Doar 25% dintre tinerii din România merg la teatru. Festivalurile și experiențele gastronomice înlocuiesc cultura tradițională – Barometrul de Consum Cultural 2023

Barometrul de Consum Cultural 2023 publicat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) arată că, deși există o creștere a frecvenței vizitelor la obiective culturale, 67% dintre români au vizitat cel puțin o dată pe an monumente istorice și situri arheologice, tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani par să favorizeze alte tipuri de activități, în special festivalurile de muzică și evenimentele interactive.

Studiul a fost realizat pe baza unui sondaj național, operat de Institutul România pentru Evaluare și Strategie pe un eșantion reprezentativ al populației, 18 ani și peste, având un nivel de încredere de aproape 100%. Este unul dintre puținele care clasifică în mod detaliat grupurile de consum cultural din țară, iar analizele se axează pe vizitele în muzee, cinematografe și festivaluri, dar și pe lecturarea cărților și consumului de muzică, conform comunicatului.

Ce îi atrage pe tineri acum?

În timp ce acum câțiva ani, cultura tradițională – cum ar fi teatrele, muzeele sau expozițiile – era un punct central al activităților de timp liber, în prezent, tinerii de la noi din țară sunt din ce în ce mai atrași de festivaluri. 50% dintre tinerii din România au participat la astfel de festivaluri în 2023, în timp ce festivalurile gastronomice sau alte activități de acest tip atrag din aceleași grupuri de vârstă, potrivit sursei citate.

Schimbările din stilul de viață al tinerilor au fost influențate de o serie de factori. Tineretul de astăzi este mult conectat la platformele online, iar consumul de cultură s-a împărțit în streamingul de filme, muzică online, și evenimentele digitale. Acestea au devenit forme de cultură care le permit accesul rapid și ușor la un conținut vast și diversificat, fără a depinde de locații fizice sau de structuri tradiționale, cum ar fi teatrele sau sălile de cinema.

Pe de altă parte, schimbările economice și stilurile de viață mai mobile i-au determinat pe tineri să fie mai interesați de experiențe, cum sunt festivalurile de muzică sau gastronomia, care le oferă nu doar divertisment, ci și o oportunitate de a socializa și a experimenta.

Interesul pentru teatru scade

Conform sursei, deși participarea la evenimente culturale publice a crescut (în special vizitele la muzee și situri istorice – 67%), evenimentele tradiționale, precum teatrul sau muzica cultă, rămân mai puțin atractive pentru tinerii din ziua de azi. Doar 25% dintre tineri au mers la un spectacol de teatru în 2023, în timp ce un număr similar a participat la spectacole de muzică clasică sau cultă.

În ciuda faptului că frecvența vizitelor la obiective culturale publice este în creștere, există în continuare un segment semnificativ al populației care nu este în contact cu produsele culturale. Aproape jumătate dintre respondenți (48%) nu au participat la niciun eveniment cultural major în ultimul an.

Studiul se bazează pe un sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), cu un eșantion reprezentativ de aproximativ 1035 de persoane, având o marjă de eroare de 95%.

Citește și:
Un român din cinci a citit cel mult 5 cărți pe an. Femeile citesc mai puțin și mai rar decât declară bărbații că citesc, arată Barometrul de consum cultural 2023 / De ce nu citesc românii
Profilul consumatorilor de manele: Cei mai mulți sunt din mediul rural, au între 36 și 50 de ani, cel mult 8 clase terminate și un venit sub 2.500 de lei – Barometrul Consumului Cultural 2023
Competențele de matematică dobândite în școală, apreciate ca fiind bune de mai puțin de jumătate dintre tinerii români / Sistemul de educație, văzut ca rigid și ineficient – Barometrul tinerilor 2024
Exit mobile version