Directorul Viforel Dorobanțu: Am avut o clasă de învățământ primar la care au fost patru învățători. Mă uitam în spate la grupele de grădiniță și la ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil

14.696 de vizualizări
Foto: captura TVR
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că a avut o clasă de învățământ primar la care au fost 4 învățători: „2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani”. „Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil”, a precizat acesta.

„Că tot vorbiți de predictibilitate, problema se pune în felul următor: am avut o clasă de învățământ primar la care am avut patru învățători, 2 ani au făcut cu un învățător, în rest am avut câte un învățător, pentru că normele nu puteau fi viabile mai mult de 3 ani. Mă uitam în spate – poate lumea nu știe cum se calculează viabilitatea asta – ce grupe de grădiniță am și ce clase de primar voi avea. Vedeam că postul acela nu este viabil.

Atunci nu l-am dat eu viabil, acum este în sarcina inspectoratului școlar să-l dea viabil. Deci, predictibilitatea sună frumos, dar este foarte greu de, cum să spun eu, de atins (…)”, a precizat Viforel Dorobanțu.

În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.

Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate. 

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, învățământul primar are o durată de 5 ani: clasa pregătitoare și clasele I-IV.

Articolul 15 – „(1) Învățământul preuniversitar se desfășoară pe următoarele niveluri:

a) educația timpurie (3 luni-6 ani), formată din învățământul antepreșcolar (3 luni-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare;

b) învățământul primar, cu durata de 5 ani, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV;

c) învățământul gimnazial, cu durata de 4 ani, care cuprinde clasele V-VIII;

d) învățământul liceal, cu o durată, de regulă, de 4 ani;

e) învățământul postliceal, inclusiv prin învățământul terțiar nonuniversitar, cu durată între 1 și 3 ani.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal tehnologic, beneficiarii primari au dreptul de a primi diplomă de absolvire după 3 ani și pot participa la examenul de certificare a calificării profesionale. În urma promovării acestui examen, absolvenții primesc certificat de calificare profesională corespunzător nivelului 3.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. d), în cazul învățământului liceal, organizat la forma cu frecvență redusă, respectiv la forma cu frecvență seral, durata învățământului este de 5 ani.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul alternativelor educaționale, durata fiecărui nivel de învățământ este aprobată prin ordinul ministrului educației de funcționare a alternativei.”

Citește și:
Cum se scot posturile la concursul de Titularizare? Directoarea Andreia Bodea: În momentul în care se pensionează un profesor, școala este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore
Titularizarea pe viață să fie înlocuită cu un contract pe o perioadă de 4-5 ani, la care să existe o recertificare, spune directorul Viforel Dorobanțu


5 comments
  1. ”la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ” adică el stabilește viabilitatea, omul ăsta minte cum respiră și găsește scuze și aruncă vina mereu pe ceilalți, dacă voia să scoată postul la concurs pe 4 ani putea să o facă liniștit.

  2. Wow!

    A descoperit ceva nemaivăzut!

    Se numește restrângere de activitate!
    Nimic spectaculos. Nimic care sa justifice afirmațiile legate de desființarea posturilor pe durată nedeterminată. (Titularizarea)

    Pt cei care nu cunosc sistemul toate aceste truisme lacrimogene, emoționale sint menite să inducă in eroare opinia publică.

    Faptul ca au fost 4 învățători in 4 ani poate avea multe justificări simple.
    1. Școala din Curcani nu oferă o atmosferă potrivită
    2. Conducerea școlii este excesivă si exagerează in control, fără îndrumare
    3. Postul era doar o rampă de lansare înainte de pretransfer
    4. Nr mic de copiii la clasă (vizibila desființarea postului )si perspective limitate de carieră didactică
    5. Promovabilitate scăzută, ,,coafată” din statistici

  3. iar domnul asta anti titularizare????

    1. populația școlară de la Curcani este formata
      in majoritate din elevi de etnie rroma. Omul este de multa vreme director și,la nivelul județului era foarte bine cotat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației, surd și cinic față de nedreptățile produse de comisiile de la Bacalaureat 2023 de la Șincai și Voluntari pentru 80 de tineri. Instituția propune o singură măsură, dar abia de anul viitor: timp de lucru prelungit cu „cel mult o oră“ pentru lucrări anulate

Ministerul Educației ignoră de câteva luni nedreptățile pe care cele două comisii de examen de la liceele din București și Voluntari le-au produs pentru zeci de tineri la sesiunea de…
Vezi articolul

Raluca Turcan: Cei mai vulnerabili sunt copiii din familii monoparentale sau din familii cu foarte mulți copii. Acei copii intră în sistemul de educație. Întrebarea este: resursele pe care noi le vedem pentru copii, pentru sistemul de educație în general, ajung și la toți acei copii? Răspunsul meu ca ministru al Muncii este că nu

„Finanțarea educației nu poate fi privită separat de calitate și echitate în educație. (…) În sistemul de educație intră copii care au șanse diferite și acces diferit la sistemul de…
Vezi articolul

Săptămâna Verde înseamnă cel mai adesea activități în curtea școlii pentru elevii din mediul rural sau în clasă și la bibliotecă, arată un studiu al Institutului de Științe ale Educației

Elevii din mediul rural fac activități în clasă, la bibliotecă sau în curtea școlii în cadrul programului Săptămâna Verde, arată un raport de cercetare publicat de Ministerul Educației. Edupedu.ro a scris…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ministerul Educației și Cercetării îl contrazice pe consilierul Radu Szekely: Afirmațiile unui consilier onorific nu reprezintă poziția instituției. Daniel David nu a fost supus unor presiuni pentru aprobarea programei de română în forma prezentată

Ministerul Educației și Cercetării susține că ministrul Daniel David nu este supus niciunei forme de presiune pentru a aproba programa de Limba și literatura română în forma propusă. Într-un răspuns…
Vezi articolul

Programul de Guvernare al Guvernului Cîțu, în bibliografia de concurs pentru angajarea a 14 consilieri și inspectori, funcționari publici, la Direcția „România Educată” din Ministerul Educației

Programul de guvernare al Guvernului Cîțu se găsește în bibliografia de concurs pentru angajarea a 14 persoane, în cadrul Direcției Generale pentru Implementarea Proiectului „România Educată”. Anunțul de concurs a…
Vezi articolul