Directorii de şcoli din Romania au o atitudine mai deschisă decât profesorii faţă de educaţia incluzivă. Cei care au participat la mai mult de trei cursuri de formare iniţială în domeniu au avut o atitudine mai tolerantă, conform studiului Atitudinea directorilor de şcoli din România faţă de educaţia incluzivă, realizat de Andra-Maria Jurca și Simona Sava, de la Universitatea de Vest din Timişoara, publicat recent în Revista de Pedagogie.
Este primul studiu in care analizează atitudinile directorilor de şcoli, până acum au fost analizate doar atitudinile profesorilor faţă de educația incluzivă, susțin cercetătoarele.
„Rezultatele evidenţiază că directorii sunt dispuşi să implementeze educaţia incluzivă. Indiferent de vechimea în învăţământ, directorii au o atitudine mai deschisă faţă de educaţia incluzivă în comparaţie cu profesorii, fiind explicată de experienţa directorilor în a lucra cu elevi care au cerinţe educative speciale.
În studiile anterioare din străinătate au fost identificaţi diverşi factori care pot influenţa atitudinea directorilor faţă de educaţia incluzivă: factori comuni cu cei ai profesorilor, precum tipul şcolii, formarea continuă, experienţa de a lucra cu elevi cu CES, numărul elevilor din şcoală, atât ca întreg, cât şi ca număr al copiilor cu CES ce necesită practici incluzive dedicate, respectiv factori specifici precum experienţa ca director, ciclul de şcolaritate în şcoala pe care o manageriază”, se precizează în cercetare.
Rezultate studiului Atitudinea directorilor de şcoli din România faţă de educaţia incluzivă:
- Atitudinea directorilor faţă de educaţia incluzivă este mai deschisă decât cea a profesorilor.
Exista diferenţe semnificative statistic între directori, profesori itineranţi, profesori pentru învăţământul primar şi preşcolar şi profesori de învăţământ gimnazial şi liceal, în ceea ce priveşte atitudinea faţă de educaţia incluzivă. Astfel, directorii au o atitudine mai bună decât profesorii din învăţământul primar, preşcolar, gimnazial şi liceal, dar mai puţin bună decât profesorii itineranţi.
- Experienţa în a lucra cu elevi cu CES prezice pozitiv atitudinea directorilor faţă de educaţia incluzivă, intenţia şi disponibilitatea lor de a lucra şi pe viitor cu astfel de copii.
- Directorii care au participat la mai mult de trei cursuri de formare iniţială în domeniul educaţiei incluzive au avut o atitudine mai tolerantă, obţinând diferenţe semnificative statistic doar pe variabila formare iniţială, spre deosebire de formarea continuă.
- Directorii care au participat la mai multe cursuri de formare continuă în domeniul educaţiei incluzive au o atitudine mai deschisă faţă de educaţia incluzivă, însă diferenţele nu sunt semnificative din punct de vedere statistic.
Metodologia studiului
Pentru a măsura atitudinile directorilor, pe dimensiunile cognitivă, afectivă şi comportamentală, s-a folosit The Multidimensional Attitudes towards Inclusive Education Scale – MATIES.
Designul cercetării a fost de tip cantitativ, non-experimental, corelaţional şi comparativ.
1040 de profesori, dintre care 115 directori de şcoli din întreaga ţară, au răspuns la un chestionar online în perioada septembrie-octombrie 2022.
„Limitele studiului sunt date de numărul relativ mic de directori respondenţi, respectiv de lipsa anumitor variabile care nu au fost colectate în prezentul studiu, precum: genul, mărimea şcolii, ce au fost avute în vedere în alte studii, fiind recomandat că viitoarele cercetări să aibă în vedere aceste variabile”, conform autoarelor.