Discuții despre identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a profesorilor pe criterii de performanță au avut loc în cadrul unei întâlniri a sindicatelor din Învățământ cu ministrul Educației, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).
„La data de 1 aprilie 2024, reprezentanții federațiilor sindicale au avut o întâlnire cu ministrul educației, Ligia DECA, tema discuțiilor constând în stabilirea demersurilor în vederea identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar pe criterii de performanță”, conform FSLI.
Pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
În informarea Federației Sindicatelor Libere din Învățământ se arată că s-a convenit constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați de federațiile sindicale reprezentative:
„În cadrul discuției purtate, s-a convenit constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați de federațiile sindicale reprezentative, pentru elaborarea proiectului de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță, urmând ca, la prima întâlnire de lucru, să se stabilească calendarul de desfășurare a activităților.
Aceste demersuri vin în contextul în care, în cadrul raportului tehnic OECD „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar din România”, elaborat de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru continuarea reformei în România se numără și revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”, potrivit FSLI.
Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.