Dirigintele trebuie să colaboreze cu consilierul școlar și comunitatea locală pentru a-i ajuta pe elevi să se orienteze în carieră, potrivit ROFUIP 2024. Astfel, trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii la trasee academice de carieră”, scrie în document. Amintim, din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a au dreptul la o recomandare consultativă de încadrare la liceu, potrivit noului Statut al Elevului.
- Anual, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) realizează un studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, dar nu există în prezent recomandări de la consilierul școlar sau diriginte.
Dirigintele trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii de gimnaziu la trasee academice de carieră”, potrivit ROFUIP.
În document, la articolul 66 au fost adăugate noi alineate care menționează ce tip de activități trebuie să desfășoare profesorul diriginte pe parcursul gimnaziului: aspecte legate de „autocunoaștere”, „lumea muncii” sau „luarea unor decizii în carieră”.
Dirigintele lucrează împreună cu consilierul școlar și parteneri educaționali, și „urmărește dezvoltarea și perfecționarea abilităților personale și academice ale beneficiarilor primari prin utilizarea adecvată a portofoliilor acestora, în propria activitate, conectându-i la trasee academice și de carieră prin facilitarea accesului la întreaga ofertă de educație și formare profesională și sprijinirea/susținerea inserției socio-profesionale viitoare a beneficiarilor primari”.
Modificările aduse art. 66
(5) Profesorul diriginte desfășoară, în colaborare cu consilierul școlar și partenerii educaționali, comunitatea locală, activități de consiliere vocațională și de orientare școlară și profesională, pe tot parcursul învățământului gimnazial, vizând aspecte referitoare la:
– autocunoașterea, autoevaluarea,
– lumea muncii: producție, salariu, șomaj, antreprenoriat,
– aspecte psiho-sociale, juridice ale muncii,
– muncă și comunicare,
– explorarea diversității profesiilor, meseriilor etc. din mediul de viață imediat, cel comunitar, regional,
– exemple de aplicare a cunoștințelor școlare în viața practică,
– luarea deciziilor legate de continuarea studiilor și carieră prin valorificarea informațiilor despre sine, educație și ocupații,
– implicarea părinților/reprezentanților legali în consilierea vocațională a beneficiarilor primari,
(6) Profesorul diriginte, în colaborare cu consilierul școlar și parteneri educaționali, urmărește dezvoltarea și perfecționarea abilităților personale și academice ale beneficiarilor primari prin utilizarea adecvată a portofoliilor acestora, în propria activitate, conectându-i la trasee academice și de carieră prin facilitarea accesului la întreaga ofertă de educație și formare profesională și sprijinirea/susținerea inserției socio-profesionale viitoare a beneficiarilor primari.
(7) Profesorul diriginte desfășoară activități educative extrașcolare, pe care le stabilește după consultarea beneficiarilor primari și a părinților/reprezentanților legali, în concordanță cu specificul vârstei și nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.
(8) Profesorul diriginte colaborează cu consilierul școlar, mediatorul școlar și mediatorul sanitar pentru consilierea școlară și psihologică a elevelor gravide și a beneficiarilor primari părinți cu privire la drepturile educaționale și la cele privind starea de sănătate.
(9) Profesorul diriginte monitorizează activitatea colectivului de elevi, colaborează cu profesorul itinerant și de sprijin și informează consiliul de administrație privind barierele întâmpinate de beneficiarii primari cu dizabilități în ceea ce privește accesul și participarea la activitățile curriculare, extracurriculare și extrașcolare.
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.
Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.
Prevederea din noul Statut al Elevului se regăsește și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, la capitolul portofoliului educațional. Portofoliul educațional este obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare.
Anual, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) realizează un studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, dar nu există în prezent recomandări de la consilierul școlar sau diriginte.
În fiecare an de peste 10 ani, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională realizează un studiu pe baza unor chestionare pe care le aplică elevilor de clasa a VIII-a, pentru a stabili cum își aleg liceul și ce orientări pe piața muncii au. Însă nu există o recomandare scrisă apoi pentru orientare la liceu sau în carieră.
Anul acesta, studiul arată că elevii de clasa a VIII-a din București, participanți la studiul au un interes ridicat spre medicină, iar justiția rămâne în top 3. Raportul întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională are 10 noi opțiuni ca domenii de activitate pentru elevi, printre care poliție, arhitectură, psihologie și dezvoltare personală, curierat sau ecologie și protecția mediului.
Întrebați în chestionarul aplicat în școli de consilierii școlari, în ce domeniu de activitate ar vrea să lucreze, elevii de clasa a VIII-a au spus: medicină, administrarea afacerilor, justiție.
Domeniul inginerie și noile tehnologii (nanotehnologie, robotică, biotehnologie) este pe locul 4 în preferințe, urmează informatică și computer science. Arhitectura și arta sunt pe locurile 6 și 7 în interesele elevilor, urmate de psihologia și dezvoltarea personală. Vezi aici opțiunile elevilor.
Raportul mai arată anul acesta că un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii. Este prima oară când elevii au opțiunea de răspuns: aleg singur la această întrebare și se află pe locul al doilea ca și modalitate de alegere a liceului, după consultarea familiei. Ca și criterii de selecție a liceului, “aptitudinile personale” și „apropierea școlii de casă” sunt în continuare principale.
În februarie anul acesta, Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național “George Coșbuc” spunea în emisiunea Info Edu că un test de orientare în carieră, de la clasa a VIII-a, se poate face în orice școală din România. Ea remarca faptul că deși sunt puțini consilieri școlari, un test care să îi îndrume pe elevi să-și aleagă specializarea la liceu, se poate face, dar de multe ori rezultatele nu sunt luate în considerare și elevii ajung să aleagă greșit: “La mine în liceu sunt 1100 de elevi și eu sunt singurul consilier. Dar cu toate acestea fac testul de orientare în carieră și l-am făcut în fiecare an. (…)Totuși ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Elevii ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. (…) Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea”, explică Diana Ioaneș, consilier școlar Colegiul Național “George Coșbuc”.
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.