Din bancă, la volan. Peste 3.000 de liceeni au aflat cum pot fi șoferi responsabili prin programul „Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL” / Vrem să ne asigurăm că tot mai mulți tineri ajung în siguranță acasă, spun organizatorii (P)

1.332 de vizualizări
Peste 3.000 de elevi, din 15 licee din București, Ilfov și Prahova, au fost instruiți pentru siguranță rutieră, prin activități interactive în cadrul programului realizat de MOL România, Poliția Română și Asociația E.D.I.T.„Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL”, în perioada martie 2023 – martie 2024. În cadrul programului au fost dezvoltate trei module interactive ce au inclus sesiuni educaționale realizate de experți din cadrul Poliției Române, instruire în conducerea defensivă și sesiuni de acordare a prim ajutorului, cu sprijinul Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

În contextul în care peste 70% dintre elevii de liceu își doresc să obțină permisul de conducere, 3.000 de elevi, din 15 licee din București, Ilfov și Prahova, au fost instruiți pentru a deveni participanți responsabili în trafic. Prin programul „Ora de educație rutieră la liceu, powered by MOL”, lansat de MOL România, alături de Asociația E.D.I.T. și Poliția Română, elevii au putut participa la workshop-uri interactive prin care au putut înțelege mai bine pericolele la care se expun în trafic, dar și cum le-ar putea evita sau gestiona.

Tu conduci. Familia are prioritate!

Programul a fost derulat în perioada martie 2023 – martie 2024 ca parte din programul de siguranță rutieră al MOL România „Tu conduci. Familia are prioritate!”, prin care MOL și-a propus să crească nivelul de conștientizare publică a riscurilor rutiere și să contribuie la promovarea comportamentelor responsabile în trafic. Workshop-urile derulate în licee au venit în sprijinul inițiativelor educaționale derulate de Asociația E.D.I.T. și Poliția Română pentru pregătirea unor participanți mai conștienți la trafic.

Datele arată că, doar în 2023, peste 1.500 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, iar mai mult de 3.000 de persoane au fost rănite. Aceste cifre evidențiază necesitatea unor programe educaționale, în special în rândul tinerilor, care, conform celui mai recent sondaj realizat de Asociația E.D.I.T., par să fie mai expuși la comportamente de risc în trafic: mai mult de jumătate din respondenți recunosc că au călătorit cu o viteză mai mare decât cea legală, în timp ce aproape 4 din 10 au folosit telefonul mobil la volan pentru a face poze sau materiale video.

Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 582 de elevi clasele a XI-a și a XII-a, în anul școlar 2023-2024.

„Prin educație rutieră putem transforma orice călătorie într-o experiență plăcută. Astfel, este necesar să oferim un start bun viitorilor șoferi, să ne asigurăm că sunt pe deplin conștienți că orice abatere de la reguli poate avea consecințe fatale. Prin programul Ora de educație rutieră la liceu, organizat în parteneriat cu Asociația E.D.I.T. și Poliția Română, le-am oferit tinerilor acces la informații și la situații concrete pe care le pot întâlni în viața de zi cu zi în trafic, pentru ca șoselele din România să fie un loc sigur pentru toți participanții. Ne bucură interesul pe care elevii l-au arătat inițiativelor noastre și ne dorim ca fiecare drum pe care îl vor parcurge să fie în siguranță,” a declarat Gábor Mozga, CEO MOL România.

„De la bun început obiectivele proiectului au fost de a cultiva o atitudine responsabilă în trafic, astfel încât tineri să deprindă chiar înainte de a dobândi dreptul de a conduce o conduită preventivă. Prin programul Ora de educație rutieră la liceu ne-am dorit să le aducem în fața lor specialiști ale căror mesaje le-ar putea salva viața. Din același motiv, am pus accentul pe componenta interactivă a acestui proces de învățare, pentru a ne asigura a fiecare participant înțelege pe deplin riscurile la care se expune atunci când decide să încalce regulile de circulație, astfel încât să ne asigurăm că tot mai mulți tineri ajung în siguranță acasă, de fiecare dată. Sunt încântat că mesajul a ajuns la peste 3.000 de elevi și îmi doresc ca cel puțin jumătate dintre aceștia să împărtășească cunoștințele dobândite cu prietenii lor,” a declarat Liviu Zorilă, Președintele Asociației E.D.I.T.

Informații esențiale pentru adoptarea unui comportament prudent și responsabil în trafic transmise elevilor de polițiști

„Considerăm că proiectul Ora de educație rutieră ne-a ajutat să ajungem mai aproape de liceeni și, cu acest prilej, am putut transmite informații esențiale pentru adoptarea unui comportament prudent și responsabil în trafic. Polițiștii au transmis  recomandările necesare pentru ca viitorii șoferi să poată contribui la o călătorie în siguranță. Respectarea regulilor de circulație contribuie, semnificativ, la reducerea riscului rutier, la prevenirea tragediilor de pe șosele, iar schimbarea poate începe de la tineri”  a declarat chestor de poliție Mădălina Moșoiu, director al Direcției Rutiere – Poliția Română.

Atitudinea și comportamentul rutier al elevilor din clasele a XI-a și a XII-a

În cadrul aceleiași inițiative, o fază intermediară a constat în efectuarea studiului de către Asociația E.D.I.T., care a relevat atitudinea și comportamentul rutier al elevilor din clasele a XI-a și a XII-a. Rezultatele studiului au arătat că majoritatea respondenților, peste 70%, își doresc să obțină permisul de conducere, dar nu toți sunt la fel de dispuși să respecte regulile de circulație. Deși conștienți de pericolele asociate, cu 95,9% dintre participanți recunoscând că folosirea telefonului în timpul deplasării le poate pune viața în pericol, există încă o proporție care subestimează sau ignoră aceste riscuri. În ceea ce privește cauzele accidentelor, 36% dintre aceștia consideră că viteza este principalul factor, în timp ce 27% atribuie problema consumului de alcool. Cu toate acestea, în ciuda conștientizării riscurilor, 15,5% dintre cei chestionați au indicat că nu exclud posibilitatea de a conduce după consumul de alcool, bazându-se pe o evaluare subiectivă a capacității lor de conducere în funcție de cantitatea consumată.

Sub umbrela inițiativei „Ora de educație rutieră la liceu”, au fost concepute trei module cu scopul de a cultiva o atitudine vigilentă și responsabilă în rândul elevii din învățământul preuniversitar. Unul dintre aceste module, condus de Poliția Română, a implicat sesiuni educaționale cu privire la siguranța rutieră, oferindu-le elevilor o perspectivă cuprinzătoare asupra statisticilor și cauzelor accidentelor rutiere în România și la nivel mondial. Al doilea modul, coordonat de experți în conducere defensivă, precum Adrian Grigore sau Silviu Toma, a abordat subiectul siguranței la volan utilizând metode interactive precum jocurile de rol și simulatoarele de impact.

Al treilea modul a fost dedicat învățării manevrelor vitale de prim ajutor, sub îndrumarea experților Inspectoratului pentru Situații de Urgență. Acest modul a accentuat importanța siguranței în situații de urgență a salvatorului și a oferit instrumente practice pentru o intervenție adecvată. Activitățile au fost completate de distribuirea unui kit educațional elevilor și cadrelor didactice, contribuind la consolidarea cunoștințelor proaspăt dobândite.

Licee participante în proiect:

1.              Colegiul Național Sfântul Sava

2.              Liceul Teoretic Jean Monnet

3.              Colegiul Economic Viilor

4.              Liceul Teoretic Nicolae Iorga

5.              Liceul Teologic Baptist Logos

6.              Colegiul Tudor Vianu

7.              Colegiul Național Mihai Viteazul

8.              Colegiul Ion Creanga

9.              Liceul Național

10.           Colegiul Național Aurel Vlaicu

11.           Liceul Teoretic Iona Petruș, Otopeni

12.           Liceul Tehnologic Dumitru Dumitrescu, Buftea

13.           Liceul Traian Lalescu, Brănești

14.           Liceul Cezar Nicolau, Brănești

15.           Colegiul Național I.L. Caragiale, Ploiești


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Directorul poate cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru elevii cu afecțiuni, pentru una sau mai multe clase sau pentru toată școala, după ce posibilitatea legală a fost introdusă în ROFUIP – Regulamentul de funcționare a școlilor

Ministerul Educației a decis ca directorii să poată cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru unul sau mai mulți elevi, pentru una sau mai multe clase, sau chiar a școlii,…
Vezi articolul

De ce e primit Papa cu atâta căldură în România, țară majoritar ortodoxă? Explicațiile ambasadorului României la Vatican: O vocație inclusivă, latinitatea României, plus sprijinul dat de Biserica Catolică pentru comunitățile de români din Italia, Franța, Spania

Vizita Papei Francisc în România are o însemnătate istorică aparte. “Vizitele papale nu sunt, în general, frecvente în nicio țară și cu atât mai puțin în țările în care Biserica…
Vezi articolul

Programul european de Lapte în școli, “omorât” de Guvern încet și sigur. Procesatorii de lapte care încă livrează porțiile pentru elevi trag un semnal de alarmă și susțin că vor opri distribuția la finalul contractelor încheiate în acest an

Școala a început de aproape 3 luni, în decembrie se încheie al doilea modul, iar elevii din 12 județe nu primesc niciuna dintre cele 3 porții săptămânale de lapte și…
Vezi articolul

Material susținut de ECDL Romania, Dedeman și AOAR

Concursurile naționale 3DUTECH. Înscrieri deschise pentru elevii și profesorii pasionați de tehnologie / Mihai Peca, formator: Sunt premii de 1.500 de euro pentru elevii care vor construi un Robot asistent social, care să-i ajute pe cei din jurul nostru

3DUTECH a lansat noi concursuri naționale de 3D design & printing pentru toți elevii și profesorii pasionați de tehnologie. Înscrierea este gratuită, iar participanții își pot depune proiectul în perioada…
Vezi articolul

Disciplină nouă de Inteligența Artificială pentru liceu sau actualizarea uneia existente și predare cu ajutorul IA, printre măsurile prevăzute de Strategia adoptată de Guvern / Universitățile, firmele sau ONG-urile ar trebui să facă module opționale pentru CDEOȘ de la profilul uman

Inteligența Artificială (IA) ar urma să fie disciplină pentru elevii de liceu de la profilul real, iar cei de la uman să aibă module opționale în Curriculumul la Decizia Elevului…
Vezi articolul