Discuțiile privind renunțarea la măști în școli iau amploare în lume: măsuri de relaxare treptată, propuse sau decise pentru școlile din SUA, Spania, Germania

Foto: © Justoomm | Dreamstime.com

Renunțarea la obligația de a purta mască în școli este discutată tot mai intens la nivel internațional, pe măsură ce valul Omicron al pandemiei se apropie de sfârșit, iar state care au optat deja pentru astfel de măsuri, precum Marea Britanie sau unele landuri germane, tind să piardă statutul de excepție. Discuții și analize pe această temă au început să se înmulțească atât în SUA, cât și în Europa, unde o abordare sistematică, de renunțare în trepte, pare să devină opțiunea preferată de specialiști.

În diverse țări și pentru perioade cu durată variabilă, măștile au fost lepădate de elevi pe parcursul pandemiei: fie la clase mari, fie în învățământul primar, fie la toate clasele, fie doar în anumite spații. În Europa, astfel de inițiative au existat chiar în plin val Omicron, dar au fost mai degrabă limitate. Astfel, în perioada recentă:

Acum, discuțiile pe această temă se extind. 

SPANIA

În Spania, unde săptămâna trecută s-a ridicat obligația de purtare a măștii în spații deschise, o organizație a medicilor pediatrii face apel la retragerea progresivă a măștilor din spațiile interioare ale școlilor, potrivit TheLocal.es. Asociația spaniolă a Medicilor Pediatri a anunțat că o astfel de măsură ar fi utilă pentru a funcționa ca “oglindă pentru întreaga societate” – anume pentru a se vedea ce înseamnă renunțarea treptată la obligația de a purta mască în orice spații publice interioare.

Asociația spune că, potrivit propriilor studii, ar fi utilă o “schimbare de strategie” privind folosirea măștilor, începând cu spațiile de clasă. Aceasta ar ține cont de faptul că, potrivit cercetărilor invocate, “posibilitatea ca un copil să îi infecteze pe alții urmează un tipar în funcție de vârstă și crește odată cu vârsta”.

Asociația medicilor pediatri a comparat datele privind transmisia în rândul copiilor obligați să poarte mască (școala primară și secundară) și cei care nu au această obligație (preșcolari) și au ajuns la concluzia că nu există diferențe semnificative în transmisie, între cele două grupuri.

Asociația propune retragerea obligației de a purta măștile în clasă începând cu primii doi ani de școală primară de la finele acestei luni și terminând cu ultimele clase de liceu în luna mai.

GERMANIA – SAXONIA INFERIOARĂ 

În Germania, planurile de relaxare pregătite în ultima perioadă de autoritățile federale nu au vizat anume educația, domeniu ce funcționează descentralizat. Dar inițiativa a fost luată de autorități la nivelul landurilor, unde regulile diferă considerabil inclusiv în privința purtării măștilor la clasă, la nivelul tuturor spațiilor școlare, ca obligație sau ca recomandare.

Joi, statul Saxonia Inferioară a anunțat măsuri sistematice de relaxare și în mediul școlar, măsuri ce vizează atât testarea elevilor, cât și obligația purtării măștii, potrivit TheLocal.de.

Potrivit planificării din acest land:

Copiii vor putea în continuare să poarte mască la școală, dacă așa doresc.

Potrivit sursei citate, e neclar dacă astfel de măsuri urmează să fie adoptate în viitorul apropiat și în alte landuri, dar pare să existe un sprijin precaut din partea guvernului federal.

SUA

În SUA, autoritățile din mai multe state (Connecticut, Delaware, New Jersey) au anunțat că, în săptămânile care vor urma, vor renunța la obligația purtării măștii în școli, pe fondul scăderii numărului de cazuri Covid-19 și altor indici-cheie privind pandemia. În alte state, autoritățile au anunțat intenții mai generale de renunțare la obligativitatea măștii în spații interioare, fără a vorbi clar despre școli, după cum relatează CNN.

Dar autoritățile federale și Centrul pentru Controlul Bolilor (CDC) continuă să recomande purtarea măștii în școală. Totuși, CDC este anunțată să se pronunțe și în cazul școlilor, în apropiata actualizare a recomandărilor sale, de la care se așteaptă să aducă o relaxare a regulilor privind purtarea măștii în spații interioare. 

Potrivit Education Week, nu este, în acest moment, limpede cum ar urma să se pronunțe CDC în cazul școlilor, deoarece recomandările sale sunt acoperitoare inclusiv pentru cazuri specifice, dar care pot deveni problematice, precum situația elevilor cu dizabilități. Dar mulți medici citați de aceeași publicație sugerează o relaxare treptată și pentru spațiile de clasă, în zonele cu o rată a deceselor în scădere.

În acest context, un nou studiu realizat de o echipă de la Harvard, prezentat ca fiind relevant și pentru situația actuală, deși a fost realizat în valul Delta al pandemiei, arată că, înainte de a renunța la obligativitatea măștii în mediul școlar, e nevoie în continuare de o scădere considerabilă a ratei de incidență Covid-19 la nivelul comunităților locale.

În funcție de aceste obiective, argumentează autorii analizei, pot fi stabilite măsuri de relaxare sau de înăsprire a regulilor, după diverse modele, studiul oferind exemple precum:

Foto: © Justoomm | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version