Discuții despre identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a profesorilor pe criterii de performanță au avut loc în cadrul unei întâlniri a sindicatelor din Învățământ cu ministrul Educației, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).
„La data de 1 aprilie 2024, reprezentanții federațiilor sindicale au avut o întâlnire cu ministrul educației, Ligia DECA, tema discuțiilor constând în stabilirea demersurilor în vederea identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar pe criterii de performanță”, conform FSLI.
Pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
În informarea Federației Sindicatelor Libere din Învățământ se arată că s-a convenit constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați de federațiile sindicale reprezentative:
„În cadrul discuției purtate, s-a convenit constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați de federațiile sindicale reprezentative, pentru elaborarea proiectului de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță, urmând ca, la prima întâlnire de lucru, să se stabilească calendarul de desfășurare a activităților.
Aceste demersuri vin în contextul în care, în cadrul raportului tehnic OECD „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar din România”, elaborat de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru continuarea reformei în România se numără și revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”, potrivit FSLI.
Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
13 comments
Cum evaluezi performanța la clase primare? că scrie copilul mai frumos, sau că socotește pe degete mai bine? Dar la sport? unde performanță poate fi un elev plinuț care reușește să facă 10 abdomene. Diferențe între școli există, asta e clar, la fel și între elevii din anumite zone, cartiere, etc și atunci, profesorul care lucrează cu elevi mai puțin dotați, chiar și financiar, nu sunt performanți, că reușește să -i țină la școală? Educație nu înseamnă performanță, olimpiadă, concurs, etc, dimpotrivă chiar strică, deoarece se pierde calitatea, scopul, motivația corectă. Nu putem asocia școala cu echipa de fotbal, unde motivația principală este victoria, pentru a primi mai mulți bani. E o mare șmecherie, ambalată frumos publicului, cu care se dorește economie la buget. Am văzut și noi ce înseamnă performanța cu salarii nemeritate, de 34 de ani, tot vedem în parlament, inclusiv la Cotroceni ( turism exotic pe bani frumoși, într-o țară care se târăște în sărăcie).
Nu performanței în școli.
De acord cu dumneavoastra!
Acești,”conducători” nu pot mai mult. Ei nu prea au dat pe la scoli.
m am prins. nu mai da creșterea salariala prevăzută în OUG 57 la toată lumea.
și că sa nu aibă surprize in vara la bac , da salariu diferențiat cui vine la corectat , in caz că le da prin cap profesorilor să pună de grevă.
Ar fi trebuit sa înceapă cu politicienii.Sa se taie sau nu pensiile speciale în funcție de performanță, sa se taie sau nu sporuri,diurne,salariu în funcție de performanță, sa meargă cu limuzina sau trotineta din banii statului în funcție de performanță. Pe ei ii vrem primii sa fie exemplul nostru în performanță. Ei sunt modelul și liderii noștri.Ei ar trebui sa demonstreze și sa dea exemplu de performanță nu sa ceri învățământului ceea ce tu nu faci și nu ai făcut niciodată. Este posibil asa ceva tu sa ceri angajatului ce tu nu faci desi ai resurse materiale și umane pe alese?
E bine ca se creează un precedent cu noi pentru ca ei urmează, ei și pensiile lor speciale.
Este o idee geniala performanță și plata asa vom tăia muuuulte pensii speciale ale parlamentarilor care taie frunza la câini, senatorilor,primarilor.Toata clica asta care se crede f deșteaptă și ne căpușele și ne sug sângele din noi cum nici fanarioți nu au făcut-o. Bine,nici aia nu erau mai brezi,sa fim înțeleși!
cu cat astfel de criterii vor fi mai stufoase și mai multe,cu atât de mare va fi posibilitatea unor aranjamente între factorii decidenți și nepotisme,partide politice,pile ,cunoștințe, relații,etc, etc…
Cati olimpici sunt pregatiti real de profesorii de la clasa? Cu ce note intra la liceu cei care nu iau bacul? Cu note 5…Criteriile trebuie gandite extrem de bine, ceea ce cu siguranta nu se va intampla…
Pe bune??Acest sistem pe baza de perfor …bâț. unde mai este aplicat?Sa avem și noi idee..
După parerea mea, dacă se doreste “performanță” (eu aș prefera “eficiență”), ar trebui:
– un ministru al învățământului mai “performant”
– atragerea în sistem a unor oameni pregătiți (prin salarii atractive, condiții de muncă decente)
– număr mai mic de elevi la clasă, astfel încât profesorul să poată acorda atenție fiecărui elev
– debirocratizarea sistemului (fără condici, rapoarte, comisii inutile etc)
– refacerea rețelei de școli (multe dintre ele au fost desființate, în special în mediul rural) grădinițe, creșe / construirea unor școli noi și dotarea corespunzătoare a acestora
– în realizarea planurilor cadru și a programelor școlare să se țină cont de finalități (integrarea ca adulți în societate și pe piața muncii)
Cu siguranță, lista poate continua.
Domnul prim-ministru asociază performanța cu rezultalele la concursuri și olimpiade. Nu pot fi de acord cu dânsul. Mi se pare gravă această asociere, deoarece poate face mai mult rău decât bine.
ce se aude cu diferența de creștere salarială de la 1 iunie? prevăzută prin lege dealtfel.
nu mai magazin dihonie , strâmbe și ” diferente “salariale că și așa e un butoi cu pulbere învățământul asta.
Este singura metodă de a dezbina si mai mult profesorii ! si singurul mod de a oferi recompense celor cu apartenenta politica !
Sclavi au mai ajuns profesorii in Tara asta ! Dar pana la urma tot ce se întâmplă este in trend …..
penibil
jenant