Directoarea Andreia Bodea: Am un coleg, profesor de geografie eminent, cu doctorat, care a fost 20 de ani profesor suplinitor. El lua întotdeauna peste 9.50 la titularizare, dar n-avea post

124.457 de vizualizări
Andreia Bodea / Foto: captură TVR Cultural/ Youtube.com
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre cât de greu este pentru un profesor să se titularizeze în sistemul de învățământ, chiar dacă ia notă mare la concursul național. Aceasta l-a dat exemplu pe un profesor de geografie, care a fost 20 de ani suplinitor, în situația în care lua peste 9.50 la concursul de titularizare.
  • Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
  • Pe de altă parte, un profesor care a obținut minimum nota 7 este posibil să nu poată fi angajat pe perioadă nedeterminată, dacă nu există posturi titularizabile. Practic, în lipsa unui post titularizabil, atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul în anul următor.

„Eu am un coleg, profesor de geografie eminent, cu doctorat, care a fost 20 de ani profesor suplinitor până când, în sfârșit, s-a putut titulariza. Din fericire, este la Caragiale, dar a avut o anduranță ieșită din comun. Om care la toate examenele de titularizare lua cea mai mare notă. El lua întotdeauna peste 9.50, dar n-avea post. (…)

Un domn, din fericire, s-a pensionat. În secunda în care abia s-a pensionat, atunci domnul profesor a putut, mai ducându-se încă o dată la aceste nesfârșite titularizări, să ia acest post, luând cea mai mare notă”, a spus directoarea.

Profesoara Nina Vasile a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre documentele necesare pentru înscrierea la concursul pentru titularizare: „De 8 ani am dus la inspectorat toate documentele în dosarul cu șină, deci nu se poate.” „Când tu ceri profesorilor să lucreze cu inteligența artificială, îi angajezi cerându-le să vină cu documentele așa (în dosarul cu șină – n.red).”

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „avem suplinitorii care participă la concurs (de titularizare – n.red) aproape în fiecare an”. Chiar dacă aceștia iau note mari, nu se pot titulariza. „Sunt unii care le iau chiar 10 și nu se pot titulariza, că nu au pe ce”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

La începutul lunii septembrie, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat, la TVR Info, că „înțeleg foarte bine părinții care spun nu e normal să schimbăm profesorul de, nu știu, matematică anual”. Aceasta a spus că „sigur că trebuie să găsim o soluție pentru ca să avem o corespondență mai bună între orele libere, da, posturile care s-ar putea ocupa și cei care iau note bune la titularizare.”

Ministra Educației, despre solicitările profesorilor cu note peste 7 la Titularizare, care repetă concursul și nu au post: Nu se poate, proba diferă de la un an la altul. Nu există concursuri în sistemul public la care să te înscrii cu notele din anii trecuți

Despre profesorii suplinitori

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar, într-un interviu pentru Edupedu.ro din august 2023.

Anul acesta s-au înscris peste 37.500 candidați la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă, a anunțat Ministerul EducațieiEste cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 14 ani.

În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.

Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, pentru anul școlar 2024-2025, potrivit metodologiei de mobilitate, document publicat în Monitorul Oficial. Până acum, viabilitatea posturilor de profesori era stabilită de școală, nu de către inspectoratul școlar.

Pe 25 august, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.

În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.

Informații de context. La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.

  • Asta după ce Edupedu.ro a scris pe 30 aprilie despre faptul că profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.
  • Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
  • Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.
Despre Titularizare 2024

Proba scrisă a avut loc miercuri, 17 iulie – au fost 37.500 candidați înscriși la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă. Peste 1.000 de candidați din această promoție nu s-au mai și prezentat la examen.

De la proba scrisă de Titularizare 2024 s-au retras peste 2.660 de candidați după ce au văzut subiectele. Aproape 50 din cei care s-au prezentat au fost eliminați din examen. Rata de participare a fost de 86,48%, a anunțat Ministerul Educației.

După soluționare contestațiilor, au fost 12.833 de candidați cu note între 7 și 10, dintre care 74 cu note de 10 (număr neschimbat față de rezultatele inițiale). Notele finale au fost publicate miercuri, 31 iulie.

Anul acesta doar 40,64% dintre candidați care acum au dat examen pentru prima oră, adică cei din promoția curentă, au luat peste nota 7, asta deși au fost cei mai mulți candidați înscriși din promoția actuală, din ultimii 14 ani.

Citește și:
Profesoara Nina Vasile: De 8 ani am dus la inspectorat toate documentele în dosarul cu șină pentru înscrierea la titularizare. Ceri profesorilor să folosească inteligența artificială, dar le ceri să vină la înscriere cu dosare de documente
Marius Nistor, FSE: Sunt unii suplinitori care iau chiar 10 și nu se pot titulariza, că nu au pe ce. Poate sunt posturile respective la nivelul unităților de învățământ și ele sunt date mai degrabă în regim de plata cu ora
Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii
Ministra Educației, despre solicitările profesorilor cu note peste 7 la Titularizare, care repetă concursul și nu au post: Nu se poate, proba diferă de la un an la altul. Nu există concursuri în sistemul public la care să te înscrii cu notele din anii trecuți
„Nu vrem succes, vrem deblocarea posturilor din învățământ”, reacționează un profesor la postarea Ligiei Deca în care la urează succes participanților la Titularizare 2024: În județul Suceava, în ultimii 7 ani, nu s-a scos niciun post titularizabil la limba și literatura română

26 comments
  1. Să o informez pe doamna cum e în lumea reală.
    Dacă există un post disponibil, dai concurs, examen, interviu și dacă ești bun, ești angajat până nu mai ești bun și ești concediat.
    Nu dai concurs pentru un post care nu există să te vaiți că nu te primește și nu ești angajat pe viață.

  2. Dramatică prezentare! Cine dorește să elimine titularizarea? Mafia posturilor titularizabile nu este discutată nicăieri? Directorii făceau legea in ce privesc titularizările. Deși în ultimii ani au fost forțați să scoată posturile titularizabile, abia așteaptă să decidă iar, să vezi încrengătură de pile in școli.

  3. Situația este valabila și în cazul posturilor pentru profesorii învățători? La scoala unde învață fiul meu, trei din cele patru clase pregatitoare din acest an scolar au ca și învățători doamne care au ieșit la pensie acum 2 ani…

  4. Asta e o prostie fără margini.. Dacă nu era titular în 20 ani, există continuitatea, viabilitatea.. E imposibil în 20 de ani să nu-i dea o școală continuitatea sau viabilitatea postului. Hai să fim serioși, aici se vrea să se ajungă în altă parte.

  5. Pe vremea impuscatului orasele mari erau inchise pentru tinerii absolventi de facultate si in ordinea mediilor se facea repartitia pe locurile scoase de institutii si intreprideri.Norocosii erau cei din provincie care aveau buletin din judetul respectiv si ii ajuta si media sa fie repartizati acolo unde le erau familiile,nu si dorea nimeni sa schimbe locul din caminul studentesc cu cel din caminele de nefamilisti mai ales ca 3 ani nu te puteai transfera niciunde.Acum toti vor la capitala sau in marile orase desi sunt solicitari pentru absolventi si in orasele mai mici,unele resedinta de judet.

  6. Din nefericire nimeni din ministerul de resort și nici din cei ce au postat pe aici nu înțeleg mai nimic.

    Necazul cel mare este acela că, având în vedere modul în care se face școală azi este exact anti-educație. Am trecut cu note foarte mari prin ea, dar nu sunt cu nimic mai bun decât cei ce au luat note mici.

    A fost un efort fix degeaba.

    Mergeți la noțiunea de “educație”, faceți tot efortul necesar pentru a o înțelege și abia apoi vom avea șanse reale de a construi un sistem educațional cât de cât bun.

    1. Sistemul clasic a funcționat mii de ani prin țările cu apă caldă, și de vreo o sută și ceva de ani și în țara asta. Au fost ăia toți tâmpiți că n-au inventat școală mai modernă și au cerut doar elevilor să învețe, iar elevii (care au dorit) chiar au învățat. Acum că suntem mai grozavi ca ei, ce să vezi, nu mai avem interes și curiozitate pentru nimic. E de vină școala, sigur, că-i obligă pe cei care mai degrabă-ar bate mingea pe teren sau la vârstă mai mare ar munci în Spania să învețe ceva… în ciuda lor.

  7. Din păcate, mulți dintre cei cu doctorat și care dau ani de zile titularizare , deci sunt la zi cu metodica și didactica, când intră la clasă sunt spaima elevilor . Predau și cer de la elevi la nivelul lor de pregătire ( doctorat).

  8. pai citeam undeva că peste 25 mii de cadre didactice au părăsit sistemul.Multi s-au pensionat…așa că sunt destule locuri la titularizare.Eu zic că titularizarea e bine sa existe,cu așa examen pe care cine îl trece sa rămână în sistem,chiar daca ar fi sa ia post la sute de km de casă,iar cine nu trece,sa mai încerce

  9. Nu exista 20 ani fara post! Undeva informația nu e completa. Daca își dorea orice post titular apela la legea 253, nu dai concurs în fiecare an. In plus, pe geografie 20 fara post titularizabil?!? Nu are cum!
    Povestea e așa…de ochii neștiutorilor….vai săracul suplinitor doctor!

  10. Eliminarea conceptului de post titularizat, muncești pentru locul tău de muncă în fiecare an, dacă în anul respectiv iei 9.99 și altul ia 10 la titularizare, îți ia locul și tu mergi în afara orașelor mari unde sunt posturi, problemă rezolvată.

    1. Cum ar fi sa dai concurs pentru post in fiecare an indiferent ca esti IT-ist, medic, judecator, politist, etc.
      O parte dintre profesori fac asta in fiecare, iar majoritatea care sunt titulari au dat concurs de cel putin 2-3 ori pana sa ocupe un post. Dupa ce a obtinut titularizarea, un profesor pentru a avansa in grad are alte examene de trecut.

      1. Avocații au examen la intrare în barou, medicii la rezidențiat, magistrații la fel, unde mai pui că ei au şi o evaluare psihologică stringentă, psihologii vor avea şi ei examen de intrare în profesie curând, pe lângă faptul că ăia au evaluare şi la fiecare avansare de treaptă.

        Dar da, ca titularizarea nu este niciunul, profesorul e martirul evaluărilor.

  11. Hai să clarificăm puțin situația, că nu e chiar așa dramatică. Posturi SUNT. Dar sunt la mama dra*ului, unde profesorii eminenți și cu doctorat NU se duc. Au motivele lor, și nu le judec eu acum (poate au familie, alte obligații, poate chiar nu vor să se plafoneze încercând să traducă din română în română pentru copii care nu știu cum arată lumea dincolo de comuna lor.)

    Însă să nu tragem situația în dramatic, că e ridicolă afirmația că ”n-avea unde”. Vrei post, te saturi de concurs, mergi unde e postul, mai ales că ai notă mare și poți alege. După aceea, dacă ai unde, te detașezi, te transferi, și dacă vrei să te lauzi că ai vocație și spirit de sacrificiu, stai unde ai ales până nu mai poți suporta. Și copiii din satele îndepărtate au nevoie de profesori calificați și dedicați profesiei.

    1. Exact!
      E o alegere.
      Urban, suplinitor, școală de prestigiu captiv deciziei directorului.
      Rural, titular, cu o carieră imprevizibilă si posibilitatea de a te transfera până te așezi unde vrei.

    2. Eu nu cred în chestia aia cu plafonarea. Cred că e mai greu să te cobori la un nivel inferior și să-l faci prin orice mijloace pe acel copil din rural să învețe, să înțeleagă… Cred că cei care au doctorate, sunt eminenți vot să aibă, pur și simplu, o satisfacție spirituală sau chiar și financiară, prestigiu etc.

      1. Ba te cam plafonezi. Sunt discipline unde e nevoie să și aplici (gen matematica și științele reale). Dacă nu poți trece de rezolvarea unor exerciții și probleme unde e nevoie strict de aplicarea formulei de definiție (din cauză că 1. elevii nu înțeleg/nu sunt capabili să aplice calculul simbolic, 2. nu sunt capabili să transfere eventualele cunoștințe de calcul matematic în alte discipline – ”uită” regula proporțiilor egale, ordinea operațiilor, etc și stai jumătate de oră ca să explici (a suta oară) cum faci calculul (nu explici nimic legat de fenomen în sine…) și 3. o problemă mai complexă ”mănâncă” o oră-două, dacă ești obligat să mergi în pas de melc ca să nu pierzi elevul pe drum…

        Și atunci nu mai ai timp de aprofundare, nu mai poți face probleme mai complexe la clasă (uneori n-ai nici cu cine), te omoară birocrația și nici tu nu mai faci astfel de rezolvări pentru menținerea nivelului tău pentru că n-ai timp pentru așa ceva și ești epuizat ca energie (știi teoria, dar lipsește exercițiul), și atunci când ai de rezolvat așa ceva pe repede-înainte, nu te mai descurci (sau nu foarte repede). Așa că ești practic plafonat.

        Cobori la nivelul elevului… și descoperi că n-are vocabular (nu științific, vocabularul uzual. Trebuie să ”traduci” (la nivel liceal) cuvinte precum ”eficient, rezultă, demonstrație, consecință, teoremă, lemă, principiu, regulă / criteriu, gravitație, precursor, antecedent, analog” și mai sunt… (Nici nu am curajul să intru în biologie, dar acolo măcar termenii nu sunt folosiți în limba de zi cu zi – mai des corolă și petală și mai rar ribozom, drupă, vas liberian, alelă, etc) Nu știu ce clase aveți dvs… dar există clase (nu doar câțiva elevi, practic toată clasa) unde n-ai cu cine discuta dacă respecți limbajul și terminologia științifică. Așa că ”traduci” până te saturi de viață.

        Cei cu doctorate, de altfel profesori eminenți, poate nu reușesc să obțină răbdarea necesară pentru a repeta, a 10-a oară în aceeași oră, ce înseamnă ”rază incidentă” (cu desen cu tot). Și de a o lua de la zero ora următoare.

    3. Din păcate sunt discipline, cum ar fi și geografia, unde nu sunt posturi nici la mama … nici la tatăl…
      Cel puțin așa este situația în județul Argeș și Dâmbovița.

      1. Sunt 2 județe din 41+București. Nu cred că aceeași situație a persistat 20 de ani la rând în toată țara, că n-o fi așa mare penurie de ore de geografie. Acum, dacă d-l din exemplul dat de d-na director chiar a așteptat 20 de ani pentru un post titularizabil… poate că dânsul a așteptat să apară post chiar în oraș (are tot dreptul să aștepte… doar că nu se poate aștepta să și apară postul dorit dacă nu prea sunt școli prin zona în care locuiește, sau mai rău, vrea post NUMAI la o școală specifică).

    4. Eu cred că situația e mai mult decât dramatică pentru că orice nominalizare pe post se face politic. Nu se mai ține demult cont de notă pentru repartizare. Au ajuns toți mediocrii în școli de prestigiu pe bază de carnet de partid. În rest , Slava !!!….” România Educată”. E trist și fără speranță.

      1. Da! Să menționăm și mafia adeverințelor pentru Gradația de merit, cum să furi munca colegilor și să iei și bani pentru asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consilierul prezidențial pe Educație: Președintele Iohannis va discuta cu partidele și guvernul pentru ca orice viitoare lege a Educației să aibă la bază rezultatele proiectului ‘România Educată’

Preşedintele Klaus Iohannis se va consulta în următoarele 3 luni cu partidele și guvernul pe marginea proiectului “România Educată”, care urmează să fie lansat miercuri, 5 decembrie, a declarat consilierul…
Vezi articolul

Comportamentul elevilor, absenteismul și nevoile educaționale speciale – priorități în reforma inspecțiilor Ofsted, forul englez responsabil cu asigurarea calității în învățământul din Anglia

Inspecțiile în școlile din Anglia, organizate de Ofsted, echivalentul englez al Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), vor trece printr-o reformă accelerată în perioada următoare, conform unui…
Vezi articolul