Concursul de directori s-a încheiat și este momentul să aflăm ce vor face cei peste 8 mii de directori care au fost admiși, dar mai ales ce vor face autoritățile și partenerii din societatea civilă pentru acești noi directori, pentru ca ei să poată influența în bine calitatea predării și a învățării din școlile pe care le conduc. Edupedu.ro, în parteneriat cu AVE – Asociația pentru Valori în Educație, pun autorităților o întrebare cheie: Ce urmează? Răspunsul cel mai așteptat vine de la ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, prezent la conferința online, LIVE, din data de 11 aprilie, de la ora 15:00.
UPDATE Evenimentul s-a încheiat. El a fost transmis LIVE pe Edupedu.ro, pe Facebook/ave-romania.ro. Cele mai importante declarații au putut fi urmărite și în format LIVE text.
Principalele declarații:
Sorin CÎMPEANU, ministrul Educației:
Au fost scoase la concurs 6271 posturi de directori, 2421 posturi de director adjkunct. Au fost declarați câștigători 6969. Mai mult decât au estimat cei care urmăresc sistemul de educație. Sunt peste 80% din posturi ocupate.
Va mai exista o altă etapă.
A fost un concurs în care a fost implicat pentru prima oară și mediul privat.
A funcționat bine conceperea subiectelor la proba scrisă. S-a mers pe testarea competențelor, nu a cunoștințelor. A mers bine și funcționarea probei scrise.
Pe viitor: să utilizăm tehnologia, iar corectarea automată, digitalizată poate evita acuze. Comunicarea poate fi îmbunătățită, n-a mers foarte bine
Pentru restul de școli, sunt discuții pentru continuarea procedurilor
Câtă vreme există posibilitatea de a obține un salariu mai mare ca profesor fără să ai responsabilitatea leadershipului de școli, unii dintre cei mai buni nu sunt suficient atrași
Directorii au un rol foarte important, dar nu întotdeauna profesorii foarte buni la o materie nu au și abilități manageriale
Vom propune într-o nouă lege a educației învățământului preuniversitar vom propune funcția de director administrativ – care să aibă competențe economice, administrative.
Există programul CRED, dar nu vom putea suplini câțiva ani de studii universitare
Directorul administrativ va trebui să adere la programul managerial cu care a câștigat concursul, să se ocupe strict de problemele administrative și de consolidarea legăturilor cu primăria, cu autoritatea locală, să sprijine bunul mers al personalului, mai ales nedidactic, precum și cu comunitatea locală.
Liderii – să aibă rol de conducere pe partea educațională, didactică. Partea administrativă e bine să o lăsăm celor care au competențe. E nevoie de persoană care să adere la planul managerial și să semneze un contract social atât cu directorul cât și cu autoritatea publică locală, dar și cu ce acum sunt inspectoratele județene (direcțiile de învățământ, cf. România educată)
Nu ai cum să fii autonom ca director administrativ. Partea administrativă trebuie să susțină procesul educațional, care e obiectivul principal. Directorul administrativ va fi dir. administrativ în măsura în care va adera la programul managerial.
Mediul de business poate fi implicat și trebuie să fie încă de la adoptarea deciziilor privind legislația primară, mă refer la noua lege a educației. Învățământul dual îmi doresc să fie puternic încurajat de educație. Mediul de business se poate implica și în programele de formare a directorilor de școli și a directorilor administrativi.
Spiritul unei școli, leadershipul este altceva când dorim să creștem rolul chestiunilor didactice.
Când autoritatea locală are de discutat probleme, să nu fie situații precum un răspuns “e la ore”
Am semnat ordinul privind standardele minime de echipare pentru clase, laboratoare, smart-lab-uri. Fiecare școală va trebui să-și evalueze nevoile. Sunt școli care – am fost la Colegiul Sf. Sava. Are table interactive, dar sunt perimate. Sunt atât de complicat de utilizat încât realitatea arată că nu au fost și nu vor fi utilizate.
Sunt lucruri administrative care necesită cunoștințe specifice. Or, sunt directori, foarte buni profesori, care nu au aceste cunoștințe.
Aceasta e solicitarea primarilor de municipii, pe care eu ca ministru am agreat-o.
Toate soluțiile trebuie adoptate din mers, va trebui să fie disponibil cât se poate de repede un proiect de lege a învățământului preuniversitar. Mai departe ține de lumea politică – viteza de adaptare a legii. Cel mai rapid anticipez să intre în vigoare în septembrie 2022.
Obiective PNRR – trebuie atinse. Trebuie să îmbinăm cele două planuri.
Directorii administrativi de școli nu vor avea treabă cu norma didactică. Despre degrevarea directorilor actuali: vom vedea acest lucru.
Problemele în educație nu vor fi rezolvate până când resursele nu vor fi suficiente.
Directorul să cel mai mare salariu din școală? Cred că da.
Dacă e un model care a funcționat în universități, poate funcționa și în școli. Iar într-o universitate – rectorul are cel mai mare salariu. Și în școală e corect ca directorul să aibă cel mai mare salariu.
În PNRR e prevăzut un program de formare pentru managerii școlari. Există luată în calcul formarea pentru toți directorii și directorii adjuncți. Trebuie să identificăm și formatorii. pentru formarea profesorilor avem resurse financiare asigurate. important e să putem asigura procesul.
Informaticienii și laboranții sunt o componentă față de care școlile întâmpină mari probleme. Formarea pe nivele intermediare de calificare, avem doar palierul 5 – tehnicieni, școlile postliceale. Personalul e deficitar. Cât timp vorbim de 1.100 de smartlab-uri, de laboratoare și în sălile de clasă de aceste table inteligente, dacă mai adăugăm nevoia de a lăsa profesorul să se concentreze la ce trebuie să facă, da, e nevoie de personal calificat. Pentru asta, ca să răspund tehnic, e nevoie de suplimentarea numărului de posturi și de identificarea persoanelor pe posturi. Până acolo e nevoie de suplimentarea bugetului Ministerului. Numărul de posturi să fie corect gestionat, pentru că avem școli în care avem câte 25-30 de posturi de personal nedidactic, în care avem fochiști (fără să fie centrale proprii), magazioneri (fără să existe magazie).
Când va fi concursul pentru inspectori școlari? Nu știu să răspund. E ilogic să organizezi concursuri pentru inspectori școlari ca mai târziu (septembrie 2022 cel mai devreme sau septembrie 2023 cel mai târziu) să le spui că nu mai au acel post, care e cu totul altceva, conform proiectului România Educată.
Când va fi gata proiectul de lege? De îndată ce va fi gata transpunerea concluziilor România Educată în text de lege.
Andreea NISTOR, Director Executiv, Asociația Pentru Valori în Educație – AVE:
Academia de Leadership și Management Școlar e un program dedicat directorilor de școli.
Întrebarea pe care noi ne-o punem, având sectorul de business în spate: de ce n-ar avea nevoie și directorii de școală de sprijinul pe care îl au toți oamenii din companiile private?
Orice organizație fiind compusă din oameni, dacă școlile ar avea și ele de expunere la programe excepționale de leadership și management, iar directorii ar fi considerați vectori ai transformării, am reuși să vedem că și în școli orice e posibil.
Pandemia, conflictul – lucruri care au impact asupra tuturor.
Am ajustat lucrurile necesare managerilor pentru ceea ce considerăm că e relevant pentru directorii de școli.
150 de absolvenți, pregătim o grupă de 200 de directori.
Academia nu vizează să dea de muncă suplimentar directorilor, ci îi sprijinim să facă fix treaba lor din școală.
Am luat decizia să extindem cu 3 zile posibilitatea de a trimite aplicații, deși înscrierile s-au încheiat ieri.
Georgeta DENDRINO, director general, Interact Business Communication:
Avem în jur de 250 de oameni din mediul de business implicați în acest program de mentorat. Numărul crește.
Toți am avut profesori care dincolo de materia lor făceau cu drag multe pentru copii și erau în pas cu vremurile. Dacă vrem ca acești copii să ne urmeze, trebuie să fii în pas cu vremurile, să citești, să te dezvolți continuu. Dacă vrei ca un profesor să te urmeze, tu ca director trebuie să modelezi comportamentul pe care îl vrei de la el, așa cum se întâmplă cu liderii din business.
Un lucru pe care noi ca mentori ne străduim să-l facem în relația cu directorii – să deschidem apetitul pentru învățarea calităților de lider, să-i învățăm să dea, să primească și să ceară feedback, să ofere compasiune.
Când nu mai ești contemporan cu epoca ta, se produce o ruptură cu ceea ce-și doresc copiii.
Și noi învățăm de la directori, am văzut directori care au făcut minuni în școlile lor.
Foarte importantă e curiozitatea directorului și deschiderea către învățare, să nu vină doar pentru diplomă.
Petronela PETREA, Director la Școala Gimnazială “Profesor Mihai Dumitriu” Valea Lupului, Iași:
Deși, până la momentul formării prin acest program, făcusem diverse cursuri în domeniu, e programul care m-a impresionat cel mai mult. E o comunitate reală de învățare și sprijin.
Aveam dorința să învăț altfel. Începusem să renunț să mă plâng și să caut soluții în comunitate.
Aveam gândire antreprenorială, căutam soluții și oportunități, conectam oamenii. Cu resurse puține, reușeam să obțin rezultate. În academie am găsit oameni care m-au oglindit și mi-au confirmat că fac bine ce fac, am învățat de la oameni din domeniu.
Director cu putere mare de reziliență, chiar dacă sunt momente când mă revolt sunt mult mai capabilă să mă concentrez pe ce pot să fac, cu resursele pe care le am. Să împărtășesc lucrurile pe care le știu.
Andreea Nistor:
Ce ar fi necesar: definirea unui standard profesional pentru directorii de școli.
Australia: există un portal cu resurse pentru directori, dar și un set de competențe și instrument de antrenare – care poate deveni soluție națională de testare de competențe.
Standardul profesional – în toate țările lumii unde se lucrează profesionist.
______________________________________________
Agenda conferinței:
15:05 – 15:30 Sorin CÎMPEANU, ministrul Educației – Este profesor universitar și din 2012 membru corespondent al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România. Este la al doilea mandat, ca ministru al Educatiei, numit în funcție în decembrie 2020. Este președintele Agenției Universitare a Francofoniei – care reunește peste 1000 de universități din 119 state. Rector suspendat pe perioada mandatului de ministru al Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, președinte suspendat al Consiliului Național al Rectorilor.
15:45 – 16:00 Andreea NISTOR, Director Executiv, Asociația Pentru Valori în Educație – AVE – Asociația pentru Valori în Educație își propune să sprijine sistemul educațional din România să ajungă în top 10 Europa până în 2035. AVE organizează Academia de Leadership și Management Școlar, în cadrul căruia directorii lucrează cu scopul de a-și transforma școala, alături de manageri din mediul de business.
16:00 – 16:10 Georgeta DENDRINO, director general, Interact Business Communication – Georgeta este lider experimentat, cu activitate în industria de training și coaching; ea a fost Business Coach pentru programul global Cartier Women’s Initiative Awards. Dezvoltarea managementului, îmbunătățirea performanței, dezvoltarea carierei, strategia afacerii și resurse umane sunt principalele arii de expertiză ale Georgetei.
16:10 – 16:25 Petronela PETREA, Director la Școala Gimnazială “Profesor Mihai Dumitriu” Valea Lupului, Iași –
Petronela Petrea este un director de școală preocupat de progresul continuu al școlii în toate domeniile și de inovare în domeniul educației digitale, dar și de implementarea unor proiecte care să răspundă nevoilor elevilor.
16:25 – 16:40 Concluzii și pași de urmat / Q&A finale – întrebările primite prin formularul de înregistrare, disponibil aici: https://forms.gle/Va7vLJLnj1a3X7Re7 vor fi selectate și puse în cadrul conferinței.
Moderator: Mihai Peticilă, fondator și publisher Edupedu.ro
1 comment
Nu inteleg de ce se mai fac concursuri. Oricum directorii sunt numiti pe criterii politice, la fel ca si inspectorii. Sa mai introducem o functie, sa mai aiba partidele ce distribui.