Dezbaterea online Reforma digitală a Educației

Direcțiile de digitalizare a educației în Europa și România. Georgi Dimitrov, șeful departamentului pentru Educație Digitală (Comisia Europeană), și Ligia Deca, consilier prezidențial, discută online marți, 8 iunie, de la 15:00

698 de vizualizări
Ligia Deca și Georgi Dimitrov la Dezbaterea
Ce înseamnă, la nivel european, educația digitală și care este planul integrat al Comisiei Europene în privința digitalizării educației în statele membre? Care sunt liniile de finanțare, dar și de ideile avansate de executivul european? Care este strategia autorităților române, pentru ca România să nu mai ocupe ultimul loc în Uniunea Europeană la competențe digitale? Georgi Dimitrov, șeful departamentului pentru Educație Digitală în Comisia Europeană, și consilierul prezidențial Ligia Deca vor discuta despre toate acestea marți, 8 iunie, de la 15:00, în cadrul Dezbaterii online Reforma digitală a Educațieiorganizată de Edupedu.ro, UiPath Foundation și Brio.ro

Înscrieri deschise! Pentru a vă implica activ în partea de dezbatere este necesar să vă înscrieți prin completarea acestui formular special, ușor de completat, prin care vă puteți auzi întrebarea adresată speakerilor, prin vocea moderatorului. De asemenea, vă încurajăm să ne transmiteți prin intermediul formularului și alte teme de interes pentru dumneavoastră. Răspunsurile la întrebări / solicitări vor fi adresate în timpul conferinței, în limita timpului de LIVE sau vor fi publicate în perioada imediat următoare.

Georgi Dimitrov este șef al departamentului pentru Educație Digitală, DG Inovare, Cercetare, Cultură, Educație și Tineret, Comisia Europeană. El conduce acest departament nou creat în cadrul Comisiei Europene, Directoratul pentru Educație și Cultură. Lucrează în cadrul CE din 2008 și s-a implicat în crearea Institutului European pentru Inovare și Tehnologie (EIT), a dezvoltat și lansat HEInnovate, o inițiativă a Comisiei Europene și OECD care își propune să susțină rolul de antreprenori al universităților. A manageriat dezvoltarea primului Plan de Acțiune pentru Educație Digitală adoptat de UE în ianuarie 2018, precum și noul plan 2021-2027.

În trecut a lucrat pentru o importantă multinațională telecom și un start-up de software din Germania. Deține un doctorat la Universitatea din Erlangen-Nürnberg și un MBA în Managementul Tehnologiei la Open University UK.

Ligia Deca este doctor în științe politice al Universității din Luxemburg, coordonator al activităților din cadrul proiectului național “România Educată”.

Fost coordonator al Secretariatului Procesului Bologna și al procesului de organizare a Conferinţei miniștrilor responsabili cu învățământul superior din statele membre ale Spațiului European al Învățământului Superior (aprilie 2012).

Face parte din Juriul European Award for Excellence in Teaching in the Social Sciences and Humanities acordat de Central European University (CEU).

Contextul discuției

România a intrat în criza pandemică de pe ultimul loc în Uniunea Europeană la competențe digitale. Concret, 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau în 2019 competențe digitale reduse, arătau datele Eurostat. În ceea ce privește capitolul persoane cu abilități digitale superioare, doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% la acest indicator.

La ce ne folosesc abilitățile digitale? Pandemia ne-a arătat rapiditatea cu care s-au putut vaccina cei care au reușit să-și facă o simplă programare online. Tot criza pandemică a dus la digitalizarea accelerată a multor servicii publice, de la depunerea online a dosarelor pentru impozit sau pentru alocația de copil, până la efectuarea online a unor plăți și obținerea diverselor certificate din partea autorităților.

În mediul privat, lucruri de bază precum realizarea cumpărăturilor s-au digitalizat și ele fie prin aplicații de livrare la domiciliu fie prin introducerea caselor self service în magazinele fizice. Tot aici intră și automatele de plată a facturilor, tot mai răspândite în magazinele de cartier. Condiția accesării simplificate a acestor servicii este deținerea de competențe digitale de bază și medii.

La un an de la declanșarea pandemiei, România nu are adoptată o strategie națională privind digitalizarea sistemului de educație și formare, așa cum au 18 sisteme de educație (în principal din Europa de Vest, Centrală și de Nord) care au implementat o strategie specifică în domeniu (Potrivit Eurydice 2019). Țara noastră are în prezent doar cu statut de proiect o Strategie pentru digitalizarea Educației (SMART-Edu), care propune introducerea dezvoltării competențelor digitale în învățământul primar de anul viitor, Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a să conțină probă de abilități digitale din 2024, introducerea competențelor digitale în formarea inițială a profesorilor, cu ținta ca 90% din populație să fie alfabetizată digital. Strategia este și astăzi la nivel de proiect, deși există angajamentul public al preluării SMART-Edu drept componenta de digitalizare a Proiectului România Educată.

Agenda dezbaterii Reforma digitală a Educației

15:05 – 15:25 Ligia DECA, consilier prezidențial pe Educaţie şi Cercetare în cadrul  Administraţiei Prezidenţiale 

Cadrul strategic pentru reforma digitalizării educației prin programul România Educată 

15:25 – 15:45 Georgi DIMITROV, șef al departamentului pentru Educație Digitală, DG Inovare, Cercetare, Cultură, Educație și Tineret, Comisia Europeană 

Planul de acțiune al Comisiei Europene pentru Educația Digitală (2021-2027)

15:45 – 16:10 Sorin CÎMPEANU, ministrul Educației 

Ce investiții în educația digitală și dezvoltarea competențelor digitale sunt prevăzute pentru finanțare în PNRR? 

16:10 – 16:25 Ciprian TELEMAN, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării – Investițiile în digitalizarea sistemului de învățământ prevăzute a fi finanțate prin PNRR – rețele, internet de mare viteză, zone albe, digitalizarea instituțiilor publice, reducerea faliei urban-rural

16:25 – 16:40 Dragoș ILIESCU, prof. univ. dr., psiholog, specialist în testare educațională 

Testarea competențelor digitale pentru elevi, studenți și profesori

16:40 – 16:55 Raluca NEGULESCU-BALACI, director executiv, UiPath Foundation 

Premisele digitalizării pentru copiii din comunitățile vulnerabile din România

16:55 – 17:10 Daniel FUNERIU, cercetător, consilier la nivel înalt al Uniunii Europene în Republica Moldova, ministru al Educației 2009-2012

Conținut educațional digital – cum ar fi arătat școala acum dacă reforma digitală începea din 2011 și care sunt așteptările dacă o începem acum? 

17:10 – 17:25 Vasile DÎNCU, prof. univ. dr., sociolog, vice-prim ministru, ministru al  Dezvoltării Regionale și Administrației Publice 2015-2017 

Paradoxurile digitalizării forțate a educației. Zece lecții și 5 îngrijorări sociologice

17:25 – 17:40 Mihaela NABĂR, director executiv, World Vision România 

Digitalizarea comunităților din mediul rural și pachete educaționale inteligente 

17:40 – 17:55 Dacian DOLEAN, dr., psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii, afiliat la Universitatea Babeș-Bolyai 

Rolul digitalizării în dezvoltarea alfabetizării: exemple de bune-practici din Statele Unite ale Americii

17:55 – 18:00 Concluzii 

Dezbaterile publice sunt deschise de către moderator după scurta prezentare a fiecărui speaker. Vor adresa întrebări și vor ridica teme de discuție atât co-paneliștii cât și moderatorul, dând voce participanților prin adresarea întrebărilor primite prin formularul de înregistrare, disponibil aici: https://forms.gle/EEYQRHb77k5u6YX6A

Dezbaterea Reforma digitală a Educației, 8 iunie 2021

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liderul sindical Simion Hăncescu: Dacă profesorul spune că elevul e bun să meargă la profesională, părintele spune „nu, eu nu vreau să-l fac muncitor, vreau să-l fac domn, vreau să-l fac avocat”. Este o greşeală mare pe care o fac părinţii legat de această orientare

„Dacă profesorul spune că elevul e bun să meargă la profesională, părintele spune „nu, eu nu vreau să-l fac muncitor, vreau să-l fac domn, vreau să-l fac avocat””, a declarat…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Conținuturi digitale, planuri de lecții, teste și itemi pentru Evaluarea Națională pentru tablele interactive din fiecare clasă, puse gratuit la dispoziția tuturor profesorilor de Fundația Orange, pe platforma Digitaliada

Aplicarea tehnologiilor smart la clasă a devenit una dintre marile provocări ale profesorilor și directorilor de școală, după dotarea școlilor cu instrumente digitale prin PNRR sau proiecte individuale. Platforma Digitaliada…
Vezi articolul

DOCUMENT Cele trei scenarii ipotetice urmărite de Institutul Național de Sănătate Publică după redeschiderea școlilor, până pe 20 martie: Se înregistrează o creștere susținută a mediei cazurilor confirmate pe parcursul ultimelor 7 zile

Începând cu data de 17 februarie se înregistrează o creștere susținută a mediei cazurilor confirmate pe parcursul ultimelor 7 zile consecutive, evoluția îndreptându-se spre scenariul 2, potrivit unei analize publicată…
Vezi articolul

“Introducem și astrologia, studiul zodiilor în școală?” – reacția secretarului de stat din Educație, la numerologia propusă oficial școlilor din Galați de inspectoarea școlară generală: Presupun că nu a fost foarte atentă la corespondență

Secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar susține că inspectoarea din Galați care a propus oficial numerologia în școală este lipsită “de experiență în a filtra documentele care vin” la…
Vezi articolul