Situația directorilor interimari numiți din pix afectează mai multe școli din țară. Recent, părinții și profesorii de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Dumbrăveni, județul Constanța, au trimis o scrisoare deschisă Ministerului Educației și Administrației Prezidențiale în care informează că „începând cu data de 01.09.2021, prin decizie a Inspectorului Școlar General Constanța, a fost detașat în interesul învățământului pe post de director, un cadru didactic din afara școlii noastre pe care îl considerăm nepotrivit pentru această funcție”.
„Numirea a fost făcută în baza unei proceduri a inspectoratului pe care o considerăm nedemocratică, dacă nu chiar abuzivă, atât timp cât ea nu presupune nici măcar o minimă consultare a Consiliului Profesoral, a părinților, a elevilor, a reprezentanților comunității locale”, se arată în scrisoarea deschisă.
Mai jos, textul integral al scrisorii deschise:
„Domnului Președinte al României, Klaus Iohannis,
Domnului Ministru al Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu,
Stimați domni,
Cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Dumbrăveni, județul Constanța, vă scriu această epistolă publică din dorința de a vă informa asupra unei situații inacceptabile în care se află instituția noastră și cu speranța unei intervenții prompte și eficiente din partea dumneavoastră, care să readucă la normalitate climatul educativ în care ne desfășurăm activitatea, în beneficiul elevilor cărora ne dedicăm toate energiile.
Reprezentăm o instituție școlară recunoscută în județ pentru numeroasele activități școlare și extrașcolare desfășurate, pentru implicarea fizică și sufletească a tuturor cadrelor didactice în viața elevilor noștri care provin dintr-un mediu defavorizat, pentru a-i ajuta să progreseze și să devină Oameni. Motivul acestei epistole este următorul: începând cu data de 01.09.2021, prin decizie a Inspectorului Școlar General Constanța, a fost detașat în interesul învățământului pe post de director, un cadru didactic din afara școlii noastre pe care îl considerăm nepotrivit pentru această funcție.
Numirea a fost făcută în baza unei proceduri a inspectoratului pe care o considerăm nedemocratică, dacă nu chiar abuzivă, atât timp cât ea nu presupune nici măcar o minimă consultare a Consiliului Profesoral, a părinților, a elevilor, a reprezentanților comunității locale. Prezentăm mai jos câteva date oficiale care reflectă munca noastră și rezultatele elevilor noștri de-a lungul timpului, sub conducerea fostei doamne director a școlii:
– Creșterea promovabilității elevilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională și admiterea la licee din municipiu
– Scăderea abandonului școlar
– Consilierea psihologică a elevilor prin intermediul organizațiilor de voluntariat
– Participarea elevilor la activități de ecologizare, de realizare a propriei grădinițe și livezi în curtea școlii cu ocazia Săptămânii Naționale a Voluntariatului
– Cursuri de limba chineză și de informatică desfășurate în școală
– Primirea titlului de INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT A ANULUI 2020 din partea Organizației ADAPTO YOUTH
– Participarea la proiectul „Prima dată la mare” organizat de Asociația Împreună pentru Viitor Constanța- Creșterea procentului de profesori calificați în unitatea școlară.
În ceea ce privește pregătirea și perfecționarea profesională a cadrelor didactice, vă aducem în atenție următoarele aspecte: suntem un colectiv de profesori cu drag de elevi și, în aceeași măsură, preocupați de evoluția în carieră: unii dintre noi au gradul definitiv, alții în curs de obținere a gradului didactic II.
De asemenea, cu toții am obținut note peste 7 la examenul de titularizare și am ales să predăm în această școală dezavantajată, pentru a oferi o șansă la educație elevilor din mediul rural.
Suntem deschiși pentru orice provocare, formarea continuă este o constantă: în perioada școlii online am participat la numeroase cursuri de formare pentru a face față situațiilor aduse de pandemia SARS-COV-2.
De asemenea, am reușit ca în luna decembrie 2020 absolut toți elevii școlii să aibă dispozitive electronice și conexiune la internet pentru a putea participa la orele de curs online. În privința bazei materiale, menționăm faptul că aceasta a fost îmbunătățită semnificativ în ultimii ani. Școala a primit sprijin și numeroase donații de laptopuri, tablete, precum și o tablă interactivă.
În plus, suntem susținuți de întreaga comunitate locală, ne simțim protejați de dragostea elevilor și de atașamentul părinților. Privim cu mândrie spre trecut și cu încredere spre viitor. De asemenea, în ciuda regimului de organizare al orelor de curs în cadrul școlii noastre – DUBLU SIMULTAN – am reușit să aducem elevii la nivelul celor care studiază în mod normal, într-o singură clasă.
Credem așadar că noi, „familia Dumbrăveni” (elevi, părinți, profesori), merităm respectul instituțiilor care ne coordonează. Vă adresăm câteva întrebări la care vă invităm să reflectați, pentru a lua o decizie rapidă și în spiritul educației moderne pe care ne-o dorim toți:
- Este „în interesul învățământului” ca o procedură să permită inspectorului școlar general să numească un director fără să consulte în prealabil pe nimeni din școală?
- Este „în interesul învățământului” ca fostei doamne director a școlii din ultimii 2 ani să i se respingă dosarul de detașare in funcția de director, doar pentru motivul invocat că nu este titular? În ciuda faptului că în cadrul școlii noastre nu există posturi titularizabile din cauza numărului redus de norme? În ciuda progresului observat la nivelul comunității și al școlii în ultimii 2 ani?
- Este „în interesul învățământului” să fie numit un director împotriva dorinței colectivului pe care îl va conduce, chiar fără a avea minime calități manageriale, nefiind cadru didactic în școală, necunoscând elevii, comunitatea și problemele lor? Este firesc ca acest domn director numit să profeseze ca învățător într-o altă școală din județ, nefiind prezent fizic și zilnic în cadrul școlii pe care o conduce?
- Este „în interesul învățământului” să fie numit un director care nu are sprijinul primarului localității, cu care, inevitabil, trebuie să colaboreze în beneficiul elevilor?
- Este „în interesul învățământului” ca o școală să funcționeze condusă de un director fără acordul Consiliului de Administrație?
- Este „în interesul învățământului” ca, în perioada stabilirii orarului, programului școlar, a organizării începutului de an, în atmosfera delicată declanșată de pandemie, școala să fie condusă de cineva fără legitimitate, fără autoritate, fără încrederea colegilor? Iși poate el asuma siguranța elevilor în școală?
- Este ”în interesul învățământului” ca Inspectoratul Școlar Județean Constanța să cauționeze o persoană împotriva unui întreg corp profesoral? Este moral? Este în spiritul unei educații europene? Este în interesul elevilor noștri această situație conflictuală de la început de an școlar?
Așteptăm încrezători poziția dumneavoastră, mai ales din perspectiva declarațiilor domnului ministru Cîmpeanu privind dreptul cadrelor didactice de a avea un rol în desemnarea directorului unității școlare, precum și privind principiul continuității în funcțiile de conducere. Cu stimă, Colectivul cadrelor didactice ale Școlii Gimnaziale Nr. 1 Dumbrăveni, Constanța”
Concursul pentru directori, amânat până după alegerile interne din PNL
Numirile din pix vin în urma amânării concursului pentru directori de către ministrul Sorin Cîmpeanu, concurs care ar fi trebuit să aibă loc pe 27 iulie, înainte de expirarea mandatelor actuale, dar a fost amânat pentru 15 octombrie.
În completarea acestei decizii, președintele Klaus Iohannis a retrimis la Parlament o lege care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, majoritatea numiți la rândul lor pe criterii politice în funcție, ci de consiliul de administrație al școlii. Cererea de reexaminare a venit în condițiile în care, din luna august, tuturor directorilor de școli le-au expirat mandatele, iar numirile au fost făcute de actualii inspectori școlari județeni, majoritatea membri PNL, în contextul în care pe 25 septembrie au loc alegerile pentru șefia partidului.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, declara pe 16 august la B1 TV: „Pot să garantez că acest concurs (pentru directori de școli – n.r.) va fi exclusiv pe criterii de competență”. Întrebat pe 17 iunie de ce nu are loc acest concurs vara, înainte de expirarea manadelor directorilor din funcție, așa cum fusese stabilit inițial, Cîmpeanu a răspuns că cei mai mulți profesori „au spus că sunt convinși că ar fi foarte, foarte buni pentru a ocupa poziția de directori, dar din păcate şi-au luat bilete cu familia în Egipt, în Turcia, în Grecia şi în Bulgaria şi în alte ţări şi că nu pot participa în luna august”.
- Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare, controlate în proporție covârșitoare de PNL, coordonează în prezent numirile directorilor interimari, în așteptarea concursurilor de directori. Detalii, mai jos.
Potrivit metodologiei de organizare a concursului de directori, comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, este constituită prin decizie a inspectoratului școlar general. Din comisie, potrivit aceleiași metodologii, fac parte:
- Președinte – un inspector școlar
- Membri: doi reprezentanți ai unității de învățământ – profesori titulari; un reprezentant al consiliului local; un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în resurse umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional/educațional.
Potrivit calendarului de concurs pentru directori, publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul și a bibliografiei se va face pe 14 septembrie 2021, cu doar o lună înaintea probei scrise, programată pe 15 octombrie.
- Vezi aici Calendarul concursului național de directori.