Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat la TVR Info că directorii unităților de învățământ și inspectoratele școlare verifică sunt puse în aplicare planurile remediale la clasele terminale: „În primul rând, conducerea unităților de învățământ, directorii și directorii adjuncți. După aceea, verificarea se face de către inspectoratele școlare”. „Dacă există sesizări cu privire la nerespectarea planurilor, atunci sigur că și noi putem să verificăm”, a precizat aceasta.
- Până vineri, 19 aprilie, inspectoratele școlare trimit Ministerului Educației rapoartele cu rezultatele elevilor de la simularea examenului național de Bacalaureat 2024, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Inspectoratele școlare au avut de verificat dacă liceele au stabilit măsurile remediale pentru toți elevii de clasele a XII-a și a XIII-a, conform unei adrese a Ministerului Educației.
- Toate școlile cu media notelor sub 7 la simularea pentru Evaluarea Națională au avut de transmis inspectoratelor școlare, până la data de 15 martie, planurile de intervenție, potrivit unui adrese a Ministerului Educației, document consultat de Edupedu.ro.
Întrebată ce poate face un părinte în situația în care școala nu aplică planurile remediale, Ligia Deca a explicat care sunt etapele: „În primul rând, se adresează conducerii școlii, după care, dacă nu primesc un răspuns mulțumitor, se pot adresa inspectoratelor școlare. Dacă nici atunci, sigur se pot îndrepta către minister. Nu am avut până acum sesizări cu privire la nerespectarea planurilor”.
Moderatoare: Aceste planuri remediale înseamnă ore suplimentare la clasă la materiile de examen, înseamnă pregătire suplimentară eventual în weekend. Ce cuprind aceste planuri, care oricum înțeleg că trebuie să ajungă la minister până pe 19 aprilie?
Ligia Deca: Aceste planuri trebuie raportate din punct de vedere al numărului lor pe fiecare județ. Ele trebuie elaborate la nivelul fiecărei școli, iar inspectoratele verifică activitățile pe baza planurilor. Planurile, într-adevăr, vizează remedial, vizează zonele de recapitulare, vizează reluarea anumitor porțiuni din programă, acolo unde itemii de evaluare au demonstrat faptul că elevii nu au achizițiile necesare pe anumite secțiuni de materie. Deci, practic, putem să îmbunătățim exact pe zonele unde este cea mai mare nevoie.
Aceste planuri presupun, într-adevăr, și o anumită pregătire suplimentară înainte de examen. Oricum ea se făcea, însă, de regulă, se relua toată materia. Cum știm exact ce porțiuni din materie trebuie reluate și asta face tot procesul mai eficient și, aș spune eu, mai puțin stresant pentru copii, pentru că deja știu ce cunosc și ce au nevoie să recapituleze.
Moderatoare: Cine verifică dacă aceste planuri remediale sunt puse în aplicare?
Ligia Deca: În primul rând, conducerea unităților de învățământ, directorii și directorii adjuncți. După aceea, verificarea se face de către inspectoratele școlare. Dacă există sesizări cu privire la nerespectarea planurilor, atunci sigur că și noi putem să verificăm, însă eu cred că la nivel județean s-a înțeles foarte bine scopul simulării, s-au generat rapoarte la nivel de județ, la nivel de școală și s-au discutat la nivel individual rezultatele evaluării.
Moderatoare: Dacă sunt părinți care au copii în ultimul an de gimnaziu sau în ultimul an de liceu, rezultatele în unitatea respectivă de învățământ nu au fost dintre cele mai bune și trebuie puse în aplicare aceste planuri, dar nu se pun, cui se adresează?
Ligia Deca: În primul rând, se adresează conducerii școlii, după care, dacă nu primesc un răspuns mulțumitor, se pot adresa inspectoratelor școlare. Dacă nici atunci, sigur se pot îndrepta către minister. Nu am avut până acum sesizări cu privire la nerespectarea planurilor. Eu cred că este un interes comun atât al școlii, cât și al părinților și al elevilor ca, pe baza rezultatelor de la simulare, să facem tot ceea ce putem face omenește ca rezultatele să se îmbunătățească. Și sunt convinsă că vom vedea asta și la examenele naționale.
Despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024 – nivel național
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.
Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, Bogdan Suruciuc, a declarat, după rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „vom merge în școli cu profesorii metodiști ca să vedem ce putem face pentru elevi, pentru a crește rezultatele”, potrivit botosaninews.ro.
Inspectoratul Școlar Județean Neamț a anunțat că au fost luate măsuri de remediere a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui comunicat de presă. Una dintre măsuri vizează formarea comisiilor alcătuite din inspectori şcolari, informaticieni, profesori metodiști pentru disciplinele matematică, limba si literatura română, care vor aplica în teritoriu Planul de măsuri stabilit, conform sursei citate.
Profesoara Aida Ionescu, inspector general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Dolj, a declarat, într-un interviu acordat TVR Craiova, că „cei care au luat note sub 5 pot depăși această barieră având încredere în ei, muncind și obținând rezultate remarcabile.”
Rezultatele detaliate de la simularea BAC 2024 au fost publicate de Ministerul Educației pe 2 aprilie. Instituția condusă de Ligia Deca lasă de înțeles că subiectele de Bacalaureat, din vară, vor fi dintre cele la care tinerii au știut să răspundă la simulare.
La nivel național, aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, iar la matematică sau istorie, 35% nu au luat peste 5, potrivit datelor publicate vineri după amiază de Ministerul Educației.
Până la data de 25 martie, liceele din județul Mureș au avut de transmis un raport cu rezultatele elevilor de la simularea examenului național de Bacalaureat 2024, potrivit unui anunț al inspectoratului școlar.
Ministerul Educației le recomandă elevilor care dau Bacalaureatul în vară să se pregătească pentru examenul din vară prin exersarea unor teste de antrenament din anii trecuți, pentru majoritatea disciplinelor: limba română, istorie, filosofie, chimie, geografie, logică, economie. De asemenea, Ministerul le mai recomandă elevilor vizionarea episoadelor emisiunii Teleșcoala.
Bogdan Rațiu, profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureș, spune că “rezultatele simulării de la BAC 2024 nu sunt foarte bune per ansamblu”: „Avem la sfârșit de liceu, după foarte mulți ani de școală, probleme cu lexicul, probleme cu vocabularul. Avem probleme cu localizarea informații.”
Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi literatura română la Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” din Baia Mare, spune că un procent foarte mare de elevi nu a rezolvat subiectul al III-lea la simularea de la Bacalaureat, la care aveau de scris un eseu în care să analizeze particularitățile unui text poetic:
“Eu am avut 29 de copii, dintre care 24 nu au făcut deloc subiectul III. Au luat între 5 și 6,70, ceea ce înseamnă că probabil nu s-a învățat. Nu cred că nu s-a știut pentru că sunt autori care s-au făcut în clasa a XII-a în primele module”, a menționat profesoara.
La proba de istorie, la simularea pentru Bacalaureat 2024, 66% dintre elevi au luat note peste 5 și mai mult de jumătate dintre ei nu au formată abilitatea de a compara fapte istorice sau nu dețin cunoștințele necesare pentru a stabili o asemănare între fapte istorice, conform analizei rezultatelor pe subiecte, publicate de Ministerul Educației.
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.