Propunerea Ministerului Educației ca admiterea la Colegiile naționale să fie organizată de acestea inclusiv prin examen este susținută de doar 12% dintre zecile de mii de părinți care au participat la un sondaj organizat de Federația Națională a Părinților în ultimele zile. Două treimi dintre părinți susțin ca admiterea la liceu să se facă doar pe baza rezultatelor la Evaluarea Națională. În același timp, doar 24% dintre respondenți sunt de acord ca subiectele probelor de concurs să fie elaborate de profesorii colegiilor naționale, dacă acestea organizează examen de admitere.
Organizația propune, drept urmare, să se păstreze Evaluarea Națională ca unică formă de testare pentru admiterea la liceu. Propunerile integrale, mai jos
- La sondaj, desfășurat pe baza unui chestionar online în perioada 25-31 iulie 2022, au participat 61.552 de respondenți, potrivit Federației citate.
Rezultatele sondajului sunt publicate la scurt timp după ce ministrul Sorin Cîmpeanu și-a reafirmat sprijinul pentru admiterea inclusiv pe bază de examen la colegiile naționale, după discuții cu reprezentanții acestor instituții de învățământ – singurele dezbateri pe această temă anunțate de ministru după prezentarea proiectelor de lege. Și aceasta, în condițiile în care ministrul a afirmat că ar fi avut loc 25 de dezbateri sub egida pachetului legislativ “România educată”.
Potrivit aceluiași sondaj, mai puțin de un sfert dintre respondenți (22,8%) consideră că evaluarea lucrărilor la astfel de examene trebuie făcută de cadre didactice din Colegiile naționale care organizează examen. Iar circa o treime (35,7%) susțin procentul de 90% pentru locurile ocupate prin admitere directă la colegii. Aproape o treime dintre respondenți consideră că, în cazul unor examene la colegiile naționale, lucrările ar trebui evaluate de către profesori din alte județe.
Peste jumătate dintre părinții participanți consideră că Evaluarea Națională ar trebui să se susțină la limba română și la matematică (după modelul actual), în raport cu procentul părinților care susțin o probă transdisciplinară, 2,3%.
În ceea ce privește bacalaureatul, respondenții susțin, în număr mare, desfășurarea acestuia după modelul actual, atât la nivelul probelor susținute (75,8%), cât și la nivelul diferențierii la disciplinele de profil (69,5%).
Chestionarul a inclus 7 întrebări cu răspuns închis, astfel:
Întrebați cum doresc să se desfășoare intrarea în învățământul liceal: 39,2% au menționat Evaluarea Națională, urmată de repartizare computerizată, fără să fie luată în calcul media claselor V-VIII; 25% – prin EN, urmată de repartizare computerizată, cu itemi cu grade diferite de dificultate; 12,3% – prin examen de admitere la Colegiile Naționale care organizează admitere proprie; 11,9% – prin examen de admitere la Colegiile Naționale, organizat de Minister, cu subiecte unice la nivel național.
Întrebați cine ar trebui să elaboreze subiectele, în caz că s-ar organiza admitere prin examen la Colegiile naționale, respondenții au răspuns astfel: 48,6% – Ministerul Educației; 24% – profesori ai Colegiului pentru care se susține examen; 19,4% – un grup de profesori de la mai multe colegii.
Întrebați cine ar trebui să evalueze lucrările elevilor, în caz de examen la Colegiile Naționale, 30% au menționat o comisie de profesori din alt județ; 25,4% au menționat o comisie de profesori care nu predau în acel colegiu; 22,8% – o comisie de profesori care predau în colegiul respectiv, 15,3% – o comisie de profesori care predau la mai multe dintre colegiile care organizează concurs.
Întrebați ce tip de examene ar trebui susținute pentru admiterea în liceu, 56,7% au menționat Limba română și matematică (modelul actual); 19,1% – limba română și o disciplină specifică profilului ales; 15,3% – limba română, matematică și o disciplină specifică profilului.
75,8% dintre respondenți susțin desfășurarea bacalaureatului după modelul actual
Propunerile federației, formulate pe baza acestui sondaj:
“1. Evaluarea Națională să rămână unica formă de testare a elevilor pentru admiterea în învățământul liceal. Solicităm decidenților găsirea unor soluții pentru ca elevii capabili de excelență (un procent foarte mic din numărul total de elevi, conform rezultatelor testării standardizate) să aibă acces la clasele de performanță care vor putea fi organizate în colegii, fără a bulversa admiterea pentru toți elevii care își doresc să studieze la un Colegiu Național;
2. elaborarea subiectelor de examen și evaluarea lucrărilor elevilor să nu intre în atribuția cadrelor didactice de la Colegiile Naționale, în cazul în care aceste unități de învățământ vor primi totuși aprobarea de a organiza examen propriu de admitere;
3. limba română și a matematica să rămână probele Evaluării Naționale (după modelul actual);
4. susținerea examenului de bacalaureat să se facă la aceleași probe și discipline ca în prezent, cu diferențierea probelor la disciplinele de profil.”
Organizația precizează: “În contextul în care Ministerul Educației nu va ține cont de opinia majorității părinților, care au completat acest chestionar, și va modifica modalitatea de organizare și de desfășurare a examenelor naționale, federația va susține ca implementarea noilor măsuri să se facă începând cu generația de elevi care va intra în clasa pregătitoare (pentru admiterea la liceu), respectiv în casa a IX-a (pentru bacalaureat) în anul școlar 2023-2024, generații pentru care urmează să se aplice și alte noi măsuri prevăzute în lege”.
Rezultatele chestionarului – integral în comunicatul de presă:
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
5 comments
Da, aceasta ar fi fost o concluzie normala, într-o societate normala, cu sisteme de valori perene, stabile, nu in țara noastră cea de acum!
Era de așteptat ca parintii majorității elevilor(submediocri, mediocri, bunicei, buni) vor sa isi vada odraslele la licee de prestigiu, in urma unui examen modest, cum este Evaluarea Nationala.
Singurii care nu se tem de un examen de nivel ridicat, sunt cei mai putini, adica parintii elevilor care “mananca pe paine cartea”.
Asta este explicatia reală a rezultatelor marelui sondaj.
Cat despre meditatii… La asta au impresia mintile oable ca se rezuma succesul elevilor care sunt aletnti si cooperanti la orele de curs si care învață carte temeinic inca din prima zi in care au intrat in scoala.
Subiectele mai dificile la EN rezolva toata problema! Dar nu se vor subiecte dificile ca sa nu se ia note “mici”, altfel cu ce s-ar mai impauna ministerul! Sa le fie rusine si lui, si lui Iohannis, corupti, nesimtiti, vanand doar propriile interese si ale camarilei. Rusine colegiilor nationale ca sunt parte din povestea asta. Rusine inspectorilor si profesorilor buni din tara care tac din gura! Sa intre cine trebuie la ce colegiu trebuie, si sa nu mai fie nevoie sa dea BAC-ul, o grila de forma si au scapat. Mai rezolva usor cu o facultate si un doctorat, ca vorb-aia, nu are cine verifica plagiatul. Legea asta nu are cum sa treaca, decat daca chiar vor sa isi bata iar joc de noi pe fata. Ar trebui sa facem proteste daca nu renunta, in orice caz, legea nu trebuie sa treaca, iar ei trebuie sa invete o data sa asculte de opinia publica, nu sa faca legi pe ce le tuna noaptea. Incompetentii!!!
Copii merita sanse egale, nu trebuie segregati!
Organizarea admiterii in Colegii Nationale in mod separat este o masura de segregare educationala destinata celor cu potential financiar!
De ce?
In ultimii ani, la Evaluarea Nationala au aparut surprize mari, cu elevi de 10, de la tara, care astfel au putut sa opteze pentru orice loc, la orice scoala din tara, chiar si la cele de “fite”! Nasol moment, nu, a ajuns “.ulimea” sa ia locurile lumii bune, nu?
Pai hai sa ii tinem noi acasa, sa se multumesca cu scolile lor, nu sa ia locurile copiilor de “neam bun”
Cum facem asta?
Organizam examene speciale la scolile “de bine”. Copii “din afara” nu vor veni, locurile vor fi prezervate!
CNCD, suna cumva real? Es spun ca sigur! Daca rolul tau e sa combati discriminarea, nu poti permite doua examene diferite pentru admiterea in liceu!
Cu toate relele sale, actuala forma a EN este totusi cea mai echitabila. Pentru tipul de invatamant declarat in Romania. Pentru viata reala, sisteme de relatii si increngaturi de interese, orice portita, bine imbracata propagandistic (iar la capitolul acesta onorabilii ministeriali stau super ok, chiar inves proportional cu performanta sistemica!) este, in schimb, bine venita. Conservam filiere, dezvoltam si altele, ne asiguram barci de refugiu in naufragii politice previzibile etc. A zis bossu` ca e alba, apoi alba tre` sa iasa! Nici mai gri nici cacanie, ci neaparat alba, chiar daca o facem din procente si alte cifre, pe care oricum nu are nimeni timp sa le analizeze (dar dau tare bine, chiar profi, pentru cine nu vede dezastrul!). Ca tot veni vorba, nenilor manageri, cand stii de 9 ani ca ai o generatie cu 30% mai mare decat precedenta, sa nu ai capacitatea de a calibra o cifra de scolarizare!? Sau nu s-a vrut sau atat s-a putut? Parinti prostiti de societate, profesori saraciti si umiliti de societate, copii carora societatea le-a rapit sansele, pentru ca nu fac parte din gasca aceea…