Un ghid al profesorului pentru examenul național de Bacalaureat și examene de certificare a competențelor prevede recomandări și informații pentru diriginți și profesori care predau discipline de specialitate, adică cele susținute la examen. De exemplu, “diriginții trebuie să motiveze elevii să se înscrie la BAC” și să stabilească o relație de încredere cu elevii încă din clasa a IX-a. Propunerea de ghid a fost realizat prin proiectul PROF, finanțat cu fonduri europene de 28 de milioane de euro.
Ghidul avizat ca auxiliar didactic printr-o notă a Ministerului Educației, realizat prin programul PROF, finanțat cu fonduri europene, conține recomandări pentru profesorii care predau la disciplinele de BAC și pentru diriginți.
De exemplu, un profesor care predă o disciplină de Bac ar trebui ca în apropierea examenului să realizeze un program de sprijin pentru a recapitula materia, sugerează ghidul.
Dirigintele trebuie să “aibă în vedere ce este necesar să facă pentru a motiva elevii să se înscrie la acest examen și să aibă succes la susținerea probelor specifice” și să aibă o relație de încredere cu elevii, încă din clasa a IX-a.
De asemenea, este recomandat diriginților să mențină “o legătură permanentă cu profesorii clasei, mai ales cei care predau discipline ce corespund probelor de examen”, pentru a identifica la timp probleme de învățare și a lua măsuri pentru soluționarea acestora.
Profesorul de specialitate – cum poate îndruma elevii pentru rezultate bune la BAC
Profesorul de specialitate este cel care predă o disciplină de bacalaureat. Pentru a ajuta la „reușita elevului la examenul de bacalaureat”, el trebuie să se asigure, „prin evaluările de parcurs (curente/sumative), că nivelul achizițiilor elevilor este unul corespunzător și permanent pe o perioadă de timp mare, mai ales în situația unor discipline care au corespondent la examen, dar sunt studiate pe parcursul unui an școlar, chiar și cu primul an de liceu”.
Pentru ca elevii să aibă încredere în propriile putere, este esențial ca profesorul de specializare să îi familiarizeze pe elevi cu structura și formatul probei de examen, la disciplina pe care o predă.
O altă recomandare este încurajarea elevilor să participe la simulări ale bacalaureatului și să ofere feedback. Elevul trebuie să înțeleagă de ce a primit un anumit punctaj la simulare pentru a putea să își corecteze greșelile pe viitor.
- „Profesorul trebuie să acorde atenție ca, în cadrul simulărilor, să replice condițiile de examen cât mai fidel, pentru ca elevul să nu fie deconcentrat la examen. Oferirea de feedback asupra învățării este un element-cheie în relația cu proprii elevii a profesorului de specialitate. Elevul trebuie să înțeleagă ce a determinat obținerea unei anumite note/punctaj, pentru a putea, cu sprijinul profesorului să aibă intervenții de corijare a stării de învățare”.
Ghidul sugerează ca în apropierea examenului de bacalaureat, fiecare profesor de specialitate să gândească un program de sprijin care să asigure cadrul de recapitulare a materiei, astfel încât să acopere competențele prevăzute în programa de examen prin orele de pregătire la disciplina de predare.
“O provocare suplimentară apare la disciplinele care au corespondent în probele de examen, dar care au fost predate în anii anteriori (clasele a IX-a – a XI-a), în acest sens, profesorul trebuie să acorde atenție refacerii relației sale cu elevii și să asigure sprijinul în opțiunea pe care aceștia o fac, referindu-ne aici mai ales la proba la alegere a examenului de bacalaureat”, precizează ghidul care poate fi descărcat de mai jos:
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.