Directoarea Andreia Bodea: În fiecare an se adaugă hârtii și în cârca directorilor, și în cârca profesorilor diriginți. Sunt metri întregi pe care trebuie să îi facem

1.714 vizualizări
Andreia Bodea / Foto: captură TVR Info
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre hârtiile pe care le au de făcut directorii și profesorii. „Sunt foarte multe hârtii care ocupă timp, consumă nervi și asta n-ar fi nimic dacă ar fi și folositoare. Într-un procent important, ele se repetă de la an la an”, a spus aceasta.

Moderatoare: Sunt mai multe hârtii pe care le faceți acum, în comparație cu în urmă cu 3-4-5 ani?

Andreia Bodea: „În fiecare an se adaugă hârtii și în cârca directorilor, și în cârca profesorilor diriginți. An după an sunt din ce în ce mai multe și sunt inutile. Sunt informații care pot fi extrase, așa cum vorbeam, direct din SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România – n.red). Sunt metri întregi pe care trebuie să îi facem. Da, sunt foarte multe hârtii care ocupă timp, consumă nervi și asta n-ar fi nimic dacă ar fi și folositoare. Într-un procent important, ele se repetă de la an la an. Este imposibil. Deci, eu nu cred că există un director sau un profesor diriginte care, dacă și-ar dori în mod asumat să completeze și să facă la modul serios cum ar trebui făcute lucrurile, să poată acoperi toată această plajă. Este imposibil, nu se mai duce la ore și doarme 3 ore pe noapte.”

Moderatoare: Câte semnături dați într-o zi?

Andreia Bodea: „Nici nu mai știu. Le-am pierdut demult șirul, le-am pierdut demult socoteala. Foarte multe, foarte, foarte multe.”

Informații de context

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”:

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
Citește și:
Secretarul de stat Sorin Ion: Nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală. Este iluzoriu
Reducerea birocrației a fost înțeleasă de către unii prin eliminarea dosarului cu șină, spune Sorin Hagiu, director de școală: Hârtiile din interiorul dosarului cu șină au rămas aceleași, adică eu nu mai cer acum hârtii în dosar cu șină, le cer într-o folie de plastic
Apel puternic al sindicatelor din Educație pentru debirocratizarea profesorilor / Marius Nistor: În această țară se merge pe un principiu – mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Avem nevoie de profesori dedicați elevilor, nu documentelor
Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii
O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Învățător, despre dosarele de burse: Sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem. Pentru a le rezolva cu responsabilitate și a nu avea ulterior reclamații, trebuie să citim nenumărate documente oficiale, metodologii
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

3 comments
  1. Burse, transport, parintii plecati in strainatate, raport pt comisii, plan managerial pt comisii, diverse documente inutile si numeroase in dosarele comisiilor, tabel cu abs lunar pt burse, proces verbal pt fiecare activitate, procese verbale in cazurile de violenta si cam pt orice miscare, plan individualizat pt cei cu ces, dosare de echivalare, fise de autoevaluare si raport anual, situatii diverse la centrele metodice, caracterizarea cls, planificarea act, componenta, comitetul de parinti date anual… Asta la prima vedere. Plus situatii care trebuie predate ieri privind copiii cu ces, orfanii, consilierea cu parintii, cei care au participat la o activitate sau ce mai trece inspectoratului prin cap intr o zi cand se plictisesc. In functie de comisii cele de mai sus se inmultesc cu 10. Plus planificari, parteneriate sau dosare de grad cu toate cele, desi s au mai dat de x ori copii. Multe pe care nici nu ni le mai amintim… Fara finalitate, inutil, anual. Timp furat inutil, pe care l am putea dedica celor importanti cu adevarat, copiii.

  2. Aș adăuga că după că după ce că nu aveam spații în scoli acum și cele care au mai rămas se transformă in noi și noi arhive.

    Întrebați cum s-au triplat costurile cu arhivarea acestor inutilități pt că nr de documente arhivate a crescut exponențial.

    Se tot spune că dirigintii sunt plătiți corespunzător pt munca depusă (90 % din munca e consumată de birocrație restul rămâne pt copii) dar ar fi ideală menționarea efectivă a sumelor minime și maxime lunare primite de un diriginte, in funcție de vechime. Și aici e o anomalie (muncă egală, plată diferită)

    Dacă nu greșesc pt diriginții debutanți revine echivalentul a 3 euro pe zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inteligența artificială, folosită de mai multe școli din statul american Iowa pentru a alege ce cărți rămân în biblioteci din toamnă. Un decret recent le obligă să păstreze doar titlurile „adecvate vârstei” elevilor

Un district școlar din statul american Iowa folosește platforma de inteligență artificială (IA) ChatGPT pentru a alege ce cărți rămân în bibliotecile școlilor în noul an școlar, potrivit publicației Popular…
Vezi articolul

Directoarea unei școli din București: O elevă a venit la școală deși mama era suspectă de coronavirus / Mama a fost de atunci confirmată pozitiv / După mai bine de 12 ore, nimeni nu știe situația elevei

Lipsa de comunicare din partea oficialităților, într-un caz ce ar putea “intra sub incidența legii penale”, a determinat-o pe directoarea unei școli din București să trimită tuturor autorităților o solicitare:…
Vezi articolul