacă vom reuși să avem salarii atractive, cum am propus deja, salariul mediu pe economie pentru profesorul debutant, vom putea spera să avem în rândul profesorilor cei mai buni absolvenți ai universităților românești, care să intre într-un an de stagiatură, care să beneficieze de îndrumarea unui mentor, care mentor la rândul lui să aibă norma de predare redusă, pentru a se putea dedica pregătirii colegilor mai tineri. La finalul acestui an de stagiatură, conform concluziilor proiectului România Educată, urmează să se susțină un examen de licențiere în cariera didactică.
  • Avem o situație pe care aș aprecia-o ca fiind îngrijorătoare. Este vorba de faptul că, dintre cele 195.000 de cadre didactice, sub 25 de ani avem doar 5%, între 25 și 40 de ani avem 26%, între 41 și 60 de ani avem cele mai multe cadre didactice, adică 60%, Și avem deja 9% cadre didactice peste 60 de ani. Avem nevoie de o schimbare pentru a putea spera la profesori buni, pentru a putea spera la o atenție dedicată acestor elevi – și celor mai buni, și celor mai slabi -, la o ridicare a nivelului mediu de pregătire și la o reducere masivă a abandonului școlar. Pentru asta avem nevoie de profesori buni.”

La începutul anului, Edupedu.ro arăta, citând date ale Ministerului Educației, că în România aproape 4% din totalul profesorilor, în anul 2021, aveau între 65 și 88 de ani, procentul depășind 7% în județe precum Ialomița, Tulcea sau Giurgiu.

Cu câteva zile în urmă, Asociația Școlilor Private prezenta un studiu realizat de compania Frames, potrivit căruia România ar risca o “criză de personal puternică în sectorul educației”, care ar rezulta din numărul mare de profesori vârstnici și numărul mic al profesorilor tineri. Drept soluție, invocând o șansă redusă de succes pentru eforturile de mărire a salariilor în educație, Asociația propunea scutirea de impozit pe venit pentru profesori, împreună cu alte măsuri asociate (reducerea contribuției de sănătate la 5%, stabilirea unui salariu minim brut de 5000 de lei).

Datele prezentate de asociație în respectivul raport, citând informații de la Ministerul Educației, Eurostat și alte organisme:

  • Peste 50% dintre profesori au vârsta de peste 55 de ani
  • 28 de mii din totalul de 47.000 de profesori din învățământul primar sunt trecuți de 50 de ani,
  • 1 din 10 profesori au vârsta de până în 30 de ani (19.000 din totalul de 208.642)
  • Cei mai mulți profesori tineri sunt în Sibiu (14%), Cluj (13%), Giurgiu 13%), București (12,3%), iar cei mai puțini – sub 7% – sunt în Teleorman (5,09%), Gorj și Caraș-Severin.
Citește și:
Fără impozit pe venit pentru profesori, CASS la jumătate și un salariu minim brut de 5000 de lei – soluții propuse de Asociația Școlilor Particulare pentru o apropiată “criză de personal puternică” în educație / Organizația publică și salariile profesorilor pe grade didactice
Aproape 8 mii de profesori din România au vârsta peste 65 de ani. Un cadru didactic de 88 de ani preda anul trecut într-o școală din județul Bihor

Foto: 54482816 © Opolja | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. De concedierea paraziților incompetenți nimic?…mă așteptam, că doar și vouă vă trebuie voturile lor, nu doar PSD.ului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Din toamnă, 20 de burse de până la 1.500 de lei, pentru elevii și studenții olimpici care aleg să studieze la Universitatea din București, anunță instituția de învățământ / Rectorul Marian Preda: O țară fără elite științifice, sportive și culturale este o țară fără viitor

Din anul universitar 2023-2024, elevii și studenții medaliați cu aur, argint sau bronz la olimpiadele științifice și competițiile internaționale care optează să-și continue studiile într-una dintre cele 19 facultăți ale…
Vezi articolul

G4Media.ro: Cum se vinde presa – știri fără marcaj publicitar despre realizările primarului Robert Negoiță, multe legate de școli sau de premierea unor elevi de top / Ofertele mai multor redacții către primăria Sectorului 3 / Dan Marinescu, redactor-șef Adevărul: ”Ne faultăm între noi!?”

G4Media.ro publică, în exclusivitate, mai multe oferte făcute în luna iulie de către redacții mari către Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiță, din care rezultă că unele redacții sunt…
Vezi articolul

LISTĂ 9 școli pilotează anul acesta modelul de la Colegiul “Lazăr” din București: elevii de a XII-a fac doar materiile de Bacalaureat în ultimele două module ale anului școlar / Ministerul anunță 28 de noi școli-pilot

Lista celor 28 de școli-pilot în anul școlar 2022-2023 a fost publicată de Ministerul Educației. Acestea se adaugă celor 6 școli-pilot care funcționează din anul școlar 2021-2022 și care “au…
Vezi articolul

Recomandări pentru “turnurile de fildeș”: Micro-creditele să devină instrumente centrale pentru universități, dacă vor să se adapteze la tendințele europene și să ofere flexibilitate studenților – experți ai Universității din București

Micro-creditele ar trebui să devină puncte centrale pentru “macro-politici educaționale”, dacă universitățile românești doresc să țină pasul cu tendințele europene, afirmă un grup de experți ai Universității din București într-o…
Vezi articolul