Directoarea Colegiului “Lazăr” din Capitală, unde toți elevii au luat Bac-ul: „Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului pilot” prin care în ultimele 3 luni din clasa a XII-a elevii au făcut doar 3 zile pe săptămână școală fizică și doar pregătire pentru Bac

50.384 de vizualizări
Ionela Neagoe / Foto: Radu Tuță – Agerpres Foto
“Elevii au fost mai relaxați, mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații”, a povestit directoarea Colegiului “Gheorghe Lazăr” în conferința de presă a ministrului Educației privind rezultatele finale de la Bac 2022, după contestații. Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” face parte dintr-un proiect pilot pentru elevii de clasa a XII-a. Ministrul Educației a declarat în aceeași conferință că un schimb de experiență între profesori ai liceelor cu rată 0 de promovabilitate la Bac și cei de la Colegiul “Gheorghe Lazăr, “unde rata de promovare a fost anul acesta 100%, “poate schimba abordarea profesorului”.
  • Ministrul Educației a spus azi într-o conferință de presă că “proiectul de pilotare va fi extins, iar pentru școlile care vor avea curajul să intre în program va exista o sumă de 12 milioane de euro în PNRR”.
  • Colegiul Gheorghe Lazăr și alte 5 școli din țară au intrat în programul pilot fără finanțare suplimentară, cu diverse propuneri de arhitecturi curriculare diferite și schimbări în programă sau în forma ori în structura de predare a disciplinelor. 

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Edupedu.ro a scris detaliat despre proiectul de la Lazăr – unde aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a au mers doar 3 zile pe săptămână la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care au mai făcut doar materiile pentru Bac.

Prezentă la conferința de la ministerul Educației în care au fost prezentate rezultatele finale de la Bac 2022, a fost și Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Gheorghe Lazăr, unde candidații la Bac au promovat examenul din prima sesiune. Cea mai mică medie a fost 6,2, și au fost doar 2 medii de 6 înregistrate de elevii acestui Colegiu, potrivit cifrelor oficiale. Anul trecut, cu același număr de candidați, rata de promovare la Colegiul Lazăr a fost 99.6%, când cele mai mici 3 medii au fost între 6,96 și 6,33.

Ionela Neagoe a povestit despre desfășurarea proiectului pilot: “A fost un an greu, pentru că noi profesorii, dar și elevii, am ieșit din zona de confort în care ne aflam de multă vreme. Dincolo de faptul că a fost un an greu, a fost foarte frumos. Elevii s-au simțit mult mai bine, au făcut în ultimele 3 luni de școală (martie-mai) – acolo s-a produs o schimbare relevantă – pe un orar nou cu materii pe care ei și le-au ales pentru Bac și materiile obligatorii.

Au fost mai relaxați. Mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații. Și pentru profesori, una e să ai la clasă exclusiv copii interesați de materia aceea și alta e să lucrezi cu toți care nu sunt interesați de toate materiile.

În ultimele 3 luni din semestrul II, copiii au avut exclusiv materiile de Bac prezență fizică, incluzând și sportul, dirigenția, limbile străine, tot ce înseamnă materie de Bac. În cele 3 zile ei au făcut pregătire pentru Bac, au avut simulări mai multe pe parcursul celor 3 luni. Atenția s-a concentrat pe Bac și, culmea, și pe facultate. Am avut copii interesați și de examenele pentru facultate și profesorii au fost dispuși să îi pregătească fără ca părinții să investească financiar în pregătirea lor.

Întrebată dacă proiectul pilot a ajutat ca rata de promovare a Colegiului “Gheorghe Lazăr” să fie 100%, directoarea liceului, Ionela Neagoe, a răspuns: “Pandemia ne-a afectat și pe noi și pe ei. Erau extrem de obosiți nu se puteau concentra și programul acesta a fost ca un mare suport pentru ei. Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului de școala-pilot și faptul că, da, avem copii buni, însă știți că intră cu note foarte mari și pe parcursul liceului se mai pierd. Aveam câțiva elevi pentru care ne temeam că nu vor lua examenul de Bacalaureat, însă, investindu-se în pregătirea lor așa, la școală, toată lumea a fost mulțumită. Ceea ce am experimentat eu acum a fost foarte bine pentru copii și profesori.

În semestrul II am pus inclusiv o notă în formatul de evaluare la clasă, pentru că am avut timp. Noi vorbim de ultimele 3 luni de școală. Celelalte materii au fost făcute prin proiecte transdisciplinare și aici ne-a fost greu să ne adaptăm și noi și copiii pentru că nu suntem învățați să lucrăm așa, deși ar trebui”.

În cadrul conferinței, ministrul Educației a spus că extinde actualul program pilot și are finanțare 12 milioane de euro prin PNRR pentru asta, pentru școlile care „au curajul să aplice.”

Directoarea Colegiului Gheorghe Lazăr din București și-a arătat disponibilitatea pentru a ajuta liceele unde nici un elev nu a promovat, printr-un schimb de experiență, iar ministrul Cîmpeanu susține această idee:

“Cred că o experiență de acest gen, un profesor de la un liceu cu rată 0 de promovabilitate la Bac să predea la Colegiul Lazăr este de natură să schimbe abordarea profesorului”, a spus ministrul Cîmpeanu.

“E un efort foarte mare, însă această experiență pe care noi am avut-o este benefică, zic eu, pentru toată lumea, pentru toate liceele; și cine are nevoie de suport, noi suntem dispuși să acordăm acest suport. De altfel, ce spunea domnul ministru… viața ne-a demonstrat că învățăm unul de la celălalt și pandemia ne-a învățat că învățăm unul de la celălalt. Așadar dacă un liceu din acestea 42 (n. red. liceele în care nici un elev nu a promovat Bac-ul) ar fi dispus să aibă o colaborare cu noi, iar profesori de la ei să predea la noi și noi să predăm la ei, să avem un schimb de experiență, eu cred că ar fi benefic pentru copii.

Eu cred că domnul ministru are dreptate în ceea ce spune cu a învăța din experiența celorlalți. Tot timpul învățăm unii de la ceilalți și în viața de zi cu zi”, a mai spus directoarea Colegiul Național “Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe.

Intervenția poate fi urmărită în video de la minutul 30:50:

Amintim că și Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din București vrea să adopte modelul pilotat de Colegiul “Lazăr”, iar proiectul propus de conducerea Șincai vine și cu o altă modificare, nu doar pentru clasele a XII-a, ci pentru clasele IX-XI, organizând majoritatea disciplinelor pe module, nu pe tot anul.


24 comments
  1. Ce bine ați punctat aspectul acesta, copii cu note foarte mari, si bravo lor, dar care mai au de lucrat la inteligența socio-emoționalâ.

  2. va zic din experienta, da. felul in care sunt predate materiile, fara pic de aplicabilitate, fara pic de relevanta in contextul actual si predate doar de dragul de a fi predate pentru norme sunt absolut inutile. in mod deosebit in clasa a 12 a cand nu mai vorbim doar despre niste elevi, ci despre oameni care se pregatesc pe plan profesional deja pentru admiteri si pentru ce ii interesează pe ei (eu nu vreau sa imi aloc timp pretios pentru geografie daca vreau la medicina). de ce sa invatam mediocru 16 materii cand putem sa excelam in cateva care ne sunt de interes noua ca am terminat acum liceul si simt ca am pierdut ani din viata invatand pentru altii materii pe care le-am uitat in secunda in care a sunat ultimul clopotel

  3. Copilul meu nu a invatat la acest liceu. Suntem din provincie. Culmea nu a facut nici 5 minute de meditatie. A invatat singur. Rata de promovabilitate la bac, la acest liceu, a fost 100%. Si nu a fost in programul pilot. De ce nu se vorbeste si despre celelalte licee/colegii cu promovabilitate de suta la suta? Pentru ca nu suntem din buricul targului? Pentru ca nu am fost in programul pilot? Va mai intrebati de ce pleaca tinerii din tara? Pentru ca, daca nu sunt din Bucuresti, ei nu exista! Daca nu sunt din capitala nu au sanse mai departe. Credeti ca doar acolo sunt cadre dedicate si copii care invata? Va inselati!

  4. Și ce școala au făcut ei acolo dacă elevii au intrat la liceu cu medii de la 9,99 in sus și la bac au luat 6?
    La licee tehnologice elevii intra cu 5 și profesorii muncesc sa ii ridice la 6 ca sa ia bacul! As vrea un schimb de elevi și profesorii de la Lazăr sa lucreze cu elevii de la tehnologic și sa ii ridice ca sa ia bacalaureatul!

    1. directoarea nu spune cine sunt acei copii!!!
      nu uitati ca la ceste licee sunt multi rromi,ces si alte categorii speciale care intra cu medii de 6 sau 7!

  5. Adevărat, să-i văd pe cei de la Lazar cum lucrează cu cei admiși cu2 ,90Povesti,o plăcere să lucrezi cu elevi foarte bun ,se laudă degeaba,e meritul copiilor cu drag de școală

  6. Nu știu ce să spun, prea mult efort pentru note mari, aș dori să înțeleg ce fel de elevi sunt cei ce termina aici. Am întâlnit câțiva, se poziționează, în societate, pe poziții de aleșii sortii, reci, calculați, nu prea sociabili și își țin părinții pe post de robi ai tuturor”calităților” lor! Foarte putini ajung să fie cu adevărat oameni pentru oameni, sunt numai pentru ei; nu-i niciun câștig pentru națiunea noastră, ei ajung să vâneze străinătatea și patria care dă cel mai mult! Cartea ar trebui sa ne deschidă pentru omenire nu sa ne ridice în turnurile de fildeș ale prețioșilor!

    1. Greșit! Elevii acestui liceu sunt oameni relaxați și sociabili. Sunt absolventa a acestui liceu, fiica mea la fel, deci știu despre ce vorbesc. Elevii întra la acest liceu și învață cu seriozitate. De aceea este promovabilitate f mare.

    2. Nu este adevărat, aici vin numai copii serioși care știu ce vor în viață, axați pe viitorul lor nu pe modă ,băutură și țigări, vin copiii pt că așa vor ei, nu împinși de la spate de părinți,nu sunt de bani gata ,sunt doar serioși și studiosi. Sunt copii obișnuiți care se și distrează, care știu ce este respectul, care iubesc și sunt iubiți nu numai de catre părinți, sunt sociabili, sunt frumoși Felicitări doamnei directoare !

    3. daca tara nu ne ofera ceea ce cautam, de ce sa ne investim toata aceasta pregatire (si suntem foarte pregatiti) in ceva ce nu ne va ajuta sa ne dezvoltam mai departe? traim pentru noi, nu pentru tara sau societate si zic asta in calitate de proaspat absolvent al lazarului

  7. Ar fi interesantă o comparație între mediile de admitere la “Gh. Lazăr” pentru această promoție și mediile cu care au intrat elevii unui liceu cu promovabilitate slabă.

  8. În ultimul paragraf, “curăță orarul”, înseamnă că restul materiilor sunt murdărie, ceva de băgat sub preș? Un articol atât de revoltător nu am citit de mult! Comentariile anterioare sunt toate pertinente.

    1. Da, 80% din materie e inutila. Problema esta ca daca ministerul ar introduce o simplificare a materiei ar reduce foarte multe catedre – n-ai unde sa duci 150.000-200.000 de profesori, care, sa fim sinceri, sunt inutili.
      Prin comparatie, 50.000 de disponibilizari in Valea Jiului in 1997 erau sa duca la razboi civil.

      Acestea fiind spuse, comentariile de mai sus sunt corecte in esenta. Nu poti compara copiii elitei din Bucuresti, cu situatie materiala excelenta, cu copiii de la tara care sunt mai degraba interesati de ce vor manca maine decat de pregatirea pentru BAC.

  9. >>Sunt convinsă că rezultatele se datorează și programului pilot
    Hahaha, eu cred ca se datoreaza conjunctiei Mercur – Venus – Marte – Jupiter – Saturn.

    E logic sa fi contribuit si programul pilot, ca doar nu l-ai facut degeba, lol.

  10. Cred ca ar fi interesant si un schimb de elevi si apoi sa dea bacalaureatul la scoala unde au studiat, sa vedem atunci procentele!

  11. Există elevi de la “Gheorghe Lazăr” care au medii de 6, 7 și 8??? Incredibil!
    Ce profesori sunt cei care îi formează?.. Ne putem lăuda? Păi, în clasa a 9-a intră doar elevi cu medii muuult peste 9.50 la Evaluarea Națională.

  12. Iar convingerea mea e ca se datorează faptului că au/ai dansat cu Câțu la deschiderea anului școlar.

    Ne-am pierdut de tot mințile?

    Acest colegiu a avut vreodată promovabilitate sub 95% ???

    Să fim serioși!

  13. Da doamne sa plouă cu chiftele, nu? Ce pana pelicanului alte materii, mai da-le pe pustii de competențe pentru viata, examenele și notele sa urce până la cer.
    Ați făcut din școala o manea săltăreață, cu dans pe buric pe trei note timp de trei luni. Va mai și lăudați!

  14. Am citit cu interes articolul, dar am constatat că există niște cuvinte care lipsesc și-mi pare rău că pe acest site se pot publica astfel de formulări eliptice, lăsând la latitudinea cititorilor eventuale comentarii nepotrivite!
    De exemplu: ”iar școlile care vor avea curajul să intre în program va exista o sumă de 12 milioane de euro în PNRR”.

  15. Sunt convins că “cea mai mică medie 6,2 și doar două medii de 6 (??) ” anul acesta este mai bine decât cea mai mica medie de anul trecut 6,33, da! Cred și că profesorii de la un liceu cu rata de promovare 100 nu au tehnici pentru elevii de la un liceu cu rata de promovare 0 și viceversa. Programul pilot lăudat este, cred, o găselniță pentru a oficializa ceea ce oricum se întâmpla: ignorarea studiului și pretențiilor legale de prezență și parcurgere/însușire a programei în vigoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Doru Căstăian: Subiectele de la ştiinţe socio-umane şi ȋn special cele de logică nu reușesc să verifice atingerea de către elevi a competenţelor. Trebuie să ȋncetăm să facem lucrurile aşa / Elevul a ajuns să nu vrea să ştie şi să poată, ci doar să ia bacul şi să scape mai repede

Subiectele date la Bacalaureat, la disciplinele socio-umane, nu verifică exact ceea ce ar trebui să verifice: atingerea competențelor de către elevii care au parcurs liceul. Asta susține profesorul Doru Căstăian,…
Vezi articolul