Directorii grădinițelor cu program normal vor avea degrevare parțială de normă, conform unui proiect de ordin de ministru publicat în dezbatere de Ministerul Educației. Sunt modificate prin acest proiect condițiile de norme didactice pentru directori, stabilite prin ordinul 4.865/2011. Directorii și directorii adjuncți de la orice unitate de învățământ vor putea să facă activități de inspectori metodiști, profesori metodiști sau formatori, în cadrul orelor din norma ce le revine, mai prevede proiectul.
Concret, “directorii grădiniţelor cu program normal, care au personalitate juridică şi care funcţionează cu peste 8 grupe de copii și minimum 150 de preșcolari, profesori pentru învăţământul preşcolar, sunt degrevaţi parţial de norma didactică de predare şi efectuează 2 – 4 ore/săptămână în cadrul obligaţiei didactice de predare în specialitate, în alte unităţi de învăţământ, conform specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de studii“.
Asta spre deosebire de situația din prezent, în care acești directori „nu sunt degrevați de norma didactică și efectuează integral activitatea didactică de instruire-educare cu grupa de copii“.
Ordinul prevede și noutăți în legătură cu diversificarea locurilor în care pot fi consumate orele de predare – directorii pot face aceste 2-4 ore ca metodiști la inspectorate sau ca formatori la casele corpului didactic.
Este introdus astfel un nou punct, o excepție de la articolul anterior: „directorii grădiniţelor cu program normal, cu personalitate juridică, absolvenţi ai colegiilor de institutori care au dobândit atestatul de echivalare în condiţiile art. 149 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare sau absolvenţi ai specializării “Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sunt degrevați parţial de norma didactică de predare și efectuează 2 – 4 ore/săptămână, în cadrul obligaţiei didactice de predare, activităţi specifice funcţiei de metodist al inspectoratului şcolar sau activităţi specifice funcţiei de profesor-metodist, respectiv formator în casele corpului didactic.”
O altă modificare apare pentru a pune în acord legislația actuală din ROFUIP cu acest ordin, și prevede că directorii adjuncți de la școlile primare și gimnaziale rămân cu degrevarea de normă actuală – adică au o obligație de predate pentru 6-8 ore, dar limita inferioară a numărului de clase de la care este valabilă această condiție crește de la 18 la 20, pentru că o școală poate avea director adjunct doar dacă are peste 20 de formațiuni de studiu.
Pentru toți directorii și directorii adjuncți se introduce, prin acest proiect, posibilitatea de a folosi orele din obligația de normă de predare pentru a face activități de inspector metodist la ISJ sau profesor metodist ori formator la casa corpului didactic.
„Directorii și directorii adjuncţi, absolvenţi ai colegiilor de institutori care au dobândit atestatul de echivalare în condiţiile art. 149 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare sau absolvenţi ai specializării “Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sunt degrevați parțial de norma didactică de predare și efectuează 6-8 ore/săptămână, în cadrul obligaţiei didactice de predare, activităţi specifice funcţiei de metodist al inspectoratului şcolar sau activităţi specifice funcţiei de profesormetodist, respectiv formator în casele corpului didactic,” conform proiectului de ordin de ministru.
Prin acest document Ministerul Educației introduce obligația de predare a unei norme de 4-6 ore pe săptămână și pentru directorii centrelor județene de excelență, care nu figurau până acum în ordinul din 2011.
„Directorii centrelor județene de excelență și directorul Centrului Municipiului București de
Excelență efectuează 4-6 ore/săptămână din norma didactică de predare“.
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Directorii să rămână cu ore ca să pot merge în inter-asistență la orele lor.
Draga Ana!Personal eu nu cred ca esti profesor! Cred ca esti parinte al vreunui copil cu probleme de comportament, nemultumit ca ti s-a adus in vedere acest lucru! Ti-o spun in calitate de parinte care recent trec prin niste situatii oribile,copilul meu fiind zilnic lovit,agresat la gradinita de catre alt copil …care este perfecttt …asa spun parintii!Legal s-au facut toate demersurile de catre educatoare si tot degeaba LEGEA NU E LEGE!!!!(sector4)
NU este posibil sa nu poti obliga parintele sa ia masuri !In strainatate daca musca,loveste la gradinita parintele este amendat ca s-a ajuns la aceasta situatie si nu a ajutat copilul care clarrrr are nevoie de ajutor.Ne miram ca la scoala fac de toate..
Printesa ti se pare o persoana care sta cu 25 de copii de3 ani singura?(in strainatate stau 2-3persoane cu 10-15max).
Carnete nu sunt , sunt planificari si multe altele.
Creierul gol al invatamantului???Ele pun bazele pentru ca la pregatitoare sa plece pregatiti si ..le pun bine!!Ca studii au superioare, la fel ca si profesorii sau chiar mai mult.Avem evenimente,serbari minunate…se pierd apoi,ti-o spun de la cel mare,regret gradinita!
Ca timp stau dublu fata de cei din primar (la grupa mica au stat program dublu pe gratis ,era infernal)si solicitarea psihica e enorma acolo.
Dirigentie faceau zilnic si cu ei si cu noi parintii!
Imi sustin ideea ca nu cred ca esti profesor!!!Daca esti …tu reprezinti creierul gol al invatamantului!
Atenție, că vor apărea multe demisii din funcțiile de directori. Pe lângă faptul că li se impune obligația de normă de predare, sunt foarte multe situații în țară în care, la vechime și grad didactic egale, directorii au salariul de bază mai mic sau cel mult egal cu cel al profesorului. În aceste condiții, mulți vor renunța la funcție și se vor întoarce la catedră.
Metodistii si formatorii sunt platiti pentru activitatile in aceasta calitate. Asadar dumnealor vor avea norma redusa si plata suplimentara. Fain asa!
O tâmpenie nemaîntâlnită să NU faci degrevare TOTALĂ pentru directori, care ar TREBUI să facă management eduvațional – ADMINISTRAȚIE – și să răspundă pentur rezultatele obținute de corpul didactic în demersul didactic.
LIDERII de sindicat sunt degrevați TOTAL de activitatea didacică și UN director este degrevat parțial.
Mai mult decât atât, încurcă și suplinirea pentru orele degrevate, pentru că în priciupiu NU poate veni un profesor pe normă întreagă.
DAVADĂ a efectului legilor din „ROMÂNIA EDUCATĂ” .
Oricum puiericultoarele și educatoarele sunt prințesele sistemului,toate sunt mari profesoare,iar carte și responsabilități ioc.Nu dirigenție,nu situații școlare,nu abandon ,nu carnete de elev,nu cataloage,nu ședințe cu parintii ,nu evaluări scrise,nu medii,nu înștiințări părinți ,nu examene de evaluare și bacalaureat,nu fise de clasa a 8 a și la final Neștiutoare de carte.Insa marile profesoare învățământ primar cu pile la sindicat și minister sunt creierul gol al învățământului,dar cu drepturi cât 10 profesori .Ți e lehamite de acest sistem unde drepturile bănești sunt legate de influența de la sindicat și minister.
Stimată doamnă Ana,
Bănuiesc sau – mai bine zis – sper că nu sunteți cadru didactic… după modul de exprimare și greșelile, care nu sunt cu siguranță din “tastatură”, ci mai degrabă din neștiință… Nu de alta dar demonstrați mai multă neștiință de carte decât ar putea avea vreodată una dintre prințesele sistemului, fie ea “puiericultor”, ori “profesor învățământ primar”. Iar despre răutate și frustrări, nu mai zic nimic, căci oricum la dumneavoastră dau pe dinafară.
Pe lângă cele enumerate mai sus, sunteți out of topic, total pe lângă subiectul articolului. Mă mir că cei de la edupedu au permis să apară un astfel de comentariu.
Îmi pare tare rău că gândește așa. Sunt cadru didactic în învățământul liceal și pot spune că la nivelul preșcolar e cea mai dificilă muncă: întocmirea și completarea zilnică a documentelor de proiectare, confecționarea materialelor didactice zilnic din banii proprii, dirigenție zilnic cu preșcolarii și părinții, activități diversificate pentru evitarea timpilor morți etc. Mai pot enumera N activități….
Formarea inițială a copiilor e foarte importantă.