Discriminarea în școală – reclamată de 2 din 5 elevi participanți la o amplă consultare despre cum le sunt respectate drepturile / 1 din 3 acuză comportament neadecvat al profesorilor față de elevi / Un sfert spun că au fost martorii unor acte de violență – Raport CNE

0 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Mai bine de 40% dintre elevii care au luat parte la o amplă consultare privind drepturile și obligațiile lor au observat forme de discriminare în școală, pe parcursul ultimului an. Totodată, un procent considerabil dintre participanții la studiul Consiliului Național al Elevilor reclamă comportament nerespectuos manifestat de profesori la adresa elevilor, dar și la adresa altor profesori sau a personalului auxiliar. Iar 1 din 4 elevi participanți spun că au participat sau asistat la acte de violență în școală.
  • În același timp, peste jumătate dintre elevii navetiști care au luat parte la consultare au spus că anul trecut nu le-au fost acordate deloc sau le-au fost acordate doar parțial sumele forfetare pentru transport.

„Capacitatea intelectuală” este principala țintă în situațiile de discriminare invocate. Potrivit aceluiași sondaj, procente considerabile din cei peste 17.000 de elevi participanți au indicat și alte probleme, precum nedesfășurarea orelor fără motive clare, faptul că nu li s-a asigurat anonimizarea notelor la examene sau lipsa oportunității de a oferi feedback privind activitatea profesorilor. Cadrele didactice participante la analiza CNE spun, însă, în majoritate că au primit astfel de feedback.

  • „Raportul privind respectarea Statutului Elevului la nivel național”, publicat de Consiliul Național al Elevilor și care poate fi consultat integral aici,, se bazează date colectate în perioada august-octombrie 2024, prin intermediul unui chestionar completat de circa 17.500 de elevi (24% la nivel de gimnaziu, ceilalți la nivel de liceu, peste 80% în mediul urban) și pe un număr restrâns de 1200 cadre didactice din școli din întreaga țară. Chestionarul a evaluat măsura în care sunt respectate drepturile și îndatoririle elevilor în anul școlar precedent. El nu este declarat a fi reprezentativ pentru elevii din România, dar eșantionul în cazul elevilor este unul substanțial.
Discriminare, violență, situația drepturilor încălcate

Întrebați dacă au observat cazuri de discriminare pe criterii de rasă, etnie, orientare sexuală sau altele, 24,3% dintre participanții la consultare au afirmat că au constatat discriminări ale elevilor de către alți elevi, iar 14,4% – de către profesori. Alți aproximativ 5% dintre respondenți au spus că au fost tratați diferit de personalul nedidactic sau de către reprezentanți ai părinților. 

Discriminarea asupra elevilor în școli:

Sursa: Raport CNE Statutul elevului

56,3% nu au fost martori la astfel de cazuri, spune CNE că, „din fericire”, s-a întâmplat anul trecut. Totuși, mai bine de 2 din 5 elevi care au completat chestionarul au semnalat tratament discriminatoriu în școala lor, în ultimul an.

În ceea ce privește comportamentele „nerespectuoase” ale profesorilor, 33,2% dintre acestea au fost la adresa elevilor, 6% – la adresa altor profesori, 2,7% – la adresa personalului auxiliar.

Iar principala țintă a faptelor de discriminare semnalate a fost „capacitatea intelectuală” (29%), urmată de convingeri (13,4%), rasă/etnie (11,9%) și vârstă (9,7%).

Ținta discriminării în școli – Sursa: Raport CNE Statutul elevului
Violența în școli

Un sfert dintre elevii participanți la consultarea CNE au spus că, în ultimul an, au „instigat, participat sau asistat la acte de violență fizică/verbală/emoțională”, ceea ce contravine Statutului Elevului.

Iar aproape 20% spun că în mediul școlar s-au produs ilegalități. 9,4% spun că, în astfel de cazuri, au anunțat autoritățile pentru a rezolva problema, iar 9,8% – că nu au făcut acest lucru.

Lipsa feedback-ului pentru profesori și alte probleme semnalate de elevi
Screenshot

Din totalul elevilor participanți la sondaj, aproape trei sferturi (72,7%) spun că nu au oferit feedback privind activitatea cadrelor didactice. Aproape jumătate (44,5%) spun că nu au avut deloc oportunitatea să facă acest lucru. Pe de altă parte, trei sferturi dintre profesorii participanți la analiza CNE spun că au primit astfel de feedback.

  • Circa o treime dintre participanți (31,2%) spun că pe parcursul ultimului an au existat cazuri în care nu s-au făcut ore de curs, fără să existe un motiv întemeiat.
  • Iar un sfert (26,6%) susțin că nu le-a fost respectat dreptul la anonimizarea notelor primite la examene.
  • 21,% susțin că le-a fost încălcat dreptul de a accesa gratuit actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare
  • 34,6% dintre participanți susțin că au fost notați ca absenți ca mijloc de coerciție, chiar dacă erau prezenți la oră.
Problema persistentă a transportului
Screenshot

Dintre elevii care au participat la chestionarul CNE și sunt navetiști (nu este specificat numărul acestora), mai bine de o treime (34,4% au spus că nu au beneficiat deloc de sume forfetare pentru decontarea cheltuielilor de transport, iar doar 29% spun că au beneficiat parțial. 

  • Puțin peste o treime din totalul acestora afirmă că au beneficiat integral de aceste sume forfetare.
Recomandările CNE în baza raportului său privind respectarea Statutului Elevului, integral:
Citește și:
RAPORT ANOSR Politizare răspândită, servicii de consiliere „care nu-și îndeplinesc misiunea”. Locuri insuficiente de cazare, burse sociale care nu acoperă cheltuieli de bază – situația studenților din România după ani de fluctuații în eforturile universităților de a le asigura drepturile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Măsura reformei în educație, prin prisma tinerilor care pleacă la studii în străinătate. Expertă americană: Cine îi va întâmpina acasă pe tinerii care se întorc? Dacă te întorci și nimeni nu vrea să te angajeze, pentru că se simt amenințați de tine, “ai fost la Princeton, poate știi prea multe…” / Deschiderea către diversitate e foarte importantă

“O țară care se concentrează pe gândirea critică, pe exprimarea deschisă și schimbul de idei”, dar și una care știe să-i întâmpine pe tinerii care se întorc de la studii…
Vezi articolul

Măndița Baias, profesor de fizică, despre scenariul învățării exclusiv online, din toamnă: E nevoie ca directorul școlii să imprime ritmul de lucru, să încurajeze colegii să experimenteze, să găsească oamenii “locomotivă”

Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare: Cursuri exclusiv online În cele ce urmează voi încerca…
Vezi articolul