Director administrativ pentru mai multe școli, subordonat primăriilor – propunerea Asociației municipiilor la dezbaterea de marți pe proiectele legilor Educației / Cîmpeanu: Nu poate fi nici câte un director administrativ în fiecare școală

909 vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Primarul Buzăului, Constantin Toma, a propus în cadrul dezbaterii pe legile Educației ca directorul administrativ să nu fie în fiecare școală și să răspundă în fața autorităților locale, pentru că folosește banii primăriei. Potrivit propunerii din proiectul legii Educației, acesta ar fi în subordinea directorului de școală. “Vor fi 38 de directori administrativi la ușa mea să le dau bani și eu nu vreau să le dau bani”, a explicat Constantin Toma. Sorin Cîmpeanu spune că “managerial are sens propunerea, dar în localități care sunt mai mari decât Buzăul, cum ar fi București sau Cluj. Este complicat în localități care sunt mult mai mici decât Buzăul”.
  • Mâine, 24 august, se încheie consultarea publică pe proiectele legilor Educației și are loc o ultima dezbatere pentru legea învățământului superior. Propunerile strânse, cel mai probabil de ordinul miilor, vor fi analizate, iar apoi o variantă îmbunătățită a legii va ajunge în Parlament pentru a parcurge traseul legislativ.
  • O propunere similară, prin care funcția de director administrativ să nu fie obligatorie în fiecare școală, a fost făcută și la o dezbatere PNL Brașov, de o profesoară. Atunci ministrul Educației a spus că “va trebui să găsim juridic formularea corectă prin care să nu fie obligatoriu. Să nu avem o școală cu câțiva zeci de elevi cu doi directori”.

În prezent, primăriile semnează contract de management cu directorii unităților de învățământ atunci când primesc bani pentru administrarea școlilor. Funcția de director administrativ apare menționată în proiectul legii din învățământul preuniversitar, unde se precizează că acesta este subordonat directorului de unitate de învățământ.

Potrivit proiectului legii Învățământului Preuniversitar, această funcție este prevăzută la art. 103. “La nivelul fiecărei unități de învățământ cu personalitate juridică se înființează funcția de director administrativ. Directorul administrativ este numit în urma promovării unui concurs organizat în conformitate cu prevederile din prezenta lege”. Nu se precizează însă ce abilități ar trebui să aibă directorul administrativ, dar într-o dezbatere online organizată în aprilie de Edupedu.ro, ministrul Educației spunea că “un director administrativ ar trebui să fie legătura dintre autoritatea locală, școală și comunitate”.

Tot potrivit proiectului de lege, directorul administrativ este în subordinea directorului unității de învățământ, conform art. 143, alineatul 4: “Evaluarea anuală a activităţii desfăşurate de directorul administrativ se realizează la nivelul unității de învățământ de către director şi se validează în consiliul de administrație, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei”.

Art. 160 precizează, la punctul d), că “Funcțiile de conducere de la nivelul unității de învățământ preuniversitar: director, director adjunct, director administrativ”.

În cadrul dezbaterii de azi organizată în sistem hibrid de ministerul Educației – la care au participat peste 100 de persoane, primari, părinți, profesori, directori – primarul Buzăului, Constantin Toma, a subliniat că și-ar dori să nu fie un director administrativ per școală, ci pe municipiu, și să fie în subordinea primăriei, din moment ce proiectele sunt finanțate cu banii autorităților locale.

Redăm fragmentul din discuții:

“Noi am făcut o propunere către dumneavoastră din partea Asociației municipiilor din România. Mă leg doar de un singur punct pe care l-am susținut și în întâlnirea pe care ați avut-o și cu noi. Este vorba despre acea funcție de director administrativ. Ați folosit un cuvânt magic, descentralizare. Ar trebui această funcție administrativă să fie descentralizată. Este centralizat în momentul acesta practic primarul este înlocuit de directorul administrativ. Acest director administrativ nu este nici în subordinea directorului general (n. red. al școlii), nu este nici în subordinea primarului. El încheie contract de management financiar și administrativ cu Inspectoratul general școlar. Practic, noi, primăriile (…) până acum puteam semna acel contract de administrație și financiar, nu era nicio pedeapsă. În condițiile în care noi ca și primărie, Consiliul Local, trebuie să asigurăm practic toate plățile (întreținere, utilități, marea majoritate a investițiilor), suntem dați la o parte total.

Această funcție, practic de administrație, ca să fim cointeresați și trași la răspundere, ar trebui să avem și competența necesară, și asta nu înseamnă 38 de directori administrativi în orașul Buzău, unora nesupunându-se nimănui cu banii primăriei, ci pur și simplu o direcție în cadrul primăriei, un serviciu cu 5- 6 oameni și un director care ar rezolva întreaga problemă. Acesta a fost punctul meu de vedere.

(…) Va fi un impediment se vor plăti bani în plus de către guvernul României și noi suntem scoși din ecuație, noi, primari și consiliile locale.

Sorin Cîmpeanu: (…) Ne gândim în continuare care este cea mai bună soluție, pentru că, fără doar și poate poziția de director administrativ este necesară în unitățile de învățământ, dar trebuie făcută o diferențiere între acele unități de învățământ în care numărul de elevi nu justifică prezența unui director administrativ și în marile unități de învățământ, în care lucrurile sunt atât de complexe și de complicate încât directorul acelei școlii nu poate să acopere și componenta administrativă sau dacă o acoperă nu face la un nivel de eficiență pe care autoritățile locale îl așteaptă, având în vedere și implicarea financiară a autorităților locale. Deci această direcție pe care o propuneți și-ar putea găsi justificarea, sunt întru totul de acord, în municipii, dar în localitățile mici vă dați seama că nu poate fi aplicată. Nu poate fi aplicată nici soluția directorului administrativ, în absolut toate școlile din România, tocmai la asta încercăm să găsim soluții.”

În proiectul de lege nu se precizează mai multe despre competențele pe care ar trebui să le aibă directorul administrativ. Ministrul Educației a explicat în cadrul dezbaterii de azi, 23 august, că un director administrativ trebuie să fie “o persoană competentă și responsabilă, competentă în domeniul administrativ, în organizarea de licitații, în construcția unor planuri de dezvoltare instituțională”.

Sorin Cîmpeanu a adus în discuție și singura școală circulară din România, care este din Buzău și a fost realizată chiar de primarul Constantin Toma.

Redăm discuția dintre primarul Buzăului și ministrul Sorin Cîmpeanu:

Sorin Cîmpeanu: Astfel de modele am vrea să le replicăm și suntem interesați în identificarea celei mai bune soluții. Nu este o soluție perfectă, dar administrația școlilor, în condițiile în care mergem pe ideea nivelului resurselor financiare investite, va fi foarte mare, că vor fi construcții lucrări de construcții, de extindere a infrastructurii școlare, dotări ale laboratoarelor, că vor fi achiziții de consumabile pentru păstrarea în funcțiune acestor laboratoare, că vor fi elemente care țin de susținerea protecției mediului – care iarăși are nevoie de investiții specifice – toate aceste lucruri nu le poate face un profesor de limba și literatura română; un profesor excepțional nu este în mod obligatoriu și un bun manager.

Și atunci este nevoie de acest suport, pentru că ideea de descentralizare face parte dintr-o strategie a României, descentralizarea nu am auzit pe cineva s-o conteste la nivel de principiu, la nivel de avantaje; în același timp, când acea persoană face obiectul descentralizării, înțeleg că lucrurile încep să se pună altfel, chiar invers. Deci trebuie găsite soluții la această problemă și aș vrea să ne consultăm și în scurta perioada rămasă asupra identificării cele mai bune soluții.

Constantin Toma: Deci această funcție de director administrativ înseamnă o super-centralizare pentru că acest om va fi până la urmă în subordinea ministrului, prin contractul pe care-l face cu inspectorul general școlar. Vă spun în cunoștință de cauză, de șase ani de zile, sunt administratori care nici nu știu unde sunt contoarele. Sunt diferențe la același kilogram detergent de 10 ori. Este o risipă îngrozitoare și o ne-coordonare incredibilă, tocmai pentru că, directorii școlilor nefiind pe meseria de administrator… Acordați mai multă încredere primarilor, că toți ne văd oi negre și noi trebuie să fim salvarea comunității, a avut lumea încredere în noi dacă a avut, încredere în noi dați-mi dumneavoastră.

Sorin Cîmpeanu: Așa este, nu am contestat niciunul dintre exemplele pe care ni le-ați dat pentru că vă loviți de ele.

Ioana Lazăr: Este foarte adevărat ceea ce spuneți dumneavoastră. Noi am încercat în acest proiect să reconfigurăm modul în care se creează acea conexiune între unitatea de învățământ și autoritățile administrației publice locale, pentru că suntem conștienți de faptul că fără o implicare și o asumare a unor responsabilități în mod direct în unitatea de învățământ a autorităților locale, nu avem cum să avem un proces de învățământ de calitate. La nivelul sistemului administrativ am reconfigurat componenta de inspecție școlară, de control, componenta de activități ale Direcției județene de învățământ preuniversitar și tot în acest proiect am înființat la nivelul fiecare județ Consiliul consultativ pentru învățământ preuniversitar și așteptăm din partea reprezentanților autorităților administrației publice locale – nu am primit din păcate nici un amendament în ceea ce privește atribuțiile acestui consiliu – o structură consultativă cu atribuții în dezvoltarea rețelei școlare de monitorizare a capacității autorităților publice locale de a susține educația respectiv de a furniza resursele necesare.

Din această structură, potrivit proiectului de lege, fac parte reprezentanții Direcției județene, ai Biroului teritorial, al ANISAC, al CNFDCD-ului, al prefectului, al Consiliului Județean al Consiliului sau al Municipiului București. Este foarte important că la nivelul fiecărei unități administrativ teritoriale să existe o coordonare foarte bună de la componenta de infrastructură, asigurarea resurselor umane identificarea nevoilor, dezvoltarea rețelei.

Constatin Toma: Domnule ministru, practic ca primari suntem scoși total din această ecuație. Dacă până acum aveam acel contract de management care nu avea nicio pedeapsă, dar mai însemna ceva, că semnai o hârtie cu un director, acum n-o să mai avem nimic. Acel administrator se substituie și directorului general și primarului. El vine la primar în ce calitate domnul director administrativ? Vor fi 38 de directori administrativi la ușa mea să le dau bani și eu nu vreau să le dau bani. Noi nu avem nicio competență ca primar și ca primării. Noi ca primării reprezentăm peste 50 la sută din populația României, 70 la sută din PIB. Directorul administrativ și inspectorul școlar… primăria nu mai are nici o treabă, așa scrie în lege.

Nici până acum nu respectau contractul. Eu țipam la ei: Băi tâmpiților, uite cât cheltuiți mai închide și voi caloriferele alea sâmbăta și duminica. Dumneavoastră dați bani pentru Educație, răspundeți de banii ăia. Noi dăm bani pentru administrație, haide să răspundem noi de treaba asta, prin oamenii noștri, o direcție în primărie care să administreze treaba asta. Nu le preluați pe toate la nivel de minister pentru că nu va funcționa sistemul, nu are cum să funcționeze nu ne motivați deloc, nu avem niciun fel de competență.

Sorin Cîmpeanu: Domnule primar, articolul 162 prevede acest contract care este semnat și de către primar.

Constantin Toma: De ce nu semnează doar primarul care răspunde direct și de o groază de bani? Cine-i acest director administrativ? De unde coboară? De pe ce planetă? Deșteptul deștepților, mai deștept decât primarul și nu e în subordinea la nimeni.

Sorin Cîmpeanu: Domnule primar, apariția directorului administrativ are ca principală sursă Asociația pe care dumneavoastră conduceți. Dumneavoastră ați propus director administrativ.

Constantin Toma: Domnule ministru, iertați-mă, eu am venit cu această propunere să existe un singur director administrativ, nu 38 câte școli sunt în Buzău, iar acel director administrativ să fie în serviciul cadrul Primăriei și să răspundă de mentenanță, investiții. Și așa le facem noi acum. Ați fost la școală verde, cine a fost acolo administratorul? Unul Constantin Toma care e în fața dumneavoastră acum. Eu am dat și banii în fiecare zi și până când am terminat acel proiect unic în Europa, nu doar în România. Prima școală circulară. Și am fost premiat în Germania și Franța, inclusiv pe lista dumneavoastră și a domnului președinte.

Sorin Cîmpeanu: Așa este, dar soluția pe care o propuneți este o schimbare de paradigmă care apare pentru prima oară pe care o luăm în considerare și care poate fi aplicată doar la nivelul municipiilor.

Constantin Toma: Domnule ministru, nu mai puneți deloc funcția asta administrativă pentru că nu vom avea oameni pentru că ei nu au resursa. Resursa e la primar.

Sorin Cîmpeanu: Asociația municipiilor a propus treaba asta.

Constantin Toma: Nu, Administrația municipiilor (…) am fost și eu acolo și, dacă știți erați în partea mea dreaptă, am propus treaba asta, dar să rămână la noi la primării pentru că e o risipă de bani colosală. Sunt milioane de euro doar pentru Buzău (…)

Sorin Cîmpeanu: Este foarte corect spus lucrul ăsta, dar nu ați spus că vreți să fie unul singur pe 38 de școli.

Costantin Toma: Reușim să facem o economie la bugetul central, eu cred că ăia 6-7 oameni care vor răspunde de 38 de școli ar face așa de mari economii încât să acoperim cu brio salariile care trebuie să le dea primăria.

Sorin Cîmpeanu: Managerial are sens, dar în localități care sunt mai mari chiar decât Buzăul cum ar fi București sau Cluj. Este complicat în localități care sunt mult mai mici decât Buzăul. Deci soluția are sens este logică pentru municipii de o anumită mărime.”

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Și atunci unde mai este personalitatea juridică a unității de învățământ ???????????????
    Dubla subordonare, specifică sistemului comunist centralizat, NU se poate dezlipi această mentalitate. Totul este „gândit” prin prisma economică fără să se gândească la eficacitate și eficiență în activitatea unui director administrativ.
    Boală canceroasă în fază terminală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anchetă la centrul de examinare din Gorj de unde s-au scurs subiectele la proba de limba română de Bacalaureat 2024: Cel mai probabil e vorba despre un elev, cu siguranță va fi identificat în baza camerelor de supraveghere – purtătorul de cuvânt al ISJ Gorj

S-a declanșat o anchetă la centrul de examinare din Gorj nr. 2783, de unde s-au scurs subiectele la proba de limba română de Bacalaureat 2024, spune purtătorul de cuvânt al…
Vezi articolul

Inspectorul școlar general din Argeș, către profesorii de matematică: Cred că au uitat cumva că meseria se face la clasă și nu la meditație, chiar dacă la meditație e plătită mai bine / Peste jumătate din elevi n-au luat 5 la simularea Evaluării Naționale

Dumitru Tudosoiu, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Argeș, a declarat, după ce 52% din elevii de clasa a VIII-a nu au luat 5 la simularea probei la Matematică (EN),…
Vezi articolul

Ultima săptămână de cursuri din primul modul. Urmează vacanța de toamnă pentru toți elevii și copiii de grădiniță în săptămână 28 octombrie – 5 noiembrie. Modulul al doilea începe pe 6 noiembrie și ține 7 săptămâni

Primul modul de cursuri pentru elevi se încheie vineri, 27 octombrie, potrivit structurii anului școlar 2023-2024. De menționat este că elevii din București încep vacanța mai devreme cu o zi…
Vezi articolul

Ghid de Admitere la liceu 2021. Cum se completează fișa de admitere, cum se face calculul mediei pentru repartizarea computerizată, care este calendarul pentru perioada următoare și ce noutăți au fost introduse anul acesta

În perioada 16-22 iulie 2021, candidații și părinții lor pot completa fișele pentru admiterea la liceu 2021, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primul pas în alegerea opțiunilor este identificarea…
Vezi articolul