Din toamnă, elevii vor putea fi sancționați cu retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor, potrivit noului Statut al Elevului. Documentul a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial

13.548 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, elevii vor putea fi sancționați cu retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor, după cum prevede noul Statut al Elevului, document trimis spre publicare în Monitorul Oficial.

Potrivit Ministerului Educației, sancțiunile actualizate (conform Legii 198/2023) în Statutul elevului sunt următoarele:

  • „observație individuală/mustrare scrisă;
  • retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;
  • mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;
  • suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii;
  • preavizul de exmatriculare;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii;
  • exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii;
  • exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.
  • la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct.

Elevii sancționați cu suspendare, preaviz de exmatriculare sau exmatriculare cu drept de reînscriere beneficiază de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.

A fost menținut dreptul elevilor de a contesta sancțiunile. În situația în care, ca urmare a soluționării contestației care a fost însoțită și de scăderea notei la purtare, sancțiunea este modificată sau anulată, se poate modifica, respectiv anula și decizia de scădere a notei la purtare.“

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 107 – „(4) Pentru a putea fi sancționați, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unității de învățământ, în cadrul activităților extrașcolare sau în cadrul activităților desfășurate în mediul online.

(5) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

a) observație individuală;

b) mustrare scrisă;

c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;

f) preavizul de exmatriculare;

g) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ;

h) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ;

i) exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

(6) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/tutorilor legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

(7) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

(8) Violența fizică sub orice formă se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.

(9) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) lit. d)-h) nu se pot aplica în învățământul primar.

(10) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) lit. f) și g) se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală, afectând dreptul la educație, respectiv la muncă.

(11) Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maximum 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an școlar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.

(12) Elevii care au fost sancționați conform prevederilor alin. (5) lit. e)-h) beneficiază de consiliere, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.

(13) Sancțiunile prevăzute la alin. (5) pot fi însoțite și de scăderea notei la purtare.

(14) Procedura de aplicare a sancțiunilor prevăzute la alin. (5) este reglementată de Statutul elevului, prevăzut la art. 105 alin. (4).

(15) Procedura de aplicare a sancțiunilor prevăzută la alin. (14) prevede în mod obligatoriu:

a) informarea elevilor și a părinților/tutorilor legali;

b) intervievarea elevilor, în prezența părinților/tutorilor legali;

c) după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC, în acord cu Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie și a Metodologiei de intervenție multidisciplinară și interinstituțională privind copiii exploatați și aflați în situații de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum și copiii români migranți victime ale altor forme de violență pe teritoriul altor state și a raportului de evaluare multidisciplinară realizat de acesta;

d) oferirea posibilității de contestare a sancțiunii.(16) În procesul de sesizare și analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinții/tutorii legali se realizează în absența elevilor, într-un spațiu dedicat, care asigură confidențialitatea, în prezența consilierului școlar și a mediatorului școlar, dacă este necesar.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Notă la purtare la finalul fiecărui modul, în anul școlar 2024-2025, prin care se evaluează comportamentul elevului, anunță Ministerul Educației
Sala de detenție, introdusă în școlile din România prin noul Statut al Elevului. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele
Telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – prevederi finale în Statutul Elevului și ROFUIP, trimise la Monitorul Oficial
ROFUIP 2024 a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial, chiar dacă sindicatele profesorilor au avizat negativ proiectul / Surse: O parte din propunerile sindicatelor din Educație nu au fost cuprinse în textul final

3 comments
  1. Egal cu 0. Nu de putine ori am fost “sfatuit” de conducere sa nu fac valva mai jos de mustrarea scrisa si de nota 8 la purtare, ca sa nu dea urat scoala. Astfel, am suportat fel si fel de lepre, fara a putea sanctiona fix cu ce i-ar durea mai tare. Cat despre detentie, un-doi iti spune directorul ca nu sunt resurse, iar despre telefoane ca nu am voie sa-l tin daca nu vine parintele. Si eu ce fac cu el, il iau acasa? Ar trebui sa-l plasez directorului spre pastrare sa se spele pe cap. Si iarasi ajungem in acelasi punct: directorul nici nu vrea sa auda, el nu se pune rau cu parintii si-ti mai si baga in fata: Tu i l-ai luat, tu sa-l pazesti. Unde? Acasa la mine? Sa faca un dulap inchis si-l incui cu mare drag pan’ s-o-ntoarce parintele cu cerere de restituire. Altfek, ma fac ca nu-l vad. C-am mai luat eu telefoane asa si m-au luat pe rand la ture: directorul, parintele si colegii cum ca “n-am ce face”. Nu ma incalzesc cu nimic aceste noi reguli cata vreme sunt presiuni de la conducere, parinti si ISJ.

  2. Eu nu înțeleg de ce sancțiunile mai grave nu se aplică și elevilor din ciclul primar. Fiica mea e în clasa a 3-a și din clasa pregătitoare sunt probleme cu niște copii, dintre care unul e tare violent. indiferent cât am discutat noi părinții sau cadrele didactice cu mama lui, comportamentul lui doar s-a agravat. cei violenți fac așa pentru că văd că nu există consecințe la acțiunile lor. și ajung să fie mai motivați și mai violenți pe măsură ce cresc. și nu văd cum se mai poate schimba un comportament la o vârstă mai mare, nu era mai bine să se intervină când e mai mic?

  3. propun ca elevii sa fie pedepsiți aspru și tăinuirea bulling ului și hărțuirii de orice natură din partea cadrelor didactice, absenteismul și neprofesionalismul acestora!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproximativ 8 din 10 romi părăsesc timpuriu școala, ceea ce le scade drastic șansele de a găsi un loc de muncă / Peste 60% din tinerii romi cu vârsta între 15 și 29 de ani nu merg la școală și nici nu lucrează, potrivit Strategiei naționale pentru incluziunea și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027

Strategia națională privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, publicată în Monitorul Oficial, arată pe baza unor date din 2016, că aproape două treimi dintre tinerii romi nu…
Vezi articolul

Subiecte Simulare clasa a VIII-a: Poezie de Șt. O. Iosif și compunere despre o întâmplare la muzeu, printre subiectele de la Limba și literatura română, simularea evaluării naționale 2019

Subiectele de Limba română pe care elevii de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat la simularea din această dimineață sunt structurate în două mari cerințe. Primul subiect le cere…
Vezi articolul