Dispută între o profesoară și ministrul Educației pe tema formulărilor din proiectele legii învățământului: “Dacă am o disciplină care se numește Educație pentru Viață, nu înseamnă că celelalte nu sunt relevante pentru viață?”, întreabă profesoara Antoaneta-Firuța Tacea

40.270 de vizualizări
Foto: colaj – captură dezbatere video
Discuțiile de la o dezbatere organizată pe linie de partid, luni, la sediul PNL București, pe tema proiectelor de legi ale Educației, au dus la dispute între ministrul Sorin Cîmpeanu și una dintre profesoarele participante. Contrele au fost legate de interpretări lingvistice și juridice care în opinia profesoarei ridicau probleme.
  • Conferențiar universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, Antoaneta-Firuța Tacea are competențe în domeniul normativ, legate de proiectarea, implementarea și evaluarea curriculumului.

Confruntarea dintre cei doi a ajuns la un schimb de replici de tipul “Ba da” / “Ba nu”. Cîmpeanu: “Ați spus că ați lucrat la legea 1/ 2011. Nu e cumva aceeași exprimare și acolo?”/ “Nu” / “Eu zic ca da” / “Nu. Secțiunea din lege nu e aceeași”.

Reproducem integral dialogul dintre ministrul Educației și lectorul universitar Antoaneta-Firuța Tacea:

Antoaneta-Firuța Tacea: Despre Bacalaureat: în text scrie examen național de evaluare – din perspectiva coerenței lingvistice, proba E face ca acest examen să nu mai fie național, atâta vreme cât e facultativă. Poate fi valoros, dar examenul nu mai e național.  

Atâta vreme cât nu mi-am propus anterior și nu am descris examenul ca unul care să diferențieze elevii în mai multe categorii vin cu un set de probe care automat diferențiază, nu în sens pozitiv sau negativ, îi împarte în 2 categorii. Am ieșiri din sistem de două feluri. Lucrurile trebuie să rămână clare din acest punct de vedere. 

M-am ipostaziat apoi în rolul celui care proiectează planurile cadru din învățământ. Am făcut asta ca și pălmaș, în primii ani când colaboram cu ministerul Educației în diferite grupuri în care am contribuit, ultima contribuție fiind în comisia de validare pentru actualele planuri la învățământul gimnazial. 

Legat de Proba A – Ce face cu text de lege cine se apucă să facă planurile cadru? Va considera că în trunchiul comun pentru învățământul liceal trebuie să intre în exclusivitate doar probele menționate la această probă. Scrie așa: Proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; aceasta constă într-o probă unică, prin care se evaluează competențele generale formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane. 

Asta înseamnă că în trunchiul comun în învățământul liceal nu voi mai putea avea alte discipline. Sunt cel care are foaia albă în față și vreau să știu ce discipline am în trunchiul comun. Am rezolvat problema planurilor cadrul din lege. Este clar, după acest text, așa cum sună el. 

Sorin Cîmpeanu: Disciplinele, cuvântul articulat, dacă nu ar fi fost urmat de o enumerare ar fi fost, așa cum ați zis. Putem să reformulăm. Lingvistic vorbind: disciplinele enumerate în continuare. 

Antoaneta-Firuța Tacea: Discipline. 

Sorin Cîmpeanu: În momentul de față, nu toți elevi dau aceleași probe. Asta nu îi ia Bacalaureatului caracterul național. Proba de limba maternă, spre exemplu, nu o susțin toți elevii. Mai mult, ideea acestei legi este de a pune în valoare competențele elevilor, a organiza probe diferite. Asta este ideea de principiu, dincolo de coerența lingvistică. Caracterul național se referă la aplicabilitate. 

Am spus, distinsă doamnă, că este în discuție dacă rămâne facultativă proba E, cu avantaje și dezavantaje. Dacă va fi facultativă, sunt competențe avansate și putem promova excelența, dacă nu, va fi în rândul probelor care condiționează promovarea grupate pe subiecte dificultate scăzută, medie, și excelența o lăsăm la o parte. (…)

Antoaneta-Firuța Tacea: Reflectă Bacalaureatul această diferențiere în filiere profiluri și specializări? Dacă da, bine, dacă nu, putem pune sub semnul facultativului proba E. Dar cum justificăm în felul acesta un număr foarte mare de discipline care sunt în planurile cadru și contribuie la specializare? (…) Nivelurile învățământului: Sunt incluse secțiunile 5, 6, 7. Învățământul în liceele cu profil agricol, cu profil militar, învățământul de artă și învățământul sportiv. Acestea nu sunt niveluri – titlu de capitol care includ elemente ce nu au legătură cu ce ni se anunță în acel titlu de capitol. Trebuie să avem un text care să spună ceva care să îmbunătățească, să aducă claritate. 

Sorin Cîmpeanu: Vă asigur că nimeni nu a pretins că sunt niveluri de învățământ. 

Antoaneta-Firuța Tacea: Așa scrie în text

Sorin Cîmpeanu: O să revedem. 

Antoaneta-Firuța Tacea: Capitolul 8. Curriculum, profil de formare, portofoliul elevului. Atenție, profilul de formare este parte din curriculum. În lege nu vorbim despre curriculum, ci în compendiile de specialitate. Legea ne spune ce se întâmplă în contextul curriculumului național. Atenție, profilul de formare e parte din curriculumul național, portofoliul este o componentă care ține de evaluare. 

Am fragmentat partea de evaluare, am combinat-o cu partea despre curriculum și nici aia complet, și am pus-o într-un capitol care nu este nici unitar, nici complet.

Sorin Cîmpeanu: Ați spus că ați lucrat la legea 1/2011. Nu e cumva aceeași exprimare și acolo? 

Antoaneta-Firuța Tacea: Nu. 

Sorin Cîmpeanu: Eu zic ca da. 

Antoaneta-Firuța Tacea: Nu. Secțiunea din lege nu e aceeași. (…)

Antoaneta-Firuța Tacea: Prin textul acestei legi stabilim statutul anumitor discipline, îl fixăm prin textul legii și creăm astfel diferențe majore între discipline. Unele au statul reglementat prin planuri cadru, altele direct prin lege. 

Sorin Cîmpeanu: E corect și e asumat acest lucru.(…)

Antoaneta-Firuța Tacea: Disciplinei Educație pentru viață i se asociază și semnificații și detalieri legate la conținuturile învățării. Asta îmi spune că există o suprapunere perfectă, o redundanță evidentă între acele module și ce avem acum în actualele programe școlare asociate diferitelor discipline din planurile cadru. Cei care vor proiecta mai departe curriculumul vor trebui să elimine aceste redudanțe.

Sorin Cîmpeanu: Asta e și ideea.  

Antoaneta-Firuța Tacea: Planurile cadru vor fi văzute ca niște tomberoane în care se vor pune cât mai mult…

Sorin Cîmpeanu: Voi veghea să nu se întâmple asta și explicația apariției în lege a acestor module adaptate vârstei elevului, necesare pregătirii pentru viață ale elevilor din toate perspectivele, menționate în acel articol, diferă din perspectiva caracterului disciplinei, de științe, matematică. Au o abordare unitară. Pentru a simplifica lucrurile la planurile cadru, în sensul eliminării a ceea ce s-a întâmplat până acum, pentru că dumneavoastră, care ați participat în fiecare an, dacă îmi spuneți că aceste planuri cadru au generat rezultate bune în rândul elevilor, și mă și convingeți de asta, atunci nu era nevoie de o lege și de România Educată, că erau bine așa cum le-ați făcut dumneavoastră. 

Antoaneta-Firuța Tacea: Nu le-am făcut eu. Am spus că am participat, asta nu înseamnă că decizia nu a reflectat toate punctele de vedere pe care le-am avut la momentul acela. Au fost și puncte de vedere contrare. 

Dacă am o disciplină care se numește Educație pentru Viață, nu înseamnă că celelalte nu sunt relevante pentru viață? Altfel ajungem iarăși într-o situație în care, de aici până aici avem cunoaștere de tip academic, facem matematică nu pentru viață, și educație pentru viață se face separat. 

Sorin Cîmpeanu: Am consultat și CNPEE-ul [n. red. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație], care include științele educației, care în viziunea noii legi are un statut puternic consolidat. Acești experți au confirmat aceasta variantă. Va trebui să avem consultări în ritm mai alert pentru a îmbunătăți ce se poate la nivel de minister al Educației, pentru că mai apoi, Parlamentul va decide”.


15 comments
  1. Respect doamnei prof univ Firuța Tacea!
    Cat despre ministrul actual, sa plece in Parlament, ca predecesoarea sa, ca sa ,,decidă” soarta altor sectoare vitale , că educația a pus-o pe butuci. Sa-și ia discursul autosuficient , arogant și atacul la persoana, cum a procedat și în acest caz, și să treacă mai sus, la tribuna Parlamentului. Iar cineva ca doamna Tacea sa vina ministru la Educație. Poate mai drege ceva…

  2. In panoplia de discipline de studiu, oricum erau unele statuate prin lege si altele prin ordin de ministru si este vorba despre Religie. Nu am nimic cu aceasta disciplina, dar ar trebui sa fie optionala si nu obligatorie ( in trunchiul comun) mai ales dupa introducerea disciplinei Educatie pentru viata.

  3. În tarile europene se susține în mod obligatoriu și separat examen de bacalaureat din limba și literatura tarii respective. Minoritățile din tara noastră susțin și ele o proba scrisa și separata de celelalte obiecte la limba și literatura materna. Sa înțelegem ca prin aceasta lege elevii romani sunt discriminați și ca li se interzice o educație de calitate?
    Se știe ca, dacă nu ai competentele necesare de utilizare a limbii în care înveți și gandesti, nici la celelalte discipline de învățământ nu poți înțelege suficient de bine cerințele, iar învățarea limbilor străine este strâns legata de bună cunoaștere a propriei limbi. Speram ca specialiștii care lucrează la aceasta lege sa urmărească în mod real atingerea obiectivului de România educata.

  4. >> Dacă am o disciplină care se numește Educație pentru Viață, nu înseamnă că celelalte nu sunt relevante pentru viață?

    Dupa cum se vede din raspuns, acest individ, ajuns ministru, are un coeficient de inteligenta mult prea scazut pentru a intelege mesajul implicit transmis de denumirea acestei discipline.

    Nici macar nu a inteles intrebarea pusa de dna. lector. Raspunsul ar fi trebuit sa aiba legatura cu bunul simt. Nu are nici o legatura cu stiintele educatiei si nici cu CNPEE. lol

  5. Copilul meu face la școală educație tehnologică. Este o materie de umplutură ca să nu spun o prostie. Reia o parte din informațiile predate la biologie, geografie, consiliere și dezvoltare personală. O bătaie de cap în plus pentru elevi.

    1. Așa,tot o umplutura ar fi și Istoria Religiilor…Ce mă interesează pe mine alte religii sau istoriile lor,când eu o am pe a mea???

    2. Dar tu ai vrea să nu facă nimic copilul tău ca să nu aibă bătaie de cap, nu? Păi atunci nu-l mai da la școală! Să nu aibă bătaie de cap dacă și la educație tehnologică, unde învață șă-și spele pantofii și să schimbe un bec se stresează. El probabil s-a născut gata stresat!

  6. Dacă bagă matematica la nivel de trunchi comun la examenul de bacalaurest puțini elevi vor mai aprofunda acest obiect .Oare se urmărește eliminarea lui în viitor?Nu mai avem nevoie de ingineri în tara ăsta?

  7. Dezbateri serioase legate de școală, de noi legi in domeniu se fac in timpul anului școlar când profesorii lucrează, se pot întâlni în diverse activități de tipul cercurilor pentru a dezbate ce se propune. Ce am avut noi in vara asta pe post de consultare publică este un simulacru, o reprezentație regizata, unde au participat foarte putini oameni ai învățământului și foarte multi slujbași politici!
    Sistemul educațional este susținut de munca profesorilor de la catedră. Dacă aceștia sunt dați la o parte și tratați cu dispreț suveran, ceea ce rezultă nu va fi aplicabil sau vă aduce opusul a ce se urmărește!
    Ieșirea în prim plan a intereselor private, precum admiterea segregată in Colegiile Naționale sau amnistia plagiatorilor devoalează caracterul oamenilor ce au propus și susțin aceste noi legi!

  8. Titlul corect al articolului ar fi fost : Disputa între specialistul in Științele Educației, dna profesor universitar, Firuta Tacea si un ministru…. care nu are formare nici in Științele Educație, nici in Psihologie si nici in Drept.

      1. O sa ieșim noi pentru mai multe ca nu se mai poate cu atâta corupție, începi sa te îmbolnăvești și realizezi ca e ori ei ori tu.

  9. Domnul ministru se dorește un liberal care promovează dialogul. Realitatea este că are ochelari de cal. Proiectul domnului Președinte, pe care unii îl numesc ,,Romania Eșuată” da roade. Au mărit prețul combustibililor la cote inimaginabile și au băgat tara in criza. Hai sa revenim la plafonarea prețului macar pe perioada războiului din Ucraina. Companiile petroliere din Romania au făcut profit de 3.000.000.000 de euro în 6 luni. La 15.000.000 de români care sunt in tara au luat de la fiecare câte 200 de euro.

  10. Ed.tehnologică ar trebui sa rămână ca disciplină de sine stătătoare în planul cadru,este ABC pt liceele tehnologice, școli profesionale, formează atitudini, deprinderi și dezvolta intuiția și spiritul practic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

GRAFIC cazurile de COVID-19 din școli, în scădere, raportează Ministerul Educației / Peste 19.000 de elevi și peste 4.700 de angajați din sistemul de educație au coronavirus / Peste 23% din testele rapide pozitive au fost confirmate false, după testarea PCR

În ultima săptămână s-a înregistrat o scădere a numărului de infectări cu SARS-CoV-2 în mediul școlar și, implicit, a numărului de clase și unități cu activitate organizată în sistem online,…
Vezi articolul