Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima TV, despre fișa de feedback pe care o au de completat elevii pentru profesorii de la clasă. Elevii au dreptul de a dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, conform noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.
„Mă întreb şi acum ce voi face în situaţia în care un număr important de feedbackuri sunt pozitive şi un număr important de feedbackuri sunt negative. Jumătate din clasă îşi dorea, de exemplu, un alt profesor la clasă şi jumătate ţinea foarte mult şi aprecia foarte mult profesorul în cauză”, a spus directoarea.
Noul Statutul al elevilor prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.
Ce conține Fișa de Feedback
Numele documentului: Fișă de feedback
Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.
Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.
„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”
„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”
Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.
„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”
- Profesorul explică clar materia
- Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
- Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
- Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
- Profesorul încurajează cooperarea între elevi
- Mă simt motivat să particip la această disciplină
- Profesorul folosește tehnologia digitală
- Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
- Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
- Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
- Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
- Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
- Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
- Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
- Profesorul este interesat de starea mea de bine
- Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină
Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”
La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent
„În acest semestru, am fost prezent la:
- 25% dintre ore
- 50% din ore
- 75% din ore
- peste 90% din ore”