„Fiecare școală are un director. Directorul este responsabil pentru managementul acelei școli. Va apela la colegi, cadre didactice, va apela la personal didactic și didactic auxiliar, personal nedidactic și, acolo unde există un rol foarte important, îi rog pe cei care sunt angajați ai Ministerului Sănătății, asistenți medicali, să se implice în acest proces. Sunt convins că se vor implica”, a declarat ministrul Educației, astăzi, într-o intervenție telefonică la Antena3, după ce în spațiul public au apărut cele 3 videoclipuri despre cum se va face testarea în școli.
Acesta a explicat ce au urmărit cele 3 videoclipuri și a punctat că el a administrat un test chiar unui copil de 10 ani: „Materialul suport-video are trei componente. În primul rând, doctorul Rafila, în calitatea lui de medic, face o demonstrație de utilizarea a acestor teste. Al doilea punct al acestui material video este modalitatea în care se asamblează aceste teste, și doi membri ai Guvernului, ministrul Educației și ministrul Sănătății plus Inspectorul General de București demonstrează cum aceste teste pot fi asamblate pe seturi, în câteva secunde pentru un set. În al treilea rând, dacă îmi permiteți, este un material în care un profesor care nu are competențe medicale, întâmplător ministrul Educației, administrează acest test unui copil de 10 ani”.
În situația în care infrastructura școlii nu permite realizarea testării, sarcina revine părinților: „Acolo unde profesorii consideră că nu se pot implica în acest proces sau nu există infrastructură, elevii primesc testele pentru o săptămână și pot fi administrate acasă, sub supravegherea părinților. Dacă se administrează de către părinți sau în prezența părinților, în mod evident, nu mai necesită acordul expres al acestora, deoarece părinții sunt cei care le administrează”.
Dacă rezultatul unui test administrat acasă este pozitiv, trebuie să fie anunțată școala: „Important este să putem raporta, să raportăm corect și în timp rezultatele acestor teste către școală și către medicul de familie, dacă este vorba de un rezultat pozitiv”.
Intervenția completă, Sorin Cîmpeanu:
Moderator: Cine va asambla până la urmă aceste teste, care știm că au venit în mai multe componente, separat?
Sorin Cîmpeanu: “În primul rând, nu este niciun haos, deloc. În al doilea rând, cele mai multe dintre componente sunt deja asamblate. În al treilea rând, acum, am lansat cu sprijinul Ministerului Sănătății un material suport-video cu trei secțiuni. l-am distribuit către toate școlile și grădinițele din România și sunt 17.632. Materialul suport-video are trei componente. În primul rând, doctorul Rafila, în calitatea lui de medic, face o demonstrație de utilizarea a acestor teste. Al doilea punct al acestui material video este modalitatea în care se asamblează aceste teste, și doi membri ai Guvernului, ministrul Educației și ministrul Sănătății plus Inspectorul General de București demonstrează cum aceste teste pot fi asamblate pe seturi, în câteva secunde pentru un set”.
Moderator: Sunt foarte bune aceste materiale, domnule ministru, dar concret, în cazul în care nu sunt asamblate cine o va face: profesorul?
Sorin Cîmpeanu: “În al treilea rând, dacă îmi permiteți, este un material prin care un profesor care nu are competențe medicale, întâmplător ministrul Educației, administrează acest test unui copil de 10 ani. Cred că acest material video pe care tocmai l-am diseminat, l-am pus la dispoziția presei, la dispoziția școlilor, îmi exprim încrederea că el va ajunge foarte rapid către profesori, învățători, educatori, părinți, foarte important, și demonstrează simplitatea administrării acestor teste. Este, într-adevăr, o dificultate aceea a asamblării pe componente a acestor teste, dar în primul rând, acest lucru s-a făcut deja în multe județe. Avem raportările de la inspectorate. Acest consum de timp din partea cadrelor didactice este compensat de importanța existenței acestor teste în școli. După mult timp, ele există”.
Moderator: Domnule ministru, ca să înțeleagă și poate cadre didactice ce au de făcut. În cazul în care nu sunt asamblate aceste teste, ele, cadrele didactice vor ajuta la asamblarea testelor, așa este?
Sorin Cîmpeanu: “Exact, asta se află în materialul video, pe care repet, l-am pus la dispoziția presei, la dispoziția tuturor colegilor cadre didactice”.
Moderator: Și unde se va întâmpla asta: în clase, în laboratoarele medicale din școli?
Sorin Cîmpeanu: “Pentru acei colegi care s-au implicat deja și care se vor implica, am anunțat că Ministerul Educației, apreciind acest efort făcut în zile libere, va compensa prin zile de concediu, în măsura posibilului. Este un efort pe care îl recunoaștem și îl apreciem. Este făcut în interesul siguranței sanitare în școli”.
Moderator: Pe baza acestor filmulețe informative pe care dumneavoastră le-ați făcut, profesorii vor asambla în școlile unde ele au venit dezasamblate, vor asambla aceste testele de salivă. Unde se va întâmpla: în sala de curs sau în laboratoare?
Sorin Cîmpeanu: “Dați-mi voie să vă explic concret. Fiecare școală are un director. Directorul este responsabil pentru managementul acelei școli. Va apela la colegi, cadre didactice, va apela la personal didactic și didactic auxiliar, personal nedidactic și, acolo unde există un rol foarte important, îi rog pe cei care sunt angajați ai Ministerului Sănătății, asistenți medicali, să se implice în acest proces. Sunt convins că se vor implica”.
Moderator: Cum vor rămâne sterile aceste teste?
Sorin Cîmpeanu: “În materialul video am demonstrat că, prin purtarea de mănuși de unică folosință, nu este niciun fel de problemă. Personalul medical și cred că nu putem să ne dăm competențele medicale ale profesorului Rafila, au precizat că nu este niciun fel de pericol din această perspectivă”.
Moderator: Vor fi ajutați și de cei de la DSP, poate profesorii, nu știu dacă toți au calitățile necesare să facă asta.
Sorin Cîmpeanu: “Personalul medical din școli va trebui să sprijine procesul. Personalul medical din școli, acolo unde există”.
Moderator: Se va întâmpla asamblarea asta în clasă sau laboratoarele medicale?
Sorin Cîmpeanu: “Fiecare manager de școală, de aceea este director, știe foarte bine infrastructura și știe posibilitățile școlii. Diferă de la o școală cu câțiva elevi, până la școli care au 2.000 de elevi, de la o școală cu dificultăți de infrastructură, până la școli care o multitudine de spații în care se poate realiza acest lucru. Nu sunt cerințe speciale”.
Moderator: Mai sunt întrebări legate și de cine le va distribui mai departe părinților. Cum ajung ele în posesia părinților?
Sorin Cîmpeanu: “Este, de asemenea, o chestiune de management intern: există diriginți, există învățători, există persoane desemnate la nivelul fiecărei școli pentru protecție sanitară”.
Moderator: Deci profesorii sau dirigintele de clasă le va distribui unor părinți și de la părinții respectivi vor ajunge și la restul părinților? Este o variantă?
Sorin Cîmpeanu: “Repet, diversitatea școlilor și grădinițelor din România este extrem de mare, ca în orice alt stat. Situația concretă o cunoaște doar directorul. Directorul este cel responsabil pentru organizarea acestui proces. Cu siguranță, sunt directori care vor găsi soluții. Toți directorii vor găsi soluții”.
Moderator: Și o ultimă întrebare, până la urmă cineva face aceste teste? Le vor face părinții acasă pentru toți elevii?
Sorin Cîmpeanu: “Ordin comun al ministrului Educației și al ministrului Sănătății precizează foarte clar. Acolo unde există disponibilitate din partea cadrelor didactice și unde infrastructura școlii permite, se vor face în școală, precizând că este nevoie de acordul părinților dacă se fac școală. Acolo unde profesorii consideră că nu se pot implica în acest proces, sau nu există infrastructură, elevii primesc testele pentru o săptămână și pot fi administrate acasă, sub supravegherea părinților. Dacă se administrează de către părinți sau în prezența părinților, în mod evident, nu mai necesită acordul expres al acestora, deoarece părinții sunt cei care le administrează. Important este să putem raporta, să raportăm corect și în timp rezultatele acestor teste către școală și către medicul de familie, dacă este vorba de un rezultat pozitiv”.
Moderator: Având în vedere că apărut și această nouă tulpină Omicron la nivelul Europei, luați în considerare să modificați vacanța de sărbători a copiilor sau până când nu avem certitudinea că ea este prezentă și în țara noastră, nu aveți în plan astfel de măsuri sau rămâne așa?
Sorin Cîmpeanu: “Ca ministru al Educației am anunțat deja programul, nu iau în considerare nimic altceva decât când vor spune autoritățile sanitare. Până în acest moment, autoritățile sanitare, în frunte cu ministrul Sănătății, nu au considerat necesar să previzionăm măsuri pe acest palier”.
Moderator: Deocamdată, vacanța de sărbători rămâne așa.
Sorin Cîmpeanu: “Este cea cunoscută”.
Informații de context
Organizația părinților critică modul în are au fost distribuite testele în teritoriu și că „Reambalarea testelor în kituri pentru uz individual, riscă să îi determine și pe părinții care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanții că procedura a fost desfășurată în condiții de siguranță”.
Senatorul USR Ştefan Pălărie a atras recent atenţia că testele de salivă care ajung în şcoli nu sunt ambalate individual şi sunt „fără instrucţiuni, fără prospect”. „Profesorii trebuie să găsească soluţii ca din seturi de batjocură de 50 de căpăcele şi alte ingrediente să asambleze kituri unitare complete”, a afirmat el.
În răspuns, Sorin Cîmpeanu a precizat că afirmaţia că testele respective nu sunt conforme este falsă: „Afirmaţia cum că nu sunt conforme este falsă. Astfel de afirmaţii trebuie taxate, inclusiv penal, pentru că achiziţia făcută la nivel guvernamental s-a făcut cu deţinerea certificatului de conformitate”, a transmis Sorin Cîmpeanu.
12 comments
Da nu vrea domnul ministru să vină să schimbe niște pampers? Durează câteva secunde!
Adica ,,managerul” sa puna femeia de serviciu (personal auxiliar) sa impacheteze ,,testele” inainte de a se apuca sa curete toaletele si sa nu faca greseala ,,omeneasca” ca s-o puna la treaba dupa ce si-a terminat munca. Nu de alta da’ sa nu-i infecteze pe ,,pitici” si cu tot felul de bacterii. Sigur ca nu-s virusi dar nu trebuie neglijat pericolul.
Un copil ,,inca naiv” intreaba: Da’ medicamentele de ce nu se vand la ,vrac’? Seringile de ce-s ambalate individual? Alt copil ,,un pic mai istet” ii raspunde: Ca sa-i usureze munca farmacistei. Un al III- lea copil se gandeste: nu stiu de ce nimeni nu apreciaza ca ne vor da ,,testele” in pungi, la fiecare, si nu trebuie sa mergem in sir indian la sac sa le luam din gramada. Concluzia ar fi: ca nu e ,,despre virusi” pentru ca altfel n-ar indemna ,,managerii scolilor” sa puna si fameia de serviciu (componenta a personalului auxiliar) sa impacheteze ,,individual” ,,testele vrac”. Imi zicea un octogenar inca ,,verde” ca daca vrei sa-l faci praf psihic pe unu’ tre’ sa faci misto pe lucruri serioase. Pana si marul si chifla li le dau ambalate individual.
N-am mai ras asa de mult! Scumpii de ei! Optimismul și inventivitatea lor sunt neprețuite.
Îmi place! Directorul este RESPONSABIL!
De asemenea cadrele didactice sunt responsabile. Slava Tatălui că suntem RESPONSABILI!
Măcar există responsabili in sistemul educațional. Din fericire, MAJORITATEA de la ISJ și până la femeile de serviciu de la ultima școală din Cucuieți din Deal sunt persoane responsabile. Relativ la ce este mai sus decât ISJ mă abțin să fac comentarii.
PS.
După examenul de director de școală circa 35% din școli nu au director cu examen și concurs. Acest fenomen spune cât de mult a ajuns sa fie râvnită funcția de director.
Există o fișă a postului.
Conform CCM noile atribuții necesită curs de formare si remunerarea aferentă.
Trebuie tabel predare teste, semnături, raportări bisăptămânale, ținerea unei evidențe a testelor distribuite si a celor raportate ( pozitiv, negativ, invalid, neefectuat)
Din filmare 5 minute a durat procedura, apoi 15-30 de minute interpretarea ( de ce e neclar timpul, greu de spus) .
Apoi preluarea rezultatelor, raportarea către personalul medical/responsabil/conducerea școlii, monitorizare ca elevii testați pozitiv să nu revină la clasă.
PS Nicăieri nu se specifică cum se verifică dacă testul a fost efectuat ( se înțelege că e suficient un mesaj adică simpla declarație)
Situațiile excepționale nu sunt prevăzute:
1. Elevul/părintele preia testele dar refuză sa le efectueze.
2. Elevul efectuează testul dar refuză să transmită rezultatul către școală sau medic.
( O.M. prin secțiunea Protocoale
nr 5
nu prevede sancțiuni dacă nu este transmis rezultatul testului)
In concluzie cu 5 minute de filmare ați spălat 1 miliard de lei, cat au costat testele.
Bani aruncați!
Felicitări!
Adică vrea să zică:”Directorilor, vedeti ca v-am numit politic prin concursuri smenozate, asa ca puneti biciul pe profesori, să se conformeze, ca altfel zburat voi!” (citire printre randuri)😉
Dacă ai fi în fața mea, domnule ministru și te-aș întreba cum se face acest test nu vei ști, sunt sigur,așa cum nu știi că dacă s-ar face testele la școală se pierd primele două ore și dacă se întamplă ca de două ori pe săptămană să fie rom.sau matem., te-ai întrebat domnule ministru cum se recuperează aceste ore?!
În mediul rural nu există în școli nici asistente și nici medici și atunci?
O politică de caștigat bani pe aceste teste, fără eficiență. Părinții care nu știu să citescă, cum fac acest test? Și sunt multe de spus și de îndreptat în învățămant
“apreciind acest efort făcut în zile libere, va compensa prin zile de concediu, în măsura posibilului” – dacă nu, asta e , ghinion, Romania Ghinionistă!
Nerușinați, îmbuibați, conducători de nimic!
Raspunde tu Campean de doi bani ! Directorii si profesorii nu sunt slugile voastre analfabetilor. Toata lumea vede incompetenta ta. Ar trebui sa bagi capul in pamant.
De ce sa nu fie ministerul Educatiei responsabil pentru asamblare? Au fost cumva cumparate de director?
Tu ca ministru al învățământului ești praf, faceți lucruri negândite și dai comenzi, sunteți lamentabil.