În acest semestru, Ministerul Educației va propune implementarea metodologiei de feedback al elevilor pentru activitatea profesorilor doar în școlile care doresc, generalizarea procesului va avea loc din anul școlar următor, scrie secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely, pe contul său de Facebook. Acesta a revenit cu precizări după ce sâmbătă a declarat că „Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru în așa fel încât să se colecteze feedback”.
Szekely susține că acest feedback din partea elevilor, exprimat prin chestionare completate de elevi, „nu va avea impact asupra calificativelor sau salariilor profesorilor”.
Oficialul mai spune că „este vorba de un tip de feedback pe care orice beneficiar al unui serviciu îl poate da prestatorului pentru a ajuta la îmbunătățirea acelui serviciu: aici vorbim despre serviciul public de educație”.
Radu Szekely descrie apoi ce tipuri de întrebări sunt în acest moment în chestionar, caracterizând varianta publicată de Edupedu.ro luni drept „departe de a fi agreată la nivel de minister. A fost o propunere inițială din partea CNE care e deja modificată – și încă în lucru”. Varianta publicată de Edupedu.ro este cea propusă de Consiliul Național al Elevilor încă de anul trecut, discutată acum la minister, potrivit declarațiilor președintelui CNE Rareș Voicu.
Secretarul de stat enumeră câteva dintre noutățile conținute de fișa de evaluare/chestionarul de feedback. „Vor fi mai multe tipuri de scale, vor fi și întrebări deschise și va exista o ponderare a răspunsurilor în funcție de nivelul de prezență la ore al elevului”, potrivit lui Szekely.
Redăm mesajul integral:
„Eram datori elevilor și profesorilor cu asta de ceva vreme. De cel puțin patru-cinci ani: art. 7 lit. aa) din Ordinul Ministrului Educației 4742/10.08.2016. Dar e nevoie de câteva clarificări. După cum am spus, dar se pare că nu s-a înțeles corect, la nivelul Ministerului Educației se lucrează în prezent, în colaborare cu Consiliul Național al Elevilor, la o metodologie și la un chestionar care să permită colectarea, în mod anonim, a opiniilor elevilor cu privire la procesul de predare-învățare-evaluare. Este vorba de un tip de feedback pe care orice beneficiar al unui serviciu îl poate da prestatorului pentru a ajuta la îmbunătățirea acelui serviciu: aici vorbim despre serviciul public de educație. Acest feedback se colectează și rezultatele se discută intern, cu elevii la nivel de clasă și cu colegii și directorul la nivel de școală, fără a fi public și fără a avea vreun impact asupra calificativelor sau salariilor profesorilor. Este vorba deci de o activitate cu scop formativ, care să ajute profesorul să își calibreze activitățile la nevoile și așteptările elevilor, acolo unde acest lucru este posibil și în limita responsabilităților fiecărei părți implicate.
Varianta de chestionar apărută astăzi în spațiul public e departe de a fi agreată la nivel de minister. A fost o propunere inițială din partea CNE care e deja modificată – și încă în lucru – pentru a putea garanta un grad mai mare de obiectivitate și relevanță a itemilor.
Vor fi mai multe tipuri de scale, vor fi și întrebări deschise și va exista o ponderare a răspunsurilor în funcție de nivelul de prezență la ore al elevului. În plus, având în vedere caracterul neobișnuit în care învățarea s-a desfășurat în acest an școlar, dar și pentru a testa validitatea itemilor și a procesului de colectare a feedback-ului, în acest semestru Ministerul va propune implementarea metodologiei doar în școlile care doresc aplicarea chestionarului, urmând ca generalizarea procesului să aibă loc din anul școlar următor, ținând cont de feedback-ul rezultat din această pilotare”.
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.